Alla brinner för något…!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Mental träning Mål & Motivation
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Forza har skapats av näringslivet för att stimulera ungdomars entreprenörsanda och kreativitet Skåne Nordväst ska bli världens bästa region på entreprenörskap.
Hej och välkomna!.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Formativ bedömning i itslearning
Orsa kommun Förändringsarbete januari 2010 Date
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkommen till Braås skola
Respekten för människan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Formativt och Summativt
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Hur du hittar elevernas styrkor
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
DET-Uppgifter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Presentationens avskrift:

Alla brinner för något…! Malmö 10 mars 2010 Christer Westlund Me University AB © 2010 Me University AB

Signaler i arbetslivet & skolan Från lösningsorintering till utvecklingsorientering Från anställningsbar till … beställningsbar? Motivation? Individualiseringsproblematik?

Entreprenöriellt lärande översikt X Nuläge Resultat Entreprenöriella kompetenser Personligt ledarskap, självkunskap Förändringsförmåga och lärande Ta-sig-församhet Strategi Pedagogiskt arbete: Former & Processer Pedagogens arbete: roll, kunskap och förhållningssätt Systemet: Organisation och Verksamhetsutveckling

Entreprenöriellt lärande Att systematiskt och strategiskt organisera och bedriva skolarbetet så att elevernas entreprenöriella kompetenser stimuleras.

I varje moment (1-19) Identifiera mål för: Kunskap (Ämnet, råvaran) Tillämpning (Sammanhang) Hur ska mina kunskaper omsättas till nytta? Skapande och lekfullhet Självkunskap (Inre motivation) Intressen/drömmar Styrkor/talanger Erfarenheter/utmaningar

Årsplanering sammanfattad Tema 2 Tema 3 Vision Delmål Tema 1 Tema 4 Lärare: ” Jag och vi har fått ett helt nytt fundament och en helt ny trygghet att basera hela vårt undervisningsarbete på.”

Entreprenöriellt lärande översikt X Nuläge Resultat Entreprenöriella kompetenser Personligt ledarskap, självkunskap Förändringsförmåga och lärande Ta-sig-församhet Strategi Pedagogiskt arbete: Former & Processer Pedagogens arbete: roll, kunskap och förhållningssätt Systemet: Organisation och Verksamhetsutveckling

Strategi: Från undervisning till EL Fas 1 Utveckla grunderna i EL (motivation, ansvarstagande, ägarskap, utmaningar, etc). Fas 2 Individualisering av lärprocessen. Hitta personliga intresseområden. Påbörja integrering av personliga intressen till skolans kursplanemål. Fas 3 Bygga hela lärandet runt personliga intressen. Omvandla personliga och gemensamma mål till försörjningsidéer.

Resultat Överföring av ledarskapet Skolarbetet påverkar angränsande områden Sammanhängande processer Från flumskola till målstyrt lärande Upplevelse av ”på riktigt”

Motivation Yttre motivation Inre motivation Vad är? Strategisk plan Systematiskt arbete Yttre motivation Inre motivation

Fler resurser Bok: Så tänds eldsjälar i praktiken (2009) Bok: Formativ bedömning vid entreprenöriellt lärande (juni 2009) Ny bok: Självkunskap i skolan (höst 2010) www.ungberättare.se Filmer www.meuniversity.com