”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r
Patientens väg genom vården
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
EUROPA 2020 – en lägesrapport Östsam, 27 april 2012.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Bertil Almgren.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kulturpolitik Västra Götaland
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Kompetensförsörjningsstrategi södra Småland
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex nästa läsår, läxor, ledigheter.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsammans för världens säkraste vård
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
BFL Bedömning för lärande
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
LUPP 2007 Lupp - lokal uppföljning av ungdomspolitiken.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Regionalt cancercentrum syd
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Regionala utvecklingsprojekt Sofia Kialt. Aktiviteter 2013 Nationell kunskapsstyrning Utveckla verktyg och arbetssätt Pilotarbete Diabetes.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Fokus Framtid - Etablering för välfärd Länsstyrelsen.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
...mellan arbetsliv och utbildning!
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Presentationens avskrift:

”Plug-in” avbrott från gymnasiet

Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:

Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009), utveckling 2000 – 2009, % relativ förändring Källor:

• Nästan alla börjar, men bara hälften går i mål • Skolorna saknar strategier för att nå målen • Skolorna har bristande kontroll över sina resultat och processer • Undervisning och vuxenstöd av skiftande kvalitet Skolor gör för lite för att hindra avhopp Skolinspektionen, Rapport 2009:1, Varannan i mål, Om gymnasieskolornas oförmåga att hindra avhopp

Plug in, nationellt projekt initierat av SKL Projektidén är att utbildningsavbrotten i ungdomsskolan skall minska, genom att upp till 60 kommuner driver olika utvecklingsprojekt i ”verkstäder”, för att utveckla nya metoder och samarbetsformer. Kommunerna ingår i 5 regioner (6 regionala kommunförbund) som samordnar och bistår kommunerna. Regionerna ingår även i en nationell styrgrupp som skall samordna hela projektet och arbeta fram övergripande idéer. Regionerna: Östsam, Jämtland, Västra Götaland, Västerbotten och Kalmar - Kronoberg En projektorganisation med fokus på såväl processer som struktur. Målsättning att skapa erfarenheter hållbara över tid. Lärande utvärdering.

• KIA – kommunala uppföljningsansvaret inklusive analys och beskrivning av vilka kategorier elever etc som inte fullföljer gymnasiestudierna •Pedagogiska metoder att möta dessa elevers behov, erfarenheter • Sektorssamverkan – samverka med andra delar av samhället • Totalt omfattas 400 individer i Kalmar och Kronoberg Regional prioritering

Våren 2012, mobiliseringsfas • Information till kommuner • Inventering • Målbildsanalys • Kontaktpersoner i varje kommun • Planering för konkreta aktiviteter Tidplan Ht 2012, 2013 • Pedagogiskt utvecklingsarbete • Erfarenhetsutbyte • Uppföljning och utvärdering Vt 2014 • Implementering