Lösningsinriktad Pedagogik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Ledarskap i klassrummet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Problemsnack eller bygga lösningar.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
SAMTAL.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Mål och betygskriterier
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Skolutveckling i samverkan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att samtala med ungdomar om tobak
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal Pedagogisk Planering
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Aktivt lyssnade.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Identitet Vad formar oss till oss?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Coaching.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Presentationens avskrift:

Lösningsinriktad Pedagogik

En ledare är bäst när folket knappast vet att han existerar En ledare är bäst när folket knappast vet att han existerar. Inte så bra när folket lyder och hyllar honom. Sämre när folket avskyr honom. Men om en god ledare, som föga säger när hans arbete är utfört och målsättningar uppnådda, kommer folket säga: ”Vi gjorde det själva!” (Lao-tsi, omkr. 500 f.v.t)

Repitition - pedagogik Vetenskapen om uppfostran och undervisning Läran om utbildning Teorier om påverkan- och förändringsprocesser Kunskapsobjekt: utbildning, undervisning, uppfostran Egenskaper: våga prata, kreativ, fantasi, planering, organiserad , struktur Tips för pedagoger: Planera noga, erbjud deltagarna att vara aktiva, välorganiserat upplägg, välj en metod som passar gruppen Pedagogiska frågor: vad ska läras ut? Hur ska det läras ut? Vilka kunskaper finns? Varför ska det läras ut? Fråga dig: Håller det måttet? Är miljön positiv? Möts deltagarna positivt? Håller tidsschemat?

Det som bland annat skiljer den lösningsinriktade pedagogiken (LIP) från den mer traditionella pedagogiken är ett annorlunda sätt att tänka runt att lösa problem och bekymmer. I stället för att "rota i" och fråga så mycket om själva problemet, så fokuserar man på och lyfter fram de tillfällen som fungerar bättre, när det inte är något bekymmer.

Bakgrund Lösningsinriktad pedagogik har sitt ursprung i lösningsfokuserad terapi. Detta är en metod som fungerar inom olika yrkesområden där man möter människor med behov av att ändra beteende eller behov av att lära sig något som de tycker är svårt. Tidigare har det inte funnits någon ”översättning” av metoden till andra områden men detta börjar nu ändras. Den lösningsfokuserade terapin, med rätt ”översättning”, kan tillämpas inom: dagvårdem, skolan, fritiden, polisen, arbetsplatser, barnuppfostran, personlig utveckling, ledarskap, träning, utbildning o.s.v.

Grundregler ”om det inte är trasigt så laga det inte” ”gör mer av det som fungerar” ”om det inte fungerar, gör något annorlunda”

Två delar Förhållningssätt - ett förhållningssätt ger uttryck för den inställning, den attityd, som en person intar. Samtalsmetodik - innebär ett intensivt lyssnande, mycket bekräftelse, empati och respekt.

Förhållningssätt En vanlig uppfattning är att en persons förhållningssätt speglar den inställning personen har - personligheten. Enligt LIP är förhållningssätt något man tar och inte har. En professionell pedagog kan inta ett sätt att förhålla sig till deltagarna utan att han/hon måste ha samma förhållningssätt privat. Man väljer alltså medvetet vilket förhållningssätt man vill ha i olika situationer utan att kompromissa med sin personlighet. Att vara medveten om sitt förhållningssätt är att välja hur man bemöter andra människor. Varje människa väljer sitt eget förhållningssätt, sina mål och sina lösningar.

Den lösningsinriktade pedagogen väljer att fokusera på de tillfällen som fungerar. har ett förhållningssätt som präglas av ett respektfullt bemötande i samspelet med andra människor. strävar efter att i varje situation på bästa sätt vara till hjälp för att deltagarna ska nå sina mål.

Användbara redskap Skapa goda relationer Matchning Positiva intentioner Följ deltagarens energi Hoppa i samma båt Respektera olika världsbilder Positiv feedback Fokus på kompetens och förmåga Uppmärksamma positiv förändring

Samtalsmetodik Detta är den mer tekniska delen av den lösningsinriktade pedagogiken. Förhållningssätt och samtalsmetodik går hand i hand och kombinationen av de båda ger det mest suveräna resultatet i det pedagogiska arbetet.

Användbara redskap Kreativa frågor Börjar med Vid vilka...? Vad...? När...? Hur...? Vem...? Vilka...? På vilket sätt...? Antag att...? Dessa frågor ger mer än ”ja eller nej frågor”. Fråga inte varför. Mål och delmål Hjälpa elever/deltagare att hitta strategier för att nå sina egna mål. Ta ut delmål så man känner att man gör framsteg. Skalan Lösningsinriktade pedagogikens viktigaste redskap. Hjälper till att få fram information på ett enkelt och konkret sätt. Ex. På en skala från 1 till 10, där 10 står för att du är helt nöjd och 0 står för när du är som minst nöjd, var är du då idag? Framtidsfrågor Handlar om att ställa frågor om framtiden för att plocka in det i nuet och göra det mer verkligt och lättare att påverka. Mirakelfrågan Populär inom idrottsvärlden. Man skapar en vision av hur tillvaron ser ut när problemet är löst. Omformulering Byt ut ett negativt ord till något positivt, ex bråkig-full av energi. Paussamtal Man lämnar samtalet, reflekterar, går tillbaka och ger positiv feedback.

Värt att tänka på Ansvaret att tala på ett sådant sätt som tilltalar åhörarna är hos den som pratar. Kan det vara så att man blir vad man tänker? (Tänker man ”jag vågar” - så vågar man) Ifrågasätt aldrig en uttalad känsla. Ta känslan på allvar. Undvik ordet inte. ”Kliv ett steg närmare”.

Till nästa lektion Titta på power pointen om lösningsinriktad pedagogik (LIP) Läs på om LIP Förstå delen om ”förhållningssätt” och dess redskap Förstå delen om ”samtalsmetodik” och dess redskap Du ska till nästa lektion kunna detta och veta hur du ska tillämpa det i ett samtal med någon som behöver ditt stöd.

Källa Lösningsinriktad Pedagogik Kerstin Måhlberg Maud Sjöblom