Välkomna till Förebygg.nu 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Så här jobbar vi på smaragden
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Strömslundsskolans Värdegrund.
ÅLDERSGRUPPEN 12 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
i kommuner, landsting/regioner
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Föräldramöte Ht
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Östermalsmsskolans föräldramöte
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Copyright © Nikolaus Koutakis. Du är viktig! Du kan påverka ditt barns drickande mer än du tror.
Att jobba språkutvecklande
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Heby kommuns kvalitetspolicy
Inkludering och skolans uppdrag
För föräldrar till barn 6-12 år
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Välkomna till Förebygg.nu 2011

Meningsfulla föräldramöten NIKOLAUS KOUTAKIS nikolaus.koutakis@oru.se ÖREBRO UNIVERSITET enter for Developmental Research

Föräldramöten är viktiga… Föräldrar är viktiga för elevers ambitionsnivå, prioriteringar och måluppfyllelse i skolan. Elever som smidigt tar sig igenom skolan har mycket bättre förutsättningar för att få ett bra liv. Prevention i all ära men skolan är viktigast.

Skollagen och läroplanen betonar föräldrars viktiga roll.

Skollagen, 1 kap. 4§ Syftet med utbildningen inom skolväsendet ... Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. …

Ur läroplanen för grundskolan 2.8 REKTORNS ANSVAR Som pedagogisk ledare och chef för lärarna och övrig personal i skolan har rektorn det övergripande ansvaret för att verksamheten som helhet inriktas mot de nationella målen. Rektorn ansvarar för att skolans resultat följs upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen och kunskapskraven. Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att ... i formerna för samarbete mellan skolan och hemmen utvecklas och att föräldrarna får information om skolans mål och sätt att arbeta och om olika valalternativ,

Föräldrar är viktiga för barnens motivation, ambitionsnivå och skolprestation Rankas som viktigare än hänsyn till lärstilar, klassstorlek, och mentorskap. Särskilt viktigt är föräldrars medverkan och engagemang i sina barns skola samt deras förväntningar och ambitioner (eng. aspirations) på sina barn. Dessa aspekter är betydligt viktigare än föräldrars övervakning av läxor, medverkan i skolakiviteter, kontakt med skolan, en kontrollerande och sträng föräldrastil. (Hattie, 2009)

Föräldrar är viktiga för barnens motivation, ambitionsnivå och skolprestation Faktorer som visat sig vara negativt relaterade till elevers skolprestationer är att ge gratifikationer, övervaka läxarbete (jmf. uppmuntra, stötta) negativ kontroll samt att dra in förmåner vid dåliga prestationer (Hattie, 2009)

Föräldrar är viktiga för barnens motivation, ambitionsnivå och skolprestation ”the higher the hopes and expectations of parents with respect to the educational attainment of their child, the higher the student´s own educational expectations and ultimately the students academic achievement” (Hong and Ho, 2005, s 40)

Mot bakgrund av detta kan man förvänta sig att skolor har genomtänkta strategier för att skapa bärande relationer till föräldrar

Spridning i kvalitet på skolans ordinarie föräldramöten Är det så? Spridning i kvalitet på skolans ordinarie föräldramöten bra dålig

Forskningasperspektiv: meningsfulla föräldramöten borde premieras av alla seriösa skolledare

Föräldraengagemang avtar över tid

Hur ofta ber dina föräldrar dig att berätta om sånt som hänt en vanlig skoldag? (Ofta eller mycket ofta) % Barnens ålder

Hur ofta ber du dina barn berätta om vad som hänt en vanlig skoldag Hur ofta ber du dina barn berätta om vad som hänt en vanlig skoldag? (Ofta eller mycket ofta), Föräldrarapport % Barnens ålder

Brukar dina föräldrar känna till vilka läxor du har eller när du har prov? (alltid eller nästan alltid) % Barnens ålder

Brukar du känna till vilka läxor ditt barn har eller när de har prov Brukar du känna till vilka läxor ditt barn har eller när de har prov? (alltid eller nästan alltid) Föräldrarapport % Barnens ålder

Rationellt Olyckligt att vänta på att föräldrar skall bli blasé innan man försöker engagera dem på nytt. Smid medan järnet är varmt.

Föräldrars ambitioner minskar med barnets ökande ålder Föräldrar till barn som nyss startat skolan har höga förväntnigar på sitt barn och skattar utbildning som mycket viktigt för barnens framtid. 2/3 förväntar sig utmärkelser eller akademisk examen. Vid slutet av grundskolan hade föräldrars förväntningar reviderats och man tyckte det viktigaste är att de får ett jobb. Clinton m.fl, 2007

Koppling måluppfyllelse i skolan och samverkan med hemmet Kausalitet vs. bi-direktionalitet

Gäller inte endast måluppfyllelse Skoltrivsel Självkänsla Normbrytande beteende sk. alkohol och droganvändande

Perspektiv på aktörer i skolan: Föräldrar måluppfyllelse Elev Skola

I skolan säger man ofta att föräldrarna är viktiga resurser för skolan På vilket sätt behandlar man föräldrar som en viktig resurs? Kan man se föräldramöten som främjande, eller t.o.m. som förebyggande?

Föräldramötet är skolans viktigaste fönster till föräldrar K + A = B känsla+attityd=beteende

Strukturerade föräldramöten: Interaktiva Strukturerade föräldramöten: Interaktiva. - föräldrar finner lösningar och ser möjligheter, de stödjer varandra Tips och råd Eftertanke och Gemensamma överenskommelser

Frågor utifrån strävansmål KUNSKAPER Hur kan vi som föräldrar bidra till att våra barn: utvecklar nyfikenhet och lust att lära utvecklar sitt eget sätt att lära utvecklar tillit till sin egen förmåga känner trygghet och lär sig att ta hänsyn och visa respekt i samspel med andra lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra

Övriga diskussionsfrågor Hur kan vi hjälpa våra barn när de upplever stress? Vägledning/gränssättning. – Hur gör man? Hur gör ni när en konflikt uppstår? Hur samtalar man med sitt barn om faror som lockar? Hur kan vi hjälpa våra barn att uppskatta olikheter? Hur kan vi samarbeta kring gemensamma överenskommelser t.ex. datoranvändning, mobiltelefon, utetider

Innehåll Inledning och bakgrund Inspirerat från Vägledande samspel - ICDP Struktur för mötet Förberedelser - kallelse, plats för mötet Genomförande Samtalsmetod/Lösningsfokuserad pedagogik Förslag på teman Exempel på metoder Frågeställningar Avslutning Utvärdering/reflektion Föräldrabrev Bilagor Pratmanus – se separat i manualen När man arbetar med grupper är det några saker som är bra att tänka på: Lita på gruppen, blir det tyst så är det för att det behövs, som gruppledare kan man vila id et och inte bli stressad för då är risken att man går in och tar över så det blir en monolog istället för en dialog. Gruppledaren har aldrig svaren, du behöver inte veta allt. Använd dig av gruppen, ställ frågor som: -Vad tycker ni andra?, -Det var en intressant vinkling – är det fler som tänker likadant? Gå med i motståndet om någon är arg för något på skolan – säg saker som: -Det är jättebra att du tar upp det här, är det fler som har tänkt på detta? Finns det någon som har en lösning på hur vi tillsammans kan lösa detta? Lars Erikson e-mail lars.erikson@oru.se tel 019-303013 28 28

Varför en metod / manual? dålig bra helt OK bra

Utvärderingsresultat Respondenter: Pedagoger & Föräldrar N= 42, 288 Experimentell design

Resultat i korthet, kraftiga programeffekter Pedagoger som utbildats i metoden och som använt den kände en större tillfredställelse med sin insats på föräldramötet, samt anser att de närvarande föräldrarna stärkts i sin känsla av att vara betydelsefulla, i större utsträckning än kontrollgruppens pedagoger.

Resultat i korthet, kraftiga programeffekter Föräldrar i experimentgruppen skattade det senaste föräldramötet över lag som bättre än kontrollgruppen. Särskilt uppmärksammades aspekter som att bjudas in att komma till tals, att man tar till vara föräldrars åsikter, relevant innehåll samt en god kontakt med andra närvarande föräldrar, och lärare.

Föräldrar och pedagoger gillar metoden Förutsättningar för att de kommer till nästa föräldramöte och nästa och … Förutsättningar för att föra ut information om var föräldrar kan göra för att skapa goda förutsättningar för sina barn

Hur skulle det påverka måluppfyllelsen och prosocialt beteende? Hur tror ni att skolans måluppfyllelse skulle påverkas om denna nedåtgående trenden i föräldraengagemang bryts? Hur ofta ber dina föräldrar dig att berätta om sånt som hänt en vanlig skoldag Brukar dina föräldrar känna till vilka läxor du har eller när du har prov? Hur skulle det påverka måluppfyllelsen och prosocialt beteende?

nikolaus.koutakis@oru.se ÖREBRO UNIVERSITET enter for Developmental Research