EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska 2008-2011 Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm 7.4 2009 Iselin Krogerus-Therman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Introduktion för nyanlända invandrare
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
AKKU-arbetsgruppen och dess förslag till reformer Eduvuxen Startseminarium Åbo, Paula Lindroos Direktör Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Kompetensplattform Halland
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Svenskt Friluftsliv har till uppgift att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet Stärka friluftsorganisationernas långsiktiga.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
ERKKERI – utbildning för vuxenhandledare och stöd för utvecklandet av regionens vägledningstjänster.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokal Arbetsförmedling
Det nationella digitala biblioteket
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Koordinationsprojekt för vuxenhandledningen Utvecklingsprogram i ESF:s verksamhetslinje 3: ”Ett landsomfattande program för ökad träffsäkerhet och efterfrågeorientering.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Vårträff för svensklärare den 7-8 maj Min bakgrund & erfarenheter Om vuxenutbildningen i Sverige Kommunal vuxenutbildning Eftergymnasial.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Totalreformen av den yrkesriktade vuxenutbildningen handledningstjänster Ulla-Jill Karlsson, konsultativ tjänsteman, Utbildnings- och vetenskapspolitiska.
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Vuxenhandledning som resurs i arbetslivet. Vad är syftet med Opin ovi/ Läroport helheten? Utgångspunkt: Arbetsförvaltningens publikation 365 Utveckling.
Regioner på frammarsch Forskare Kenneth Nordberg Åbo Akademi i Vasa
VI är på väg mot en ny centralorganisation 2 > Vi blickar mot 2020-talet och framåt. Vi grundar en centralorganisation för framtiden – samtidigt.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska
Möjlighet till Egen Kraft!
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Presentationens avskrift:

EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman

SID A 2 Arbetskraften i framtiden bl.a •Före 2015 kommer cirka en miljon personer som hör till nuvarande arbetskraft att gå i pension eller lämna arbetslivet av andra orsaker • personer var sjukpensionerade vid slutet av år 2007 pga allvarlig depression. Av dem var 1700 under 30 •Pensionsåldern måste höjas för att Finland skall klara av nuvarande socialskydd och de åtaganden som åligger stat och kommun

Vad krävs av vuxenutbildningen? •Ny inställning till arbetskraften och särskilt till grupper med specialbehov (äldre arbetstagare, kroniskt sjuka, personer inom i rehabilitering och invandrare) •En kontinuerlig analys av kompetensbehoven i samhället och satsning på relevant kunskap på lång sikt •Utveckling av utbildningsarrangörernas arbetslivskompetens •Ett intensifierat samarbete med arbetslivet redan i planeringsskedet •Marknadsföring av vuxenutbildning till sådana grupper som inte självmant söker sig till utbildning •Uppsökande verksamhet 3

Vad krävs av vuxenutbildningen?Forts. •Ny pedagogik som bättre tar hänsyn till tidigare kunskaper, till individuella inlärningsstilar och behov samt till engagerande och deltagande inlärningsmetoder •Utvecklade kunskaper i att kunna lyssna och förstå individuella behov i olika livskeden •Projektsamarbete på internationell och nationell nivå samt teamarbete på organisationsnivå •Informations- och rådgivningstjänster samt handledning •Ett examenssystem som identifierar och godkänner tidigare förvärvad kompetens, ekonomiska förutsättningar och stödformer för vuxenstudier SID A 4

Vad krävs av arbetskraften? •Bättre kompetens och ännu bättre utbildningsnivå •Kontinuerlig utveckling av kompetensen -kontinuerlig fortbildning - grundligare reform av kompetensen med års intervaller •Förmåga att anpassa sig till ständiga förändringar i förhållandena och ökad tolerans till medarbetare •Förmåga att kunna arbeta i team. Kräver ansvar och social kompetens •Större ansvar för sin egen behörighet, kompetens, livssituation och sin arbetsförmåga •Förmåga till kritisk reflexion och etiskt hållningssätt SID A 5

Utgångspunkter för livslång handledning (EU programmet Utbildning 2010) •Effektivitet av investeringar i utveckling av utbildning och arbetskraft •Arbetsmarknadens effektivitet •Livslång inlärning •Delaktighet •Samhällets jämställdhet och ekonomiska utveckling

STUDIO-projektet Utveckling av vuxenutbildarnas pedagogiska kompetens -fortbildning -behörighetsutbildning •Arcada har ansvar och finansiering för att förverkliga utbildningen på svenska inom projektet •Utbildningen ges i form av moduler på 5 sp •Kartläggning av behov inom Svenskfinland under maj- juni 2009 •Utbildningen hålls på svenska under 2010 •Den finskspråkiga utbildningen startat 2009 •Utbildningen är avgiftsfri

Utbildningar som erbjuds på finska Aikuiskouluttjan perusosaaminen •Tulevaisuuden aikuiskouluttaja (5 sp) Aikuiskouluttajan erityisosaaminen •Aiemman osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja opiskelun henkilökohtaistaminen (5 sp) •Työelämälähtöisyys ja työelämätaidot (5 sp) •Tiimi- ja projektihallintataidot (5 sp) •Aikuiskouluttajan taidot ja monikulttuurisuus (5 sp) •Monikulttuurisuus ja kansainvälinen koulutus (5 sp)

Aikuiskouluttajan erityisosaaminen, forts •Verkkopedagogiikka (5 sp) •Aikuisten oppimisvaikeudet (5 sp) Aikuiskouluttajan kehittämisosaaminen •Planeras i samarbete med de lokala opin-ovi projekten. •På svenska utvecklas innehållet i samarbete med EDU-vuxen, kunskap erhållen i olika projekt (DaKo) och de behov som kommer fram i kartläggningen Alla utbildningar är öppna för alla lärare oberoende av språk. Se närmare: