Individorienterade IT-tjänster i vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Medvetna invånare och pålästa patienter
Handlingsplan disposition
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
E-hälsa och invånartjänster
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Landstinget i Östergötland
AU Digital samverkan LO Process
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Välkommen till Ledardagen!
1.
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
Regionalt samarbete Tillit
Rätt information till rätt person i rätt tid
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Presentation februari 2015
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Välkommen till utbildning i Mina vårdkontakter!. Dagens program  Presentation av Mina vårdkontakter  Genomgång av patient- och vårdgivarsidan  Övningar.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Material för socialtjänsten
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Individorienterade IT-tjänster i vården Nils Schönström nils.schonstrom@lnu.se

Varför denna diskussion…….

En allmän trend i samhället……

En politisk vilja…….

En insikt om att det gagnar vården……

Interoperabilitet term: interoperabilitet förklaring: förmåga hos system, organisationer eller verksamhetsprocesser att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra genom att överenskomna regler följs källa: fastställd av E-delegationen 2011-05-18

Olika nivåer av interoperabilitet Teknisk Semantisk Verksamhetsnivå/klinisk Individuell

Teknisk interoperabilitet En förutsättning (ex.) Adressering Rätt information Behörigheter Att mottagaren kan nå innehållet

Semantisk interoperabilitet Vi behöver förstå varandra Har vi samma begrepp bakom de termer vi använder för kommunikation?

Verksamhetsinriktad/klinisk interoperabilitet Vi behöver en verksamhetsinriktad kontext för det vi kommunicerar Förstå verksamhetens processer Vilket budskap har en viss informationsmängd ? Hur kan vi hantera detta maskinellt ?

Individuell interoperabilitet Hur kan vi i verksamhetens processer kommunicera och samverka med individen

Ett IT-stöd för framtidens vård och omsorg 2017-04-03 12

Det handlar om en förändring av vården med hjälp av IT-stödet Se patienten som en aktör i sin egen vårdprocess med tillgång till information och tjänster Hålla samman vårdprocesser med många utförare Ge bättre förutsättningar för en kunskapsstyrd vård

Det handlar om en förändring av vården med hjälp av IT-stödet Se patienten som en aktör i sin egen vårdprocess med tillgång till information och tjänster Hålla samman vårdprocesser med många utförare Ge bättre förutsättningar för en kunskapsstyrd vård

Patientens behov Uppsala 2010-12-09

Invånartjänster

Cancerrådgivning per telefon Kampanj 1177 Cancerrådgivning per telefon Invånare, patienter och närstående har enkel tillgång till allsidig information om vård och hälsa samt sin egen hälsosituation. Invånartjänster 1177 Sjukvårdsrådgivningen 1177.se UMO.se Mina vårdkontakter Ramverk för E-tjänsteutveckling, RAST Min journal på nätet Ramverk för E-tjänsteutveckling Din journal på nätet Jämförelsetjänst tandvård Källa: Inera AB

1177.se - allt du behöver veta om hälsa och sjukvård Sjukdomar Symtom Skador Undersökningar Behandlingar Läkemedel Fråga 1177.se - anonyma frågor får personliga svar av läkare och sjuksköterskor - sökbar svarsbank med 2300 frågor och svar Dödsbevis och dödsorsaksintyg Elektronisk dödsanmälan – ett projekt Syfte Effektivisera de stora informationsflödena mellan statliga myndigheter och vård/omsorg Förbättra informationskvaliteten Elektronisk födelseanmälan (eFa) genomfördes 2009 i samarbete med Skatteverket. Nästa steg är nu att datorisera inrapportering av dödsbevisen (Skatteverket) samt dödsorsaksintygen (Socialstyrelsen). Källa: Inera AB

1177.se temaområden Källa: Inera AB

Välj landsting och få regional information Välj landsting för att få regional information Källa: Inera AB

Mina vårdkontakter - ärenden via formulär Beställa tid för besök Av- och omboka tid Förnya recept Beställa journalkopia Förnya hjälpmedel Begära intyg Kontakta mig Rådgivning Fråga sjuksköterskan Källa: Inera AB

Andra tjänster i Mina vårdkontakter Direktbokning i webbtidbok Kallelse Provtagning Recept och läkemedel Beställning av hjälpmedel Kvalitetsregister Vårdval Källa: Inera AB

1177 Sjukvårdsrådgivningen Nationellt kortnummer: 1177 Smart telefonisystem Rådgivningsstöd med symtombaserade beslutsunderlag, faktablad och egenvårdsråd Journal Hänvisningsstöd med kontaktuppgifter i vården Återuppringningsfunktion Inspelningsfunktion – alla samtal spelas in Källa: Inera AB

UMO för dig mellan 13 och 25 Hitta din mottagning Panikknapp Fråga UMO Så här ser vår startsida ut. Ämnesområdena är: KROPPEN, KÄRLEK OCH VÄNSKAP, SEX, JAG, FAMILJ, DRICKA, RÖKA, KNARKA, MÅ DÅLIGT, VÅLD OCH KRÄNKNINGAR PÅ UNGDOMSMOTTAGNINGEN Några av våra viktiga funktioner är: Hitta din mottagning Sökbar katalog över landets alla ungdomsmottagningar Panikknapp som med ett enkelt knapptryck förflyttar dig till Google i fall att nyfikna syskon eller föräldrar kommer in i rummet när du surfar på UMO. Fråga UMO där man kan ställa en anonym fråga och få ett personligt svar. Dölj känsliga bilder En funktion för att dölja känsliga bilder med sexuellt eller naket innehåll. Vi har också en funktion där man kan byta ut namnet på könsorganen till den benämning man känner sig mest bekväm med. UMO avdramatiserar kroppen UMO är normkritiskt och inkluderande På UMO får man vara som man är På UMO finns alla ungdomsmottagningar UMO finns på Facebook UMOs ungdomspanel Läser och tycker till om allt på UMO Fråga UMO Dölj nakenbilder Källa: Inera AB

Vilka e-tjänster ger dig ”mycket stor nytta”? De e-tjänster där man anger ”mycket stor nytta” är: Vaccinationslista Remiss (kunna följa och se innehåll) Läkemedelslista Provtagningar En samlad överblick över allt - ”kontoutdrag” http://www.inera.se/Invanartjanster/Din-journal-pa-natet/

Äger patienten journalen?

Ett konstruktivt förslag En gemensam kommunikationsyta Professionell vård- dokumentation (EHR) Individens hälso- dokumentation (PHR)

 Modell för EHR-PHR Socialstyrelsen Vårdgivarens konto (EHR) Regelverk Regelverk Vårdgivarens konto (EHR) Patientens hälsokonto (PHR) Sluten grupp Fack 1 Vårdgivarens patientjournal Fack 2 Export-yta Fack 3 Export-yta Fack 4 Personligt konto Fack 5 Till patientens konto Sekretess- prövning Strukturerat enligt krav Till vårdgivarens journal Till patient-community Patientdatalagen (PDL) Civilt avtal Källa: Inera AB

Budgetproposition 2013 ” Patienter och medborgare bör ges elektronisk tillgång  till sin vårdinformation och verktyg som underlättar för den enskilde att engagera sig i sin egen hälsa och hälsoutveckling” ”Regeringens bedömning är att ett personligt hälsokonto på nätet kommer att bli ett effektivt stöd för den enskilde vid planering, genomförande och uppföljning av livsstilsrelaterade förändringar liksom vid hälso- och sjukvårsrelaterade händelser” Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Styrning och uppföljning Apotekens Service är upphandlade för uppdraget av Socialdepartementet Arbetet bedrivs i projektform, styrgruppen som består av representanter från Socialdepartementet och Apotekens Service Upphandling av leverantörslösning pågår Lansering under 2013, stegvist införande Utvecklingsarbete med stort fokus på legala frågeställningar Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Personligt hälsokonto Hälsa och vårdinformation Administration och behörighetsstyrning 3:e partsapplikationer anslutna till plattformen Min information Livslång lagring av information Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Medicinsk information Prioriterade områden Läkemedel Medicinsk information Vaccination Kronisk sjukdom MVC/BVC Hälsodagbok Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Samverkan med vårdgivarna - Prenumerationstjänst till hälsokonto Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Apotekens Service roll & ansvar Personuppgiftsansvarig för de uppgifter som behövs för att hålla information om vilka individer som har ett konto (kunduppgifter) Individen är ansvarig för information som hen väljer att lagra in sitt hälsokonto (privat hantering) Ansvarar för övergripande säkerhetsåtgärder Beställare gentemot upphandlad plattformsleverantör Tecknar avtal med individer som vill öppna ett hälsokonto Tecknar avtal med tredjepartsleverantörer som vill ansluta sig till tjänsten Certifierar och godkänner tredjepartsaplikationer Kontrollerar att tredjepartsleverantörens applikation uppför sig korrekt i relation till genomförd certifiering och godkännande. PHK Min information Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Tredjepartsapplikationer Anslutnings och certifieringsprocess: Tredjepartsleverantören: Ansöker om att få ansluta sin applikation till PHK Tecknar avtal med Apotekens service som bl.a. stipulerar: Priser och affärsvillkor Säkerhetskrav Krav på leverantören att informera individen om ändamålet med applikationen samt hur individens information hanteras Apotekens service certifierar och godkänner applikationen utifrån det etiska och tekniska regelverket Godkända applikationer kommer att presenteras för individerna i PHK-tillämpningen. För att kunna använda applikationen måste individen teckna avtal med tredjepartsleverantören samt med hjälp av tekniskt stöd i PHK godkänna att använda applikationen mot sitt hälsokonto. Individen kan när som helst välja att ta tillbaka sitt godkännande. Källa: Socialdepartementet, Apotekens Service AB

Ytterligare frågor om personligt hälsokonto……. Eva Leach Elfgren SwedenMobile: +46 (0) 70 66 55 111 e-mail: eva.leach@leachconsulting.se