Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova ”HÄLSORESAN” Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Syfte Skapa en god arbetsmiljö Skapa ett bra arbetsklimat
Mål Nöjda och friska medarbetare Tillfredsställda kunder
Tillvägagångssätt Inventera vår arbetsmiljö Definiera ett bra arbetsklimat Lokalen Positiv anda Arbetskläder Trevligt bemötande Bilar/cyklar Respekt för varandra Datorer Stark samarbetsvilja Telefoner Engagemang Arbetstider Tydlig och rak kommunikation Scheman Rätt information till rätt person Tillit och Trygghet
Tillvägagångssätt Inventera företagets sjukfrånvaro Informera kring vår rutin vid sjukskrivning Samtal mellan enhetschef och alla medarbetare som har fler än 3 frånvarotillfällen under 6 månader Samtal mellan berörd medarbetare och vår företagshälsovård Avonova Upprättande av åtgärdsplan mellan berörd medarbetare, Avonova och enhetschef. Löpande uppföljning mellan alla tre parter Utvärdering (efter ca 6 månader) med alla berörda Ledningen har gjort en inventering och funnit att vi har en sjukfrånvaro på XX% Idag finns rutinen på hemsidan och i vår rutinpärm. Där står att man ska ringa planerarna, alltså inte sms eller mail, och man ska även meddela enhetschefen. Chefens uppgift är att få en dialog med medarbetaren om varför han eller hon inte kan arbeta i sitt ordinarie arbete och om möjligt erbjuda något tillfälligt arbete som medarbetaren skulle kunna utföra trots sjukdomen. Vid 3 frånvarotillfällen under 6 månader påbörjas rehabiliteringsutredningen med enskilda samtal. Medarbetaren erbjuds enskilt samtal med Avonova
Strong people don´t put others down… They lift them up!