Tidplan 2011 20122013 Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna på information om gymnasievalet!
Legitimationskrav Rekrytering
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Gymnasiearbetet p..
Välkommen till Forskarhjälpen 2014!
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Behörighetsförordningen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Implementering av nya läroplaner
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
en mil öster om Linköping
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Välkommen till Malmsjö Denna powerpoint kommer att läggas ut på hemsidan Program för kvällen Tidsram 18:00-19:00 Genomgång av ppt Frågor kring flytten.
Stora additionstabellen
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Vård- och omsorgs-(college)
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
EKONOMIPROGRAMMET UNG FÖRETAGSAMHET. Sundsgymnasiet Ämnesövergripande - Miljögranskarna Granska och förbättra ett företags miljöarbete - Reklambyrån Åk.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Läroplansträff fritidshem
Gymnasie & Vuxenutbildning
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till Edboskolan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Presentationens avskrift:

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep Skolträffar 14 feb

Tidplan för arbetsplan • Deadline 5 april • 16, 17, 18 april, kl • Välj ett av tre datum • Presentera arbetsplanen för expertpanel

Tekniklärar- nätverket Experiment- lådor Tekniklabbet på VH Skolan Företagsbesök Science center- besök Akademiska kurser

Kriterier • Det finns en tydlig progression i teknikundervisningen • Teknikämnet samverkar med de andra ämnena • Teknikundervisningen visar på teknikämnets bredd, åtminstone (men inte begränsat till): – Teknik i samhället – Teknik som ingenjörsvetenskap • Teknik som hantverk • Grundskolans teknikämne förbereder för gymnasieskolans teknikämne

Rubriker i arbetsplanen • Inledning • Målbeskrivning • Handlingsplan: – Kompetens hos behöriga lärare som undervisar i teknik – Plan för undervisningen – Resursfördelning för undervisningen – Fortbildning och verksamhetsutveckling

Inledning • Vad teknikämnet innebär på er skola, omfattning och avgränsning • Vad gör er skola unik som diplomerad teknikskola?

Målbeskrivning • vilka mål ska uppnås med teknikundervisningen på er skola • hur och när ska målen utvärderas och följas upp

Nuläge • Kort nulägesbeskrivning av förutsättningarna för teknikundervisningen på er skola

Kompetens • vilka lärare som undervisar i teknik • hur många lärare som uppfyller kraven om 45 hp respektive 15 hp

Plan för undervisningen • hur de olika undervisningsmomenten bygger på varandra • viktiga undervisningsmoment och hur dessa anknyter till kursplanen i teknik – aktiviteter på science centers – studiebesök och andra aktiviteter i samarbete med företag – Tekniklyftets experimentlådor – laborationer på Vetenskapens Hus • samverkan mellan teknikämnet och andra skolämnen • hur kursplanens mål utvärderas och betygsättning sker • läromedel, laborationsmateriel och annan utrustning

Plan för undervisningen, forts. • undervisningsformer (t.ex. laborationer, läsning, studiebesök, genomgångar, projektarbeten, osv.) • hur undervisningsmomenten fördelas över årskurserna • hur de fyra perspektiv som enligt läroplanens värdegrundsavsnitt skall genomsyra all undervisning – historiskt, internationellt, etiskt samt miljö och hållbar utveckling – avspeglas i teknikämnet • hur det jämställdhetsperspektiv som föreskrivs i läroplanen ingår i teknikämnet • hur undervisningen i teknik bidrar till att främja entreprenörskap enligt läroplanens krav

Resursfördelning • i vilka lokaler undervisningen ska bedrivas och hur de motsvarar kraven från den beskrivna undervisningen ovan • användning och inköp av läromedel, laborationsutrustning, övrigt material • timfördelning för lärare och övrig personal som engageras i teknikundervisningen • om/hur medel till aktiviteter utanför skolan finns avsatta/ska avsättas

Fortbildning och verksamhetsutveckling • vilken kompetens som finns i dag för att genomföra undervisning enligt planen • vilken fortbildning som behövs för att undervisning skall kunna bedrivas enligt planen • vilken fortbildning som krävs för att skolan skall kunna sätta betyg i teknik efter 2015 • när och hur denna fortbildning skall genomföras • hur kompetensen ska inventeras och upprätthållas • hur nyanställda tekniklärare introduceras till teknikämnet på skolan

Att bli en teknikskola För att bli en diplomerad teknikskola krävs att skolan • deltar i de seminarier och större träffar som tekniklyftet ordnar • deltar i de samarbeten mellan skolan och lokala teknikföretag som Tekniklyftet erbjuder • deltar i de samarbeten mellan skolan och science centers som Tekniklyftet erbjuder • låter skolans studie- och yrkesvägledare delta i de utbildningsinsatser som Tekniklyftet erbjuder • deltar i den didaktiska forskningen inom Tekniklyftet • deltar i kvalitetsutvärderingen av Tekniklyftet, om så efterfrågas • låter de lärare som undervisar i teknik delta i de behörighetsgivande kurser, delvis inom ramen för Lärarlyftet, som Tekniklyftet erbjuder • har minst en lärare med 45 hp i teknik. Övriga lärare som undervisar i teknik ska ha 15 hp när projektet avslutas (baserad på texten i avtalet mellan skolorna och Tekniklyftet)