Linda Kummel, Stadsbyggnadskontoret i Lund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
Kulturmiljöfrågor i PBL
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Riksbyggens arbete med ekosystemtjänster
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Strandskydd och miljöpolitik
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Hållbarhetsbedömning i Uppsala kommun
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
Bostadsplaneringen i Västerås
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
1. Hållbar stadsutveckling
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen består av tre slags mål
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Linda Kummel, Stadsbyggnadskontoret i Lund Bilsnål samhällsplanering Linda Kummel, Stadsbyggnadskontoret i Lund

Varför bilsnål samhällsplanering ?

Argumenten är många! Minskade emissioner Ökad fysisk aktivitet och förbättrad hälsa Förbättrad tillgänglighet Förbättrade möjligheter för barn att själva ta sig till skolan Förbättrad närmiljö Motverkan av urban sprawl - stadsutglesning Ökat underlag för kollektivtrafiken Ökad social integration Högre trafiksäkerhet Minskade kostnader för utbyggnad av infrastruktur

Om projektet Utveckling av handbok Implementering av handbok 2003 – 2005: Utveckling av handbok (LIP-stöd) 2006 – 2008 Implementering av handbok (KLIMP-stöd) Förvaltningsgemensamt projekt (Tekniska förvaltningen + Stadsbyggnadskontoret)

Lund fortsätter! Nya KLIMP-pengar från årsskiftet (2009-2011) Pilotprojekt Brunnshög Funktionsblandning Utvärdering

Vad är bilsnål samhällsplanering? ”Bilsnål samhällsplanering är en samhällsplanering som syftar till att minska behovet av motoriserade transporter” (Expertdiskussion 031105)

Har bilsnål samhällsplanering någon effekt? Räcker det inte med teknikeffektivisering? Miljöbilar minskar väl utsläppen? Kan vi få det goda boendet utan bil? Men vi kan väl höja skatten på bilägande? Samhällsplaneringsåtgärder har begränsad betydelse på kort sikt men ökar i betydelse på längre sikt. På kort sikt har åtgärder som påverkar beteenden och regleringar/ekonomiska styrmedel störst betydelse. Samhällsplanering som åtgärdsstrategi för att minska koldioxidutsläppen bedöms vara en andel på 13% år 2050 och det är här man kan göra mycket i den kommunala beslutsvärlden.

Projektets medarbetare Sekretariat SBK Projektledare Projektsekreterare Delprojektledare/Ambassadörer Strukturavdelningen, SBK Planavdelningen, SBK Bygglovsavdelningen, SBK Mark- och exploatering, TF Gatu- och trafik, TF Ledningsgrupp 1 ggr/kvartal Sekretariat, delprojektledare samt avdelningschefer Alla drar sitt strå till stacken!

Goda resultat Fokusgruppsintervjuer 2006 och 2008 Deltagarna har lättare att se sin egen roll, både på det yrkesmässiga som privata planet Diskussionen om målkonflikter betydligt mer nyanserad 2008 än 2006 Resonemangen kring utländska exempel har ändrats Enkätundersökning 2008 97 % känner till projektet 75 % har deltagit i aktiviteter 81 % har använt sig av ett bilsnålt resonemang 90 % tycker att det är mer angeläget att arbeta i en mer bilsnål riktning i den kommunala planeringen än de tyckte före projektets start

Fyra insatsområden Resursförstärkning av pågående processer Särskilda studier Kompetensutveckling och dialog Metodutveckling 1 2 3 4

Resursförstärkning av pågående processer 1 Resursförstärkning av pågående processer Översiktsplan 2010 Fördjupning av ÖP för Södra Sandby Detaljplaner Pilotprojekt Brunnshög

1 Staden och byarna ska växa inom cykelavstånd och längs korridorer med goda förutsättningar för god kollektivtrafik ÖPL-98

Hur skall marken användas? 1 Hur skall marken användas? Markhushållning Den goda jordbruksmarken Konkurrens mellan livsmedelsproduktion och biobränslen Stadens struktur och innehåll Bärande strukturer för framtida stadsutveckling Stadsdelscentra som servicenoder Prioritering av g/c-trafik Blandad stad Omvandling av extensivt utnyttjade områden Täthet och förtätning Förtätning inom den redan byggda staden Bygga staden på höjden Bygga med rätt täthet 3 kap miljöbalken: ”Mark- och vattenområden skall användas för det eller de ändamål för vilka områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet och läge samt föreliggande behov. Företräde skall ges sådan användning som medför en från allmän synpunkt god hushållning.”

Bilsnål planering i ÖP-arbetet 1 Bilsnål planering i ÖP-arbetet Utmaning: underlag som tydligt visar skillnaderna mellan mer och mindre bilsnåla utvecklingsstrategier. Tre alternativ + nollalternativ visar olika bilsnåla ambitioner Utbyggnad i Lund och i spårtrafiklägen (Simrishamnsbanan) Konsekvensbeskrivning av alternativ – vilket resbehov genererar de olika alternativen? Bilsnål etappindelning Täthet och blandad stad Förtätningsstrategi Fyra typfamiljer

1 ÖP 2010 - återremiss Samrådsförslaget återremitterat av Byggnadsnämnden i oktober Mindre andel förtätning Ta ej bort gamla utpekade områden Endast en strategi för utbyggnad av kollektivtrafik Önskemål: Behåll så mycket som möjligt av planen från 1998! Omarbetat samrådsförslag februari 08

FÖP S Sandby – Bilsnål planidé 1 FÖP S Sandby – Bilsnål planidé 2. Utbyggnad prioriteras vid kollektivtrafikstråk 1. Förtätning och stärkt centrum 3. Fortsatt tillväxt utåt

Bilsnål planering i Detaljplan 1 Bilsnål planering i Detaljplan Östra Torn IV, nytt bostadsområde Vildanden och Vildgåsen, två bostadsområden från 1960-talet. Syftet var i båda projekten att prioritera kollektiv-, gång- och cykeltrafik framför biltrafik. Gatumiljöers och g/c-stråks utformning har legat i fokus. I Östra torn IV möjliggjordes funktionsblandning mha planbestämmelserna. I Vildanden-Vildgåsen visade studier av p-behovet att p-ytor kunde tas i anspråk för förtätning. Kollektivtrafikens höga standard gav möjlighet att ge ”rabatt” enligt p-normen.

Pilotprojekt Brunnshög 1 Pilotprojekt Brunnshög Under mindre än en 20-årsperiod förväntas det byggas en tät, attraktiv stadsdel med arbetsplatser för upp till 20 000 anställda och upp till 7000 boende. Stadsdelen ska enligt ramprogrammet för Brunnshög präglas av mycket höga ambitioner för hållbar stadsutveckling. Prioriteringsordning: 1. Gå eller cykla 2. Kollektivt färdmedel 3. Bil a) bilpool eller taxi b) egen bil Parkeringspolicy. Min och maxtal på kvartersmark, P-hus. Exempelsamling + DP process för säkring av gång- och cykelvägarnas attraktivitet. (Motivering av byggherrar) 7 fokusområden

Särskilda studier 2 CO2-rapport Strategi för den byggda staden – delstudie till ÖP-2010 Tryggare Lund- En idéskrift om hur den fysiska utformningen kan bidra till en ökad trygghet Exempelsamling Brunnshög Förstudie funktionsblandning Bilsnåla ex-jobb Handel och resvanor Attraktiv gång- och cykeltrafik Parkering www.lund.se/bilsnalplanering

Kompetensutveckling och dialog 3 Kompetensutveckling och dialog Uppstart: ”Den goda staden”, Klimat samt avtalsfrågor TRAST Filmvisning ”En obekväm sanning” P-normsseminarier Studieresa Tyskland 2007 Trygghetsseminarium Diskussioner i projektgruppen kontinuerligt

Lärdomar från studieresan 3 Lärdomar från studieresan Karlsruhe Asperg och Ostfildern utanför Stuttgart Tübingen Freiburg högklassig kollektivtrafik som ryggrad parkeringsverktyg gatustruktur funktionsblandning Fria byggrupper Ta tillvara det befintliga!

Högklassig kollektivtrafik som ryggrad 3 Högklassig kollektivtrafik som ryggrad Spårvagnslänk i nya områden Bebyggelsen ordnas utifrån denna ”ryggrad” Blandad bebyggelse (verksamheter/boende/service) längs med kollektivtrafikstråket Ostfildern - ingen skall ha längre än 500 m till hållplats Antingen på plats vid byggstart, eller väl inplanerad för senare byggnation

3 Parkeringsverktyg Samlad parkering i p-hus (Vauban, Loretto, Französiche viertel, Rieselfeld) ”insmugna parkeringar” (Asperg) P-reserver (Vauban) Parkering frikopplad från boendekostnaderna Parkering kostar! Cykelparkering nära entrén

Gatustruktur 3 Trafik tillåten, men på gåendes villkor Gatorna blir vistelseytor i områden med lite biltrafik Förgårdsmark liten

Funktionsblandning 3 Tübingen Südstadt Krav på blandning i fastighet Vauban styr verksamheter till huvudgatan

3 Fria byggrupper Grupper med individer eller familjer som går samman för att uppföra en byggnad Övergår oftast till den tyska motsvarigheten till bostadsrättsförening när byggnaden är färdig Marken har annonserats ut och enbart erbjudits till byggrupper Funktionsblandning krav Hög frihet vad gäller byggnadens design- enbart linjen mot gatan fast Mindre byggnader för de mindre bemedlade Exempel i Malmö Testas i Lund i nästa KLIMP

Ta tillvara det befintliga 3 Ta tillvara det befintliga Flera områden var tidigare Kasernområden Många byggnader förfallna, men de som kunnat sparas har sparats Mångfald och god koppling till historien! Befintlig vegetation sparad och väl integrerad i planeringen Utblickar i landskapet Vatten och vegetation viktiga andningshål i tät bebyggelse

Metodutveckling Bilsnål p-norm Bilsnål planering i DP-processen 4 Metodutveckling Bilsnål p-norm Bilsnål planering i DP-processen Planbestämmelser för funktionsblandning Checklista Bilsnål planering i mallen Bilsnål planering i ÖP-processen Utveckling av metod för bilsnål konsekvensbeskrivning Bilsnål etappindelning Planindikatorer PM Manual (Arbetsmaterial) Utvärdering

Bilsnål p-norm på Brunnshög 4 Bilsnål p-norm på Brunnshög Brunnshög ligger i ett bilorienterat läge nära E22, och de arbetsplatser som idag etablerat sig i omgivningen har en hög andel bilresande. Hög standard på kollektivtrafiken och på g/c-nätet är ett måste. En särskild strategi för parkering på Brunnshög behöver styra mot långsiktig hållbarhet, samtidigt som utbyggnaden inledningsvis behöver kunna hantera ett stort antal bilresande. Miniminivå, källargarage Flexibla garagetomter Område för parkeringsnorm Brunnshög

4 Planindikatorer En planindikator används för att bedöma mål om diverse olika aspekter inom planering. En planindikator är enkelt sagt en indikator som ska kunna utläsas ur planen. Andra typer av indikatorer är mät- och fältindikatorer. Det är ett urval av indikatorer som används, och detta urval bör diskuteras inför starten av varje ny plan samt kontinuerligt under planprocessen. = det är målen som är grunden i indikatorarbetet Inga mål – inget att mäta!

4 Planindikatorer Inledningsvis undersöks vilka mål som skall uppnås. Exempelvis finns i översiktsplanen målet att bygga tätt i stationslägen och i centrum. Därefter formuleras planeringsrelevanta mål: ex. ”Bostadsbebyggelsens täthet i goda kollektiv-trafiklägen skall vara minst 50 lgh/ha”. När målen är formulerade skapas en indikator: ex ”Täthet och koncentration i närhet av goda kollektivtrafik och gång/cykel-lägen”. Granskning av indikatorn sker med bedömning av plankarta och beräkning av exploateringstal. GIS kan användas för detta. Metoden använd i Föp Södra Sandby

Slutsatser från FÖP S Sandby 4 Slutsatser från FÖP S Sandby Planindikatorer ger struktur, fokus och tyngd! Tidig utvärdering krävs om planförslaget ska påverkas Även andra arbetsinsatser viktiga: Analysera alternativa lösningar Kommunicera planidén – bilder….. Allmänt fokus på frågan, tid för diskussioner, frågans vikt Övergripande strategi för styrning av plan- och exploateringsprocessen behöver diskuteras: Uppföljningsbara mål i FÖP? Kräver tid för politisk förankring och faktamotivering. Alt: Mer övergripande uppföljningsbara mål? Alt: Styrning genom dialog? Alt: Specificering av planen? Återstår att se… …om konsekvensbeskrivning påverkar den slutliga planen.

ÖP 2010 – bilsnål metod i KB Hur påverkas resbehov och färdmedelsval? 4 ÖP 2010 – bilsnål metod i KB Hur påverkas resbehov och färdmedelsval? Bedömning av varje enskilt utbyggnadsområde utifrån analys av cykelavstånd till målpunkter samt kollektivtrafikstandard Resvaneundersökning 2007 Skattning av alstrad biltrafik från respektive utbyggnadsområde aggregerat till helhetsbild för alternativen.

ÖP 2010 – bilsnål metod i KB Jämförelser gjorda mot LST:s metod 4 ÖP 2010 – bilsnål metod i KB Jämförelser gjorda mot LST:s metod Resultat: Metoden är lätt att använda och ger rimliga resultat. Storleksordningen på effekterna är mer osäkra. Länsstyrelsens metod ger mindre skillnader i resvanorna mellan bra och dåliga lägen. Genom användande av metoden tydliggjordes skillnader mellan alternativen men också att inget av alternativen ger tillräckliga minskningar av de genomsnittliga bilressträckorna. Ytterligare åtgärder kan alltså behövas – även inom samhällsplaneringen. Lokalisering av verksamheter, ny väginfrastruktur, framkomlighetsåtgärder för busstrafiken och förbättrade gång- och cykelstråk fångas inte upp av denna metod.

Fyra insatsområden Resursförstärkning av pågående processer Gör! Resursförstärkning av pågående processer Särskilda studier Kompetensutveckling och dialog Metodutveckling 1 Ladda ner och läs! 2 3 4 Hålla sig uppdaterad är en bra start! Försök använda andras metoder!

Hur gör man med små resurser? Håll tidiga möten och seminarier för att skapa förståelse och förankring av de bilsnåla frågorna. SWOT Vart vill vi nå? Var kan vi ta hjälp? www.lund.se/bilsnalplanering www.m.lst.se www.exempelbanken.se www.huddinge.se/hrisamhallsplaneringen

Frågor till workshop Hur kan du bidra till en bilsnål samhällsplanering i ditt yrke? Hur kan de bilsnåla kunskaperna föras in i den ordinarie verksamheten? Diskutera åtgärderna nedan: Går de att använda i Norrköping? Vilka ger bra/dålig effekt? Var i planeringen skall åtgärden lyftas fram? kollektivtrafik som ryggrad parkering Gatustruktur funktionsblandning fria byggrupper Extrafråga: Hur uppnås en helhetssyn i Norrköpings planering? (steget mellan öp och dp)

Tack för uppmärksamheten Tack för uppmärksamheten! Linda Kummel, Stadsbyggnadskontoret i Lund linda.kummel@lund.se, 046-35 58 04