Nyströmska skolan Söderköping

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
KANDIDATUPPSATS.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Handlingsplan för matematikutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Arbetsplan för skolbiblioteket
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Självförvaltningsfärdigheter
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Bedömning.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökningskurs för doktorander Geobiblioteket.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
©Else-Britt Hellström
Skolutveckling via digitala medier
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Hur kan vi förstå begreppet?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lära för livet!.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
- Mottagare, medborgare, medskapare
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Nyströmska skolan Söderköping http://www.nystromska.soderkoping.se/

Carol Collier Kuhlthau Elevernas perspektiv ”The uncertainty principle” ”Fokuseringen av ämnet utgör vändpunkten. Man gör ämnet till sitt” Inlärningsteori för att förklara modellen (Bruner, Dewey, Kelley) Konkret samarbetsmodell för lärare och bibliotekarie

Information Search Process Carol Collier Kuhlthau Rutgers University http://www.scils.rutgers.edu/~kuhlthau/index.html

Kuhlthaus teoretiska bakgrund till modellen:

Studiecirkel för lärare Lätt att genomföra på en arbetsplats, inga transporter, billigt Effektivt, roligt, utnyttja varandras kompetens, stimulerar samarbete Kompetensutveckling på den egna arbetsplatsen, där många kan vara med, gör att det lättare och snabbare går att pröva och genomföra nya idéer.

Hela modellen bygger på flera studier av elever som arbetar med undersökande uppgifter. Eleverna sa att de kände sig ”övergivna” av lärararen. Behov av stöd och handledning! Jfr Naeslund om den abdikerade läraren och Limberg i Textflytt.. Om de övergivna eleverna. Ingen manual för elever! Viktigt med handledning för lärare och biblitoekarier för att ge en modell för lärare och bibliotekarier som stöd för eleverna

Tidsaxel för Informations- Söknings-Processen (ISP) Introduktion Välja ämne Sondera Finna fokus Samla information Färdigställa arbetet Ge uppdrag Söka fokus ------------------------------------------------------------------------- KÄNSLOR: Osäkerhet Optimism Förvirring Klarhet Säkerhet Lättnad/Nöjd Frustration Självförtroende /Missnöjd Tvivel TANKAR: Vaga------------------------------Fokuserade Ökat intresse----------------------- HANDLINGAR: Letar efter relevant information--------Söker målmedvetet, väljer ut Undersöker, Inventerar Dokumenterar

Osäkerhetsprincipen “Känslor av osäkerhet, förvirring och frustration hänger samman med de första vaga och oklara tankarna om ämnesområden och problem-ställningar. När kunskapsnivån stiger börjar man förstå och reflektera och samtidigt känner man hur självförtroendet ökar. Osäkerhet som beror på bristande kunskap och bristande förståelse sätter igång informations-sökningsprocessen och blir också en drivkraft.”

VIKTIGT! Granska och analysera olika källor för att förstå en komplex fråga Att finna olika infallsvinklar Att genomskåda värderingar

Att initiera en forskningsuppgift. Läraren Inviga eleverna i hur lärandeprocessen ser ut Presentera uppgiften så att ramarna blir tydliga Se till att eleverna blir medvetna om att de har ett informationsbehov Skapa en kontext Skapa en publik Skapa ett positivt arbetsklimat Annika

Bibliotekariens uppgift vid starten Samarbeta med läraren vid planering av uppgifterna. Vara en del av lärarteamet. Vara en resurs när det gäller frågor om informationsförsörjning när forsknings-uppgiften presenteras av läraren. Genom att vara delaktig, aktiv och informerad ha möjlighet att ge eleverna bra och relevant stöd i deras arbetsprocess. Bibliotekarien

Kapitel 4. Hur man utformar ett fokus Uppgiften i den fjärde fasen – Känslor hos elever som formulerar sitt fokus – Ta beslut – Kriterier för att utforma ett fokus – En synvinkel eller ett tema? – Spara tid och möda – Skjuta upp valet av fokus – Utforma sitt fokus – Behov att återvända till tidigare steg – Vändpunkten i informationssökningsprocessen – Aha-upplevelsen – Bearbeta och finslipa ett fokus – Hur man utformar sitt fokus – Strategier för att komma fram till ett fokus – Rollfördelningen mellan läraren och skolbibliotekarien Aktivitet 4–1: Tidsaxel för informationssökningsprocessen (ISP) Aktivitet 4–2: Hur man kan göra listor över varje möjligt fokus Aktivitet 4–3: Hur man kan utforma sitt fokus Aktivitet 4–4: Hur man gör en översikt över material till ett fokus Aktivitet 4–5: Gruppdiskussioner Aktivitet 4–6: Handledarsamtal om fokus Aktivitet 4–7: Besluta sig för ett fokus

Viktigt för att finna fokus Sonderande sökning Personlig loggbok Källjournal Relax! Read! Reflect! Tala och skriva ger idéer Fråga! Diskutera! Be om hjälp!

Våra lärare säger +…. Skriftlig instruktion A och O Gott om tid för läsning och reflektion genom skrivande och diskuterande ger mycket högre kvalitet på arbetet och elevernas inlärningsresultat. Känslokurvan har gjort att eleverna vågar tala mer om sina problem Bättre och roligare samarbete med lärarkollegor och bibliotekarier Skriftlig instruktion kräver genomtänkt uppgift. Värdefull för både lärare och elev! Och för bibliotekarien!

Våra elever säger…. + Varför fick vi inte lära oss det här i ettan…? Jag blev bara mer och mer intresserad! Det är första gången jag förstod att det är viktigt och roligt att använda flera källor. Nu söker jag alltid i bibblan och på hemsidan när jag ska göra en uppgift.

Bibliotekariens +… Mer involverad i skolarbetet Bättre kontakt med lärarna Bättre kontakt med eleverna Bibliotekets pedagogiska funktion förstärks

Kuhlthau: ”Processmodellen är en modell för lärande som integrerar ämnesinnehåll med de färdigheter som behövs när man ska närma sig verkliga problem i verkliga sammanhang i en tid som präglas av ett överflöd av information”.