Samverkan mellan civila samhället och kommunala myndigheter om familjeåterförening inom ramen för integrationsöverenskommelsen Roberto Scaramuzzino.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Projektledare Anton Olofsson
Programutvärderingen Socialfonden Effekter och effektivitet
Staten och det civila samhällets organisationer
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Nationell riskbedömning
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Partnerskap Skåne En innovativ plattform för samverkan och utveckling av ett inkluderande mottagande. För att alla som kommer till Skåne ska ha möjlighet.
Länets kommuner i samverkan
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kulturpolitik Västra Götaland
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Om utformningen av statlig tillsyn
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Syftet är att nyanlända snarast ska…
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
OECD Territorial Review of Sweden
Idéburet Offentligt Partnerskap
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Prognos och länstal 2013.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Överenskommelsen mellan regeringen, Sveriges Kommuner och Landsting samt idéburna organisationer inom integrationsområdet.
Bosättning och mottagande av nyanlända Johan Vikström.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Fokus Yrkesutbildning VO
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Presentationens avskrift:

Samverkan mellan civila samhället och kommunala myndigheter om familjeåterförening inom ramen för integrationsöverenskommelsen Roberto Scaramuzzino

Upplägg Överenskommelsen inom integrationsområdet (ÖKI) En studie om ÖKI och den somaliska familjeåterföreningen Några reflektioner och preliminära resultat

Överenskommelsen inom integrationsområdet En implementering av Överenskommelsen inom det sociala området? Resultatet av en dialogprocess som pågått fr.o.m. januari 2009 t.o.m. maj 2010 Regeringens syfte: undanröja hinder för ideella organisationers arbete inom integrationsområdet Deltagare: 90-tal inbjudna organisationer, nationella och lokala Undertecknad av ett 30-tal ideella organisationer Startskottet för en uppföljningsprocess som pågår fortfarande och som leds av en styrgrupp

Sex principer i ÖKI Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet och insyn Mångfald

”Bara” tio kommunala och tre regionala överenskommelser, varför? A. Relationen mellan stat och kommun Ett politiskt dokument som tappat i lyskraft? Ett dokument som ska tolkas, förhandlas och konkretiseras lokalt, snarare än direkt implementeras? Ett nationellt beslut, men beroende av ett kommunalt självbestämmande? B. Relationerna mellan aktörer på lokal nivå En politiskt mer laddad fråga på lokal nivå? Lokala traditioner av samarbete och samverkan? Vikten av ett lokalt aktörskap?

Syfte med denna studie Studiens syfte är att följa upp de sex principerna i Överenskommelsen i förhållande till hur den somaliska familjeåterföreningen går till i tre strategiskt valda kommuner i Sverige (Borlänge, Malmö och Sundsvall) Alla tre kommuner har på senare år mottagit ett stort antal flyktingar från Somalia (i relation till befolkningen) och kommer därför sannolikt att beröras av familjeåterföreningen. Kommunerna är intressanta att jämföra bl.a. för att de befinner sig i olika delar av landet, styrs av olika politiska majoriteter och de varierar i storlek (befolkningsmässigt).

Den somaliska familjeåterföreningen? En grupp som är ”väntad” i och med ändrad praxis hos Migrationsverket. En grupp som enligt forskningen har haft svårt att etablera sig på arbetsmarknaden och som ofta presenteras som ”svår att integrera” En ”utmaning” för kommunerna och de lokala aktörerna? ”Det är fortfarande osäkert hur många anhöriga till somalier i Sverige, som kommer att kunna ansluta till sina familjer efter den prejudicerande domen i Migrationsöverdomstolen i januari. Migrationsverkets senaste prognos pekar på ca 20 000 i år och nästa år, varav merparten förväntas komma under 2013” (http://www.migrationsverket.se/info/5674.html 2013-02-05, 09:25)

Tre frågeställningar Hur sker samverkan mellan offentliga och ideella organisationer i mottagandet med fokus på beslutsfattande (vad som bör göras), implementering (vad som görs) och utfall (konsekvenser)? På vilket sätt förhåller sig denna samverkan till principerna i ÖKI? Hur påverkar denna samverkan de somaliska familjernas mottagande och etablering?

Metod Insamling av relevanta dokument Intervjuer med centrala aktörer Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Kommunen (politiker och tjänstemän) Lokala civilsamhällesorganisationer som är involverade i mottagandet och etableringen Inklusive somaliska föreningar (inte minst som representanter för målgruppen)

Mottagandet i siffror Borlänge Malmö (Rosengård) Sundsvall   Borlänge Malmö (Rosengård) Sundsvall Somalier mottagna i kommunerna enligt ersättningsförordningen 2009-2011 728 452 212 Somalier mottagna i kommunerna enligt nya ersättningsförordningen 2012 133 93 49 Somalier mottagna i kommunerna enligt nya ersättningsförordningen 2013 1a kvartal 171 36 45 Somalier mottagna i kommunerna enligt nya ersättningsförordningen 2013 2a kvartal 83 Totalt Mottagna i kommunerna enligt ersättningsförordningen 2012 175 735 211 Bosatta Somalier (olika definitioner) 1.826 1 551 (622) Folkmängd 49 323 298 963 96 113

Några preliminära reflektioner Mindre antal somalier än förväntat i alla kommuner Störst antal i Borlänge (i absoluta tal och i relation till befolkning) minst i Malmö Etableringsreformen har skapat stora förändringar i mottagandet vad gäller relationen mellan Kommunen och Arbetsförmedling (nya samverkansformer) Ingen generell policy på kommunal nivå vad gäller samverkan med ideell sektor utan initiativ till samverkan på tjänstemannanivå Ideella organisationers roll som utförare mycket begränsad, främst privata vinstdrivande aktörer är lotsar, bedriver SFI m.m. Finansiering av ideella organisationers aktiviteter sker via Organisations- och projektbidrag EU-projekt Egna resurser

Vilka kontaktytor mellan kommunen och den somaliska gruppen Bidragssystemet för etniska organisationer Gemensamma tillfälliga projekt Samråd och dialog vad gäller specifika situationer som uppstår i det lokala Anställning av personer med somalisk bakgrund

Tidsplan för projektet April-Juni 2013 Första insamling av empiri i den tre kommunerna (maj v. 22). Juli-September 2013 Preliminär analys av material samt återrapportering till kontaktpersoner inom ÖKI för feedback. Oktober-December 2013 Uppföljning av vissa intervjuer i de tre kommunerna (december). Januari-Mars 2014 Analys av material och författande av rapport som seminariebehandlas inom forskargruppen CSSA på Socialhögskolan i Lund. April-Maj 2014 Överlämnande och presentation av rapporten.