Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Det är ointressant för resenären eller transportköparen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Det är ointressant för resenären eller transportköparen"— Presentationens avskrift:

1 ”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
Tillsammans ”Det är ointressant för resenären eller transportköparen vems felet är om något inte fungerar” för tåg i tid Tommy Jonsson

2 Orsaker Godståg – 10 i Topp jan-jun 2013
Timmar merförsening

3 Orsaker Resandetåg – 10 i Topp jan-jun 2013
Timmar merförsening

4 (skall utvecklas vidare)
Mål Mål 1 Andelen ankomster till slutstationer och viktiga bytespunkter inom fem minuter efter ordinarie tid, ska år 2020 vara minst 95 procent för gods och persontåg. Inställda tåg räknas som sen ankomst om de ställs in samma dag eller dagen före planerad avgångstid. Mål 2 XX procent av resenärerna är nöjda med både den information de fått vid störningar och den hantering som syftat till att de ska nå sitt resmål i rätt tid. (skall utvecklas vidare)

5 Trafikverkets fem viktigaste erfarenheter
Det är sällsynt att nå samhällsmål enbart med egen verksamhet Mål måste brytas ner i indikatorer. Dessa måste väljas med stor omsorg. Det är sällsynt att en enda egenskap är lösningen på ett mål Definiera inte vad som behövs utifrån verksamhets-perspektiv – se kundperspektivet Det som mäts måste visa att indikatorer är rätt valda, rätt målsatta och att aktiviteter leder till förbättring av indikatorer Det måste också finnas en process där nya lösningar och indikatorer utvecklas

6 En fungerande ordning Mål Aktör Modell och koncept
Indikator, identifiering Mål o effekt Verksamhet, identifiering Indikator Aktör Verksamhet, genomförande

7 Så här jobbar vi för att nå resultat
Tydliga mål Enhetliga definitioner av indikatorer o mätningar Visa utfallet löpande – kommunicera Dela upp i mindre block – separata mål Börjar med några pilotområden – ”micro-succéer” synliga resultat redan från början. (Hagalund, Malmö) Utbilda - förbättra systematiskt Åtgärda, Mäta, Ledningens engagemang och kommunikation

8 Principer för branschen vid avvikelser
1. Säkerhet & arbetsmiljö 2. Rätt kvalitet 3. Rätt leverans 4. Ekonomi I ett normalläge är alla principerna uppfyllda – då behöver vi inte prioritera.

9 Kommunikations-chefsgrupp Arbetsgrupper o projekt
Organisation Styrgrupp Analysfunktion Samordningsgrupp Oberoende granskare Kommunikations-chefsgrupp Arbetsgrupper o projekt Resultatkonferens


Ladda ner ppt "”Det är ointressant för resenären eller transportköparen"

Liknande presentationer


Google-annonser