Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Nulägesanalys genom frågor
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Individuellt lärande tillsammans
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Närvaro!!.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
En reviderad läroplan för förskolan
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Eller formativt lärande…
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Rudbeck - en utvecklingsresa
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Bedömning – en resa med eleverna
Utmaningar i arbetet med BfL
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
From Great To Excellent
Bedömning i formativ mening
Att synliggöra det synliga lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg ----- Mötesanteckningar (2012-08-30 10.28) ----- Namnet på den Tankesmedja som vi sökte till http://tankesmedjan.nu

Att synliggöra det synliga lärandet

Slutseminarium 11/2-2013 Program Deltagare Tankesmedja 7 Inspirationslitteratur Processen fram till slutseminarium Begreppsgenomgång Kartläggningsverktyg Synliggöra lärandet för kollegor Synliggöra lärandet för barn Synliggöra lärandet för elever Gruppdiskussioner Sammanfattning muntligt av gruppdiskussioner

Deltagare Tankesmedja 7 Yrkesverksamma från skolans värld Paulina Nyhlén, Lund stad Johan Krantz, Lund stad Joakim Sahlin, Kristianstad kommun Jessika Johansson Måsbäck, Lund öster Marie Nilsson, Lund öster Björn Persson, Svedala kommun Jenny Andersson, Svedala kommun Michael Rystad, Svedala kommun Lars-Ola Olsson, Örkelljunga kommun Forskare och lärare från högskolan Thomas Småberg, Malmö Högskola Anders Eklöf, Högskolan i Kristianstad Lisbeth Amhag, Malmö Högskola Alli Klapp, Högskolan i Kristianstad Pia Thornberg, Högskolan i Kristianstad ----- Mötesanteckningar (2012-08-29 12.32) ----- Vi yrkesverksamma är representerade från F-gymnasiet, både lärare, rektorer och utvecklingsledare.

Inspirationslitteratur ----- Mötesanteckningar (2012-08-29 12.32) ----- Dessa böcker kommer att finnas med ute i grupperna när vi delar på oss för er som vill veta mer eller titta närmare på boken. ----- Mötesanteckningar (2012-08-30 11.16) ----- Bedömning för lärande- lärarens roll helt avgörande för om bedömningen ska främja eller hämma lärandet. Lärande bedömning- hur bedömningar kan utformas för att kunna stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Skolverket- genomgång av centrala begrepp som används i bedömningssammanhang. Bedömning för lärande Christian Lundahl Norstedts, 2011 Lärande bedömning Anders Jönsson Gleerups, 2010 Kunskapsbedömning i skolan Skolverket, 2011

Processen Orientering Fördjupning Dokumentation Formativ miljö Bedömning i förskolan Feedbackprocessen Kamratbedömning och självvärdering Kartläggning Feedback från Mittseminarium Hur kan vi med hjälp av bedömning synliggöra lärandet för barn, elever och lärare? Synliggöra lärandet för: Kollegorna Barnen Eleverna Begreppsgenomgång Forskarperspektiv Kartläggningsverktyg ----- Mötesanteckningar (2012-08-29 12.32) ----- Diskussioner kring bedömning Läst litteratur som diskuterats efteråt Lyssnat på och diskuterat med våra forskare Allt detta har lett till att diskutionerna handlat mycket om dessa fyra område:

Begreppsgenomgång Formativ bedömning Summativ bedömning Självbedömning Mål för undervisningen tydliggörs Information om var eleven befinner sig i förhållande till målet Återkoppling till eleven som talar om hur eleven ska komma till målet Bedömning som sammanfattar elevens kunskapsnivå i förhållande till ett kriterium Bedöma sina egna arbete Checklista Matris Kamratbedömning Bedömning för lärande: BFL Feedback/respons Mellansteg till självvärdering Kan ge återkopplingen en annan karaktär än läraren skulle gett Checklista, matris Förhållningssätt till lärande och kunskap som syftar till att öka elevernas lärande och kunskapsutveckling Synlighet, delaktighet och ansvar Uppgiftsnivå (knuten till uppgift) Processnivå ( förmågorna) Metakognitiv (Hur ger man sig själv och tar till sig feedback) Snabb, saklig, konkret, exempel

The black box Fem nyckelstrategier för att öka elevens medvetenhet Att dela målen för lärandet med eleverna. Att förstå vilka mål vi arbetar mot 2) Klassrumssamtalet knutet till mål, synliggör lärandet Undervisningen 3) Feed back som hjälper eleven framåt – forward The black box Bedömning/ Utveckling och lärande 4) Självbedömning att eleverna äger sitt egna lärande Lära dig att lära Dela målen – målen är inga hemligheter och prov och annat testar väl kända kunskaper/färdigheter – jmfr killen på fotbollsplanen som inte känner till målen. Samtalet kring aktiviteterna i klassrummet knyts kontinuerligt kring mål. Det är också utifrån detta som utvärderingen av prestationerna sker. Eleverna får feed-back, i samband med/under arbetet, deskriptivt och med fokus på two stars and one wish. Självbedömning utifrån mål och matriser Kamratbedömning – tex att en grupp själv får para ihop omdöme med arbete genom att diskutera med varandra. Det som en elev får höra av en lärare kan vara svårare att ta till sig än av en kamrat, då eleven blockeras av prestationskrav och språkbruk. Det som en kamrat säger är lättare att ta till sig, men det är viktigt att vi tränar eleverna i att ge bra feedback. 5) Kamratbedömning att aktivera eleverna som resurser för varandra. Lärande bedömning behöver ej göras av läraren. Att hjälpa och stötta varandra

Kartläggningsverktyget Syfte Användas för att synliggöra det synliga lärandet. Ett stöd för att kunna prata om formativ bedömning i förskolan och undervisning i skolan. The black box Elever, lärare, ledning, resurser, föräldrar, stöd, nationella prov, kriterier och krav Ökad måluppfyllelse!

Kartläggningsverktyget Utgångspunkt Vad är kvalitet i undervisning – enligt forskning? Tydliggöra mål och kunskapskrav Skapa aktiviteter som synliggör lärandet Återkoppling som för lärandet framåt Aktivera eleverna som lärresurser för varandra Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess

Kartläggningsverktyget Utformning Fem strategier 15 frågor kopplade till de fem strategierna Begränsat antal frågor - effektiva Två perspektiv Strategin belyses både ur personal- och barn/elev-perspektiv Skapa diskussion Anpassningar För 5-åringar (förskola) och för elever i språkintroduktion används fem intervjufrågor. Viss anpassning av personalfrågor förskola <> skola

Kartläggningsverktyget Redovisning Användarvänligt Ska vara diskussionsfrämjande Tydlig koppling mellan frågor och strategier Tydliggöra likheter/skillnader mellan personal och barn/elev Fokus på det väsentliga Sammanställningarna ska främja diskussionen kring den egna verksamheten. Motverka jämförelser mellan enheter

Synliggöra lärandet för kollegor

Varför arbeta med BFL Den nyzeeländske utbildnings-forskaren John Hatties forskningsöversikt Visible Learning omfattar 800 metastudier av andra forskare och totalt ingår över 50 000 enskilda studier med över 80 miljoner elever i det underlag som ligger till grund för hans forskning om vad som påverkar elevers studieresultat ”Allting fungerar” Det bör vara skillnad på proffs och amatörer De stora effektskillnaderna ser vi i undervisning där formativ bedömning är effektivast

Hur kan vi arbeta systematiskt för att förbättra undervisningens kvalitet? 2 Analys av kart- läggningen på respektive enhet 3 Val av strategi och metoder för att förbättra kvaliteten 1 Kartläggning 2 Analys 3 Strategi- och metodval 4 Arbete i undervisning 5 Uppföljning och erfarenhetsutbyte 6 Arbete i undervisning 1 Kartläggning utifrån de fem strategierna 4 Arbete med metoder i undervisning 6 Arbete med metoder i undervisning 5 Uppföljning och erfarenhetsutbyte

Utmaningar Synliggöra lärandet, var befinner vi oss, vart är vi på väg? På spåret. Att skapa en gemensam bild, skolledarens dilemma. Forskning i vardagen, kartläggning, en del av kvalitetsuppföljningen

Utmaningar Viljan att förändra, det vi gör är ju redan bra Tillåtande kultur, vi lär av våra misstag, finn fem fel Är det OK att stå sidan om? Tydligt ledarskap

Utmaningar Skapa förutsättning för utveckling. Skapa mötesplatser, tid för samtal, struktur i samtal, samtalsledare, samtalsledargrupp, dokumentation Utveckling tar tid, får det ta hur lång tid som helst? Prioriterad utveckling men en del av vardagen

Utmaningar När vi reviderar våra ordningsregler ska det ske i en formativ miljö, med ett formativt syfte och med elevens utveckling som mål.

Ett begrepp att diskutera och fördjupa i förskolan BFL i förskolan Ett begrepp att diskutera och fördjupa i förskolan

Hur kan vi arbeta med BFL i förskolan? Pedagogisk dokumentation för att synliggöra barns lärande Pedagogiska samtal barn-barn, barn-vuxen, vuxen-vuxen En medvetenhet om att jag gör bedömningar Ha ett didaktiskt förhållningssätt - Vad? Hur? Varför? Sätta ord på barnens lärande Feedback Reflekterade frågor

Utmaningar i förskolan Bedömning Individnivå Gruppnivå Organisationsnivå Reflektion kring egen praktik

Synliggöra lärandet för elever Om eleven är medveten om vad syftet är med det arbete som den utför förbättras inlärningen… Så ja, då börjar vi! Jobba på! Gör mål då! Samarbeta då! Undra vad detta går ut på?! Om jag är tyst så går det nog bra… En typisk bild av skola idag? Eleven som inte vet vad den gör, men som får höra att den ska arbeta och nå målen, vad det nu innebär. Vi har en lärare som skickar ut ytterligare en stackars oförstående elev och bakom läraren sitter en elev i tysthet och hoppas att ingen ska märka att han inte har någon som helst aning om vad han gör där. Synliggöra lärandet för elever

BFL syftar till Att alla eleverna ska delta i undervisningen Att alla eleverna ska komma framåt i sin kunskapsinhämtning

Hur arbetar vi med BFL med eleverna? Respons: Konstruktivt Säga något viktigt om innehållet Vara kopplad till målen Lärprocess: Vad presterar eleven just nu? Vad förväntar jag mig att eleven ska prestera i en nära framtid? Hur ska jag kunna överbrygga skillnaden? Elevernas bedömarkompetens: Visa exempel av olika kvalitet och djup Att lära eleverna att själva bedöma kvalitet hjälper dem att bedöma både andras och sitt egna arbete.

Utmaningar med eleverna Synlighet Delaktighet Ansvar Målet för undervisningen måste tydliggöras för eleverna Presentera målen så att eleverna förstår Eleven måste förstå och bli delaktig om var hans/hennes utgångsläge är i förhållande till målen Progressionen dit Lärarens roll att genom konkret och konstruktiv feedback visa vägen framåt. Two stars and a wish

Utmaningar till gruppdiskussioner Hur gör vi i praktiken för att åstadkomma det livslånga lärandet? Hur skapar vi samsyn från förskola till vuxenutbildning? Gemensam bedömningskultur Hur skapar vi/främjar vi en formativ lärandemiljö? ----- Mötesanteckningar (2012-08-30 10.50) ----- Förskola- Marie och Jenny Feedback-Paulina, Annette och Jens Kamratrespons- Björn, Jessica Formativ- Liselotte och Joakim