(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter
Nya synvinkel på lärandet Individualisering Arrangera undervisningen för varje enskild individ, utbilda sig genom livet Informationsmängd Informationsmängden och kvalitén har förändras Förmågan att hantera information ses viktigare än kunskapen att veta och komma i håg Informationen produceras tillsammans och den förnyas kontinuerligt Snabb (teknologisk) utveckling Kräver kontinuerlig uppdatering av information och kunskap Iia för lärare Globalisering Arbetsplatser, marknader, multikultur, etiska frågor Nya lärmiljöer Webbaserad lärande Social media Arbetsrelaterat lärande Syn på arbete Den unga generationen sägs vara ”konsumenter” i arbetsliv (Näringslivets Delegation EVAs nya bok ) De är flexibla, men kräver samma av arbetsplatser Vill inte binda sig till ett arbete eller en karriär Att förverkliga sig själv är viktigt Syn på kunskap Formellt lärande (utanför läroanstalter) Erkännande av kunnande Inlärning i arbete Multitasking i stället av spetskunskap?
Inlärning i arbete Lagen om yrkesutbildningen 8630/1998: Alla yrkesinriktade grundexamina treåriga (120 sv) Minst 20 sv inlärning i arbete I princip är det möjligt att utföra alla 90 sv yrkesinriktade utanför skolan Pedagogiska miljön utvidgas från läroanstalterna till företag/andra arbetsplatser Syftet är att studerande på arbetsplatsen uppnår vissa delar av den yrkeskompetens i läroplansgrunderna förutsätts för examen. En metod att lära sig!
Bakgrund, utvidgad inlärning i arbete Utvecklingsplan för utbildning och forskning , Vanhasens 11 regering Utvecklandet av samarbetet mellan utbildningssektor och arbetsliv Utvecklandet av sysselsättning Utvecklandet av inlärning i arbete Utvecklandet av fristående examina Utvecklandet av inlärning i arbete UBS s nationellt projekt ”TOPlaaja” 21 läroanstalter
Regeringens rekommendation Regeringens rekommendation För att främja finska konkurrenskraft och välstånd i ett internationellt sammanhang Utvecklandet av utbildningen, förbättra yrkeskunskaper och arbetslivsbaserad lärande Skickliga och kunnande arbetskraft främjar Finlands konkurrenskraft Inlärning i arbete är centralt OAJ Underskriver inte rekommendation: Hotar undervisningens kvalité och lärarens roll i handledning? Finansiering, resurser?
Mål med försöket Att främja bredare och mer varierad inlärning i arbete Öka möjligheterna för mer individualiserad, arbetslivsmässig och praktisk inlärning Att öka sökandet till yrkesutbildning Att främja yrkesskicklighet Att medverka till slutförandet av yrkesinriktade grundexamina Stödja övergången från utbildning till arbetsliv Studerandes individuella behov!
Olika modeller (TOPlaaja) Utvidgad Tid, mängd Handledning Miljöer Innehåll
INVEONs modeller SNABBSTIG Ofta vuxna, vill utföra sina studier inom 2 år Hög motivation Arbetslivserfarenhet STÖDSTIG Lågpresterande studerande Behöver mer praktiska studier Mycket frånvaro Handledarens roll är viktig SPECSTIG T.ex. dubbelexamina, Linjebyte FLEXSTIG Tex. duktiga ute i iia, läraren har tid för att handleda de svagare Studerande kombinerar studier + iia efter sina egna behov Flera veckor i inlärning i arbete, gemensamma ämnena genom uppgifter
Hittills har vi haft ca 24 studerandena med i försöket Med vissa har det lyckas bra, med vissa sämre (motivation) Iden är att testa vad som fungerar och vad fungerar inte -modeller TOPlaajas intervju (med webrobol) av alla medparter i oktober 2010
Studerande Läroanstalten Arbetsliv •specialisering •extra stöd och handledning för de som har svårigheter i skolan •motivation •arbetsmöjligheter •bekanta sig med arbetslivets villkor och praxis •minskar studieavbrott •införandet av nya inlärningsmiljöer •networking •samarbete •uppdatering av kunskap, information, färdigheter, teknik •utbildad arbetskraft •påverka utbildningens innehåll •svar på säsongsvariationer •sysselsätta en bekant person
Utvecklingspunkter Handledning, resurser Kvalitetssäkra iia-studiernas innehåll, jämlikhet, pedagogik, Samarbete, nya undervisningsmetoder - utvärderingsmetoder
Utvidgad iia-2011 Viktig är en noggrann planering tillsammans med läraren, arbetsplatshandledaren, studeranden Att hitta ett rätt iia-ställe för varje individ (studerandes behov, innehållet av iia) IP, plan för utvidgad iia i tidigt skede, planen ska uppdateras och justeras Kommunicera kontinuerlig med arbetsplatsen och studeranden Speciellt koncentrera sig i de lågpresterade studerandena, de högmotiverade och -presterade klarar sig ändå
TACK!