Från kvalitet till meningsskapande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Konsten att leda sig själv
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Reggio Emilia.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Föreläsning Sandvika
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Läroplansträff fritidshem
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Utbildningsvetenskap i förskolan
Presentationens avskrift:

Från kvalitet till meningsskapande Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan Gunilla Dahlberg Peter Moss Alan Pence

Modernismen Postmodern Samhällstillstånd som både bevarar och drivs av upplysningstidens tro på en rationell vetenskaplig utveckling. En tro på teknologins seger över naturen och på möjligheten att kontrollera Fast strukturer, otidsenliga mål, standadiceringar, centralisering, massproduktion Rigida och föga konkurrenskraftiga styrningsmodeller Obligatoriska prov, uppnåendemål, kvalitetssäkring Ämnesisolering och myten om oföränderlighet Systematik och ordning Samhällstillståndet som omfattar mönster av sociala, ekonomiska och kulturella relationer. Flexibilitet och känslighet i en decentraliserad och platt beslutsstruktur. Krav på ökad rörlighet, gränser upplöses, snabb föränderlighet, kulturell mångfald, komplexitet, stor flexibilitet, förändringsberedskap Utbilda för att möta framtiden, äga sin yrkesutveckling. Vara ledare för elevers lärande. Verka i lärandeprocesser. Ökad reflektionsförmåga Praktiker och kulturella yttringsformer inom konst, litteratur, musik, arkitektur, filosofi och intellektuell diskurs i vid mening, en blandning av olika stilarter.

Individualism Individualitet Personlighet Självständighet Privatism, privatliv Självförverkligande Personlighet Självständighet Egen kompetens

Generaliserande synsätt Den traditionella forskningens ”medelvärden” (som aldrig uppträder i verkligheten) utvecklingspsykologins ”lagbundenheter” (som visar sig bestå av mest undantag), ”kvalitetstänkandet” (med dess tekniska maskinmässighet) . Arbete med barn och ungdomar kan aldrig följa på förhand uppgjorda mallar och aldrig bygga på generella ”sanningar”.

Pedagogisk dokumentation Synliggöra lärandeprocesser Lyssna på barn För samtal om praktiken. Rektor motor i samtal kring dokumentation Jobba med pedagogik och organisation parallellt Bygg verksamhet inifrån

Pedagogisk dokumentation Tala om detta! Det säger så mycket! Foton – vad händer Vilket material används Anteckningar Återbesöker tillsammans med barnen vad som hänt.

Samtal Samtal i relation till pedagogisk dokumentation. Det är i det lilla det stora sker.

Det sker i mötet Det är i mötet med barn och ungdomar lärande sker

Rhizomatisk Vi vill förenkla - linjärt Vi borde komplicera –komplext - tänka tvärt om Det är på riktigt och det finns en mottagare. Det handlar om både ock, det är inte antingen eller.

Kvalitet Diskursen om kvalitet har en tydlig lockelse att söka efter klara, enkla och säkra svar, garanterade av akademiska, professionella eller andra auktoriteter Eftersom vi känner oss trygga i modernitetens övertygelse om att fakta kan skiljas från värderingar, hoppas vi kunna behandla definitioner och val som tekniska frågor och överlämna dem åt experttekniker, och därvid slippa fråga hur och varför de kom fram till dessa resultat. En respons på dessa förhållanden är att man skyddar sig genom att reducera komplexitet till enkla säkerheter

Kriterier Hur säkert är det att använda kriterier? Hur effektivt är det att använda kriterier?

Kvalitetssäkring Tala inte om det abstrakta Skapa det som berör Varje barn har rätt att använda flera språk Uppgiften är att utbilda eleven. Går ej kvalitetssäkra – det är komplext

Kvalitetsstyrning Vilken är den bästa metoden för att få svar på frågan? Hur skapar jag genom min handling andra handlingar? Hur agera i lärandemiljöer?

Diskursen om meningsskapande En mötets etik, som betonar betydelsen av meningsskapande i dialog med andra Konstruera och fördjupa förståelsen av förskolan och skolan och dess projekt, i synnerhet dess pedagogiska arbete – innebörden i det som pågår. Strävan efter ett visst mått av enighet om vad som pågår och värdet av det Vad är ett gott arbete – hur kan det definieras – hur kan det utföras

Diskursen om meningsskapande Att få någon förnuftig mening i det som pågår – konstruera och skapa mening I interaktion med andra göra världen meningsfull Reflekterande tänkande – kommunicerande reflektion

Visdom Förmåga att skapa mening och fördjupa förståelse Visdom kan odlas Diskursen sätter behovet av demokratisk och samhälleligt ansvar i förgrunden. Det förutsätter specifika, krävande och öppna villkor, som möjliggör en interaktiva och dialogiska processer.

Pedagogistarollen Tid för analys, debatt och reflektion kring den pedagogiska praktiken finns inbyggd i pedagogernas arbetsvecka Pedagogiskt arbete behöver en organisation och ett pedagogiskt kompetent ledarskap, som är berett att undersöka sitt eget arbete i relation till hur det bidrar till stödet för pedagogisk förändring och för konstruktionen av barnet och pedagogen Pedagogisk handledning skapar möjlighet för reflektion över det pedagogiska arbetet. Det är nödvändigt att vara flexibel och beredd att pröva olika strategier för att finna framgångsrika former för arbetet.

Förundran Förundran är den främsta förutsättningen för erfarenhet och lärande. Därför måste vi ta vara på barnens förundran över omgivande världen – en värld som kan vara både välbekant och sällsam. Vi måste återupptäcka nyfikenhet och förundran inför naturen, kulturen och samhället men framförallt inför vad barn tänker och gör och därmed nyfikna på att fortsätta att lyssna på dem och höra vad de säger och gör.

Meningsskapande Positivt bejaka komplexiteten i mångfaldiga verkligheter Mångfaldiga tolkningar Mångfaldiga perspektiv Alternativa perspektiv Fler möjligheter att tänka och handla på andra sätt Fler valmöjligheter

Vad önskar vi för våra barn här och nu och i framtiden De strategier vi väljer för att arbeta med barn, dvs vår pedagogiska praktik, säger mycket om vårt sätt att begreppsliggöra barns potential, deras ställning och medborgliga rättigheter i samhället; de säger också en hel del om hur vi konstruerar våra idéer om demokrati Tillfällen för barn och vuxna att komma samman och engageras i samtal – innebär att ge dessa institutioner en särskild betydelse: som en gemenskap, där barnens liv och arbete synliggörs som bidrag till denna gemenskap Kommunikation, reflektion och handlande kan ses som ett slags cement som håller samman det pedagogiska arbetet.

Reggio Emilia Se barnet och pedagogen som medkontruktörer av kunskap och identitet Förskoleinstitutionen som ett forum i det civila samhället Förskolepedagogik som ett av det offentliga rummets huvudprojekt Ge barn mod att tänka och handla självständigt Praktik genomsyrad av aktivt deltagande En reflekterande kultur som värdesätter Demokrati – dialog - ,mångfald En kultur öppen för den omgivande världen Aktiv och utforskande

Perspektivets beståndsdelar Förkastande av föreskrivna regler, mål, metoder och måttstockar i fullt medvetande om att detta medför risk för osäkerhet och komplexitet Mod att tänka själv Konstruera nya diskurser Våga välja att förstå barnet som ett rikt barn Ett barn med oändliga förmågor Ett barn med hundra språk Uppbyggnad av ett nytt pedagogiskt projekt Relation om möten Dialog och förhandling Reflektion och kritisk tänkande sätts i förgrunden Gränsöverskridande ämnen och perspektiv Både/och-öppenhet