Vård-och omsorgscollegerådet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
”Äldre ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande”
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vård- och omsorgscollege
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
kvalificerade kunskaper
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Välkommen till chefsdag i Vård och omsorgscollege
Fokus Yrkesutbildning VO
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Nu kör vi! Peter Björkman, handläggare Nina Ström, handläggare.
Personen från Skolverket
Tanum
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Handledarutbildning Steg 2.
Göteborgsregionens kompetensråd
Workshop inför eventuell projektansökan till ESF
Utbildningsplan Lärandemål
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Vård-och omsorgscollegerådet 2019-05-22 kl. 13:00-16:00

Dagordning 1.Föregående mötesanteckningar, Presentationsrunda 3.Omvärldsbevakning 4. Utbildningsutbud Söktryck Yrkeshögskolan 6. Rekryteringsbehov 7. ESF ansökan Språkutvecklande arbetssätt  8.Gymnasiedagarna, Future skills och Utmärkelsen  FIKA 14:15-14:30 9. Arbetsförmedlingen informerar, Webbsida för arbetsgivare och arbetsmarknadsdag 10. Verksamhetsuppföljning 11. Handledarutbildning steg 3 12. Årets handledare 13 Rapport från praktikplatsen samt APL sjukvårdsavtal 14. Presentation nationellt metodmaterial för validering 15. Övriga frågor  16. Ansökningar till Yrkeshögskolan 2019 ,V17. Enkät regional förfrågan från myndigheten för yrkeshögskolan  

Omvärldsbevakning Reglering av yrket undersköterska

Nationellt likvärdigt innehåll inom äldreomsorgen Påminnelse En internremiss har skickats ut från arbetsgruppen I nationella VO-college. Det är fortfarande en månad kvar av svarstiden på internremissen gällande förslag till innehåll i nationellt likvärdig Yh utbildning inom äldreomsorgen. Det har kommit in en del svar men vi behöver fler, ber er därför att sprida enkäten i alla kanaler ni har inom äldreomsorgen i era college. Enkätfrågorna om förslaget på innehåll ska vara besvarade senast 10 juni 2019.

Omvärldsanalys från Myndigheten för yrkeshögskolan, Hälso- och sjukvård samt socialt arbete En av yrkeshögskolan sex områdesanalyser som beskriver trender som har betydelse för arbetslivets efterfrågan på kompetens. Nytt för i år är att myndigheten även tagit fram en analys av området Hälso- och sjukvård samt socialt arbete. https://www.myh.se/Documents/Publikationer/Rapporter/2019/vard_omrade sanalys_2019.pdf

Ur General direktören har ordet MYH: Myndigheten kommer i årets ansökningsomgång att prioritera följande utbildningsinriktningar:  Hälso- och sjukvård samt socialt arbete kommer att prioriteras, särskilt vad gäller följande inriktningar:  ·         Stödpedagoger ·         Behandlingspedagoger ·         Specialistutbildade undersköterskor. Inom vissa utbildningsinriktningar kommer vi att vara mer restriktiva med att bevilja ansökningar. Detta beror på att vi redan nu ser att utbudet möter efterfrågan. Detta gäller tandsköterskor och helikopterpiloter.  

Preliminärantagning gymnasiet Preliminärantagningen till gymnasieskolan är klar - 91% är antagna till vald utbildning 9 333 sökande har preliminärt antagits vid såväl kommunala som fristående skolor i regionen, varav 78 % till sitt förstahandsval. Om man enbart ser till sökt utbildning är 91 % antagna på sitt förstahandsval av utbildning, men på en annan skola. Program som ökar mest i antal antagna mot förra året är barn- och fritidsprogrammet, restaurang- och livsmedelsprogrammet samt naturbruksprogrammet Preliminärantagningen genomförs som en förberedelse inför slutantagningen i juni och baseras på grundskoleelevernas höstterminsbetyg

Vård- och omsorgsprogrammet 2018 Antal Platser 296 Behöriga 1:a handsval 108 Antagna 118 2019 Antal platser 294 Behöriga 1:a handsval 98 Antagna 112 Antal antagna Flickor 81%% Pojkar19% %

Vuxenutbildningen utbildningsutbud och söktryck

Regionalt yrkesvux vård och omsorg 2019 Antal antagna (januari + april) Vårdbiträde med språkstöd - 50 Vård och omsorg språkstöd - 40 Vård och omsorg flex – 55 Totalt – 145 Antal platser (augusti) Vård och omsorg - 20 Vård och omsorg språkstöd - 25 Vård och omsorg flex – 40 Totalt - 85 Ca 20% av alla regionala yrkesvuxplatser är inom Vård och omsorg Ca 38% av alla regionala + kommunala yrkesvuxplatser är inom VO* * 2018 års siffror

Utbildning söktryck augustistart Göteborg Poäng antal platser antal godkända Vård och omsorg till undersköterska 1450 30 241 Vård och omsorg till vårdbiträde språkstöd 800 totalt 307 Vård och omsorg till undersköterska deltid 54 Stödassistent deltid 1650 85 Vård och omsorg till undersköterska komplettering 900 15 50

Yrkeshögskolan Söktryck

Vård och omsorgsutbildningar nuläge Yrgo   Ansökningsläget 20190515 Ansökningar Behöriga YHAKUT 73 18 YHANOP 60 17 YHBARN 65 16 YHPSY 63 26 YHGER 41 25 YHMFOT 42 21

Behandlingspedagog Mångkulturella folkhögskolan Söktryck 120 Behöriga 80 till särskilt prov 23 antagna som startar i augusti

Rekryteringsbehov i verksamheterna

Intresseförfrågan, ESF Språkutvecklande arbetssätt

Intresseförfrågan, Språkutvecklande arbetssätt Svenska ESF-rådet utlyser 55 miljoner kronor till projekt som ska bedrivas i Västsverige (Hallands län och Västra Götalands län). Medfinansieringen ska uppgå till 33 procent. Projekt som ska resultera i ”Stärkt kompetens hos sysselsatta kvinnor och män utifrån arbetsmarknadens och den enskilde arbetsplatsens behov” (mål 1.1) Utlysningen pågår mellan 20190-04- 30 till 2019-09-09. Projekten kan starta tidigast den 1 februari 2020 och senast den 1 mars 2020, fram till mars 2022 Maximal projekttid är två år.

ESF- Projektorganisation GR går in som projektägare inom ramen för 2 delprojekt Vård och omsorgscollege - Kompetensutveckling inom äldreomsorgen kring språkutvecklande arbetssätt Delprojekt Förskola- Kompetensutveckling inom förskolan, obehöriga barnskötare Syfte Skapa ett robust välfungerande kompetens-försörjningssystem för ett hållbart yrkesliv inom offentlig sektors bristyrken, med särskilt fokus på vård och äldreomsorg samt förskola​ ​- kompetensutveckling​ - språkutveckling ​ - strategi o metodutveckling​

Tidigare projekt som knyter an ESF-projektet ”Fokus Yrkesutbildning VO” ESF College Väst Språkombudsutbildning ESF InVäst SFI, Yrkesutbildning, språkutvecklande arbetssätt

Aktiviteter: Samtliga insatser skall ske i nära anslutning till arbetsplatsen Behovsbaserad kartläggning av utbildningsinsatser kopplat till yrkesspråk. Framtagande av ett studiematerial för ett språkutvecklande arbetssätt   1.Utbildningsinsatserna till anställda som behöver kompetensutvecklas i sin förmåga att arbeta med ett språkutvecklande arbetssätt för att kunna stötta kollegor med utländsk bakgrund i sin yrkesutveckling och yrkessocialisation. Hela linjen: Utbildningsinsatserna kommer att innehålla insatser till enhetschefer, legitimerad, personal, undersköterskor och vårdbiträden

Aktiviteter 2. Utbildningsinsatserna till anställda kvinnor och män som är relativt nyetablerade på arbetsplatsen och har behov av att utveckla sitt yrkesspråk för att nå upp till de krav som finns på arbetsplatserna avseende förmåga att kommunicera så väl muntligt som skriftligt i sin yrkesutövning.   Utbildningsinsatserna kan komma att innefatta betygsgrundande kurser i svenska 1, svenska som andra språk 1.

Förväntade effekter: Lärbaserad arbetsplats Utbildningskoncept för språkutvecklande arbetssätt Ökade möjligheter till yrkessocialisation för kvinnor och män med utländsk bakgrund. Förbättrade förutsättningar för ett hållbart yrkesliv. Säkerställande av kompetens och yrkesutveckling hos befintliga anställda. Ökade möjligheter att behålla befintligt anställda. Stärka utvecklingen av kvalitativ vård och omsorg

Projektidén kommer även att förankras i fler nätverk så som Nätverket för äldreomsorgschefer/hälso- och sjukvårdschefer Nätverket för socialchefer

Hur ställer sig Regionala rådet till projektidén?

Ser ni ett behov i er verksamhet? Är din verksamhet intresserad av att delta vill vi att du meddelar detta via mail till ann-cathrin.gilbertsson@goteborgsregionen.se Hinner ni stämma av i era verksamheter till den 20/6 ? Formell avsiktsförklaring etc. hanteras efter semestrarna Har ni frågor inspel till innehåll och behov tveka inte att kontakta Ann-Cathrin Gilbertsson Tfn 073-1587341

Gymnasiedagarna och Futureskills Härryda axlar ansvaret för bemanningen av montern utifrån förra årets bemanningslista Kontaktpersonerna från varje Lokalt college på listan ansvarar för att uppdatera med närvarande yrkesambassadörer under sina pass. Monter ytan är beställd Kom gärna med inspel i hur vi kan utveckla montern och aktiviteterna i den Inbjudan till information och utbildning för yrkesambassadörerna kommer efter sommaren

Utmärkelsen– Göteborgsregionens pris för bästa samverkan mellan skola och arbetsliv. Nomineringen till Utmärkelsen 2019 har öppnat Anmälningsförfarandet är lite nytt i år används Trippus som anmälningsformulär och informationssida Man kan nominera en yrkeslärare, en skola eller ett företag/verksamhet Man kan fortfarande nominera sig själv och sin verksamhet, men man uppmanar till att man nominerar exempelvis ett företag/verksamhet man haft en god samverkan med eller vice versa en skola/yrkeslärare. All information finns via nedanstående länk Länk till information och anmälan: http://www.trippus.net/utmarkelsen2019

Fika 14:00-14:20

Arbetsförmedlingen informerar om Webbsida för arbetsgivare och lyckad arbetsmarknadsdag

Verksamhetsuppföljning 2018 Verksamhetsuppföljningen är inskickad till Nationella VO-college Det sammanställda resultatet är tämligen gott i samtliga delar. Det finns några utvecklingsområden som sticker ut bla kopplat till jämställdhet och mångfald. Inför nästa VO-college möte kommer arbetsutskottet att följa upp och se över hur vi kan arbeta vidare med resultatet .

Handledarutbildning steg 3 Arbetsgruppen berättar om arbetet så här långt Arbetsgruppen består av representanter från Göteborg, Lerum, Stenungssund , Kungälv och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Nuläge Steg 3-handledarens uppdrag är att handleda handledare (steg 1 och steg 2) enskilt eller i grupp, samordna samt utveckla det operativa handledaruppdraget. Uppdraget innebär även att fungera som informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning. Steg 3 genomförs till största delen av utbildare från arbetslivet med akademisk utbildning inom relevant yrkesområde. Innehållet ligger fast Målgruppen definierad Arbetar vidare med pedagogiskt upplägg under hösten Erbjuda en start våren 2020 Det finns mycket kompetens inom Verksamheterna som tas till vara i utbildningen Ekonomiskt genomtänkt

Innehåll Steg 3 Pedagogiskt ledarskap Grupprocesser och kulturmöten Mötesmetoder och presentationsteknik Samtalsmetodik och svåra samtal Seminariedag

Rapport från praktikplatsen Verksamheterna håller på och lägger in platser För perioderna 34-37 samt lärlingarna årkurs 2 och 3 sker placering före sommaren Inför hösten ser det lite blandat ut, alla platser ej ligger inne. Samtliga skolor bör nu gå in och se över sina beställningar, för att säkerställa att de anpassat sin beställning sedan v 12.

APL sjukvårdsavtal Göteborgs regionen skolor certifierade i VO-college Avtalet är till den största delen klart Lite små justeringar återstår Informationsmöte för rektorer hölls i april Sjukvård och primärvård håller på med en intern förankringsprocess Vi ser över hur det gamla avtalet kan sägas upp på smidigast sätt. Den största utmaningen rent praktiskt kommer att bli undertecknandet samt att säkerställa att vi når rätt personer hos utbildningsanordnarna. Här behöver vi hjälp.

Presentation nationellt metodmaterial för validering Sanne Ekstedt Validering Väst och Maria Dejevik presenterar materialet

15. Övriga frågor

Ansökningar till Yrkeshögskolan 2019 Verksamhetsföreträdarna inom GRVO-college tar ställning till kompetensbehovet för nya ansökningar och omsökningar av YH-utbildningar utifrån underlag som inkommit från utbildningsanordnarna Endast Yrgo har inkommit med underlag till mötet: ”Yrgo har för avsikt att ansökan om förnyade statsbidrag för följande fem utbildningar. Fyra är ”omsök” dvs utbildningar som vi har erbjudit under flera år, en utbildning är helt ny.”

Arbetslivets kompetenskrav: Titel: Specialistutbildad undersköterska/specialistundersköterska anestesi, operation och intensivvård Antal poäng: 200 yh-poäng Arbetslivets kompetenskrav: Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper om anatomi, fysiologi och sjukdomslära Kompetenskrav 2 Ha specialiserade kunskaper om sterilitet samt vårdrelaterade infektioner Kompetenskrav 3 Planera, dokumentera, genomföra, rapportera, utföra personcentrerad vård utifrån specialistundersköterskans uppdrag. Kompetenskrav 4 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom verksamhetsfältet. Kompetenskrav 5 Stödja och handleda patienten, närstående samt medverka i tvärprofessionella team inom vårdkedjan. Kompetenskrav 6 Arbeta efter den etik och värdegrunden som styr arbetet inom verksamhetsfältet. Kompetenskrav 7 Arbeta med metoder och förhållningssätt som grundar sig på evidensbaserad kunskap. Kompetenskrav 8 Arbeta enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och patientsäkert som reglerar verksamhetsfältet. Kompetenskrav 9 Arbeta med systematiskt kvalitet- och utvecklingsarbete, yrkeshandledning inom specialistundersköterskans uppdrag. Kompetenskrav 10 Specialiserade kunskaper om medicintekniska produkter utifrån gällande föreskrifter och säkerhetsrutiner

2. Titel: Specialistutbildad undersköterska/specialistundersköterska barn- och ungdomssjukvård Antal poäng: 200 yh-poäng Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper om barns fysiska psykiska och sociala utveckling Kompetenskrav 2 Ha kunskaper om akutsjukvård, neonatal vård, specifika sjukdomstillstånd, funktionsnedsättningar Kompetenskrav 3 Utföra personcentrerad vård/omvårdnad till det enskilda barnet utifrån barnsköterskan/undersköterskans uppdrag Kompetenskrav 4 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom verksamhetsfältet Kompetenskrav 5 Stödja och handleda det sjuka barnet, syskon, närstående och medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 6 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr arbetet inom verksamhetsfältet Kompetenskrav 7 Arbeta med metoder, förhållningssätt och hjälpmedel som grundar sig på evidensbaserad kunskap Kompetenskrav 8 Arbeta enligt gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som reglerar verksamhetsfältet Kompetenskrav 9 Arbeta med systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete inom barnsköterskans/undersköterskans uppdrag Kompetenskrav 10 Leda reflektionsgrupper, studiecirklar och yrkeshandledning

Undersköterska/stödassistent med specialistkompetens inom välfärdsteknologi Antal poäng: 200 yh-poäng Kompetenskrav 1 Kunskaper om välfärdsteknik och digitalisering kopplat till behov i vård, omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 2 Ge teknikstöd för att främja den enskildes möjligheter till ökad självständighet och delaktighet Kompetenskrav 3 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom vård och omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 4 Handleda och stödja den enskilde och dess närstående i tekniska lösningar i sin vardagsmiljö Kompetenskrav 5 Arbeta med metoder och hjälpmedel/teknikstöd som grundar sig på evidensbaserad kunskap Kompetenskrav 6 Arbeta enligt gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som reglerar verksamhetsfältet Kompetenskrav 7 Leda studiecirklar kring tekniska vardagslösningar för målgrupper i vård, omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 8 Handleda personal inom vård och omsorg och funktionshinder i tekniska lösningar för den enskilde Kompetenskrav 9 Samverka och medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 10 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr arbetet inom verksamhetsfältet, verksamhetsområdet Kompetenskrav 8 Stödja och handleda den enskilde, närstående samt medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 9 Arbeta enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och styrdokument som reglerar verksamheter Kompetenskrav 10 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr verksamheter och leda reflektionsgrupper, studiecirklar i etiska resonemang

Stödpedagog Antal poäng: 200 yh-poäng Kompetenskrav 1 Initiera och implementera kvalificerat vardagsstöd enl. praktikbaserad evidens. Kompetenskrav 2 Specialiserade kunskaper i kartläggning av miljö och bemötande för att främja brukarmedverkan Kompetenskrav 3 Initiera och leda personal vid utvecklingsarbete med salutogent synsätt och lågaffektivt bemötande Kompetenskrav 4 Vägleda systematiskt kvalitetsarbete vid dokumentation och uppföljning av genomförandeplaner Kompetenskrav 5 Utveckla och stärka sociala nätverk samt hälsofrämjande och meningsfulla verksamheter Kompetenskrav 6 Vägleda etiska reflektionsgrupper till medvetna pedagogiska förhållningssätt Kompetenskrav 7 Leda och driva verksamhetsutveckling med tvärprofessionell samverkan Kompetenskrav 8 Vägleda vid kartläggning av individens resurser utifrån förhållningssätt Kompetenskrav 9 Utveckla metoder enl beprövad erfarenhet och forskning om lärande och på eget initiativ formulera utmaningar Kompetenskrav 10 Kvalificerat individstöd utifrån mål för insats enl LSS/SoL utifrån brukarens inflytande och delaktighet

Specialist inom Autismspectrum disorder Antal poäng: 100 yh-poäng Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper inom området ASD diagnos, vad den innebär och dess uttryck samt hur den påverkar beteende Kompetenskrav 2 Ha kunskaper om intellektuella funktionsnedsättningar i relation till ASD Kompetenskrav 3 Arbeta med metoder, förhållningssätt och hjälpmedel som grundar sig på evidensbaserad kunskap och for skning Kompetenskrav 4 Ha specialiserade kunskaper om hur det egna agerandet påverkar och får konsekvenser i interaktion med den enskilde Kompetenskrav 5 Tillämpa pedagogiska instrument och kommunikations-metoder för anpassningar till den enskilde och målgrupp i syfte att öka delaktighet Kompetenskrav 6 Ha specialiserade kunskaper i processen kartläggning av den enskildes resurser och behov Kompetenskrav 7 Ha specialiserade kunskaper om digitala verktyg och hur dessa kan öka måluppfyllelse och livskvalitet för den enskilde

Enkät regional förfrågan från myndigheten för yrkeshögskolan

Årets handledare 2019 De bidrag som kommit in kommer att hanteras av juryn

Information om 2019 års mötestider Vårens möten 24/1, 9-12 14/3, 13–16 22/5, 13–16   Dagordning och kallelser kommer ut c:a en vecka före mötet. Höstens möten 29/8 9-12 24/10 9-12   11/12 12-16 

Tack för idag!