Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medarbetar- och Ledarenkät 2014 Stöd till familj och individer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medarbetar- och Ledarenkät 2014 Stöd till familj och individer"— Presentationens avskrift:

1 Medarbetar- och Ledarenkät 2014 Stöd till familj och individer
Medarbetar- och Ledarenkät Stöd till familj och individer Mer verksamhetsfokus, verksamhetsutveckling Medarbetare och ledare i samma enkät, med en tilläggssida för ledare 22 november 2018

2 Hållbart Medarbetar Engagemang-HME
HME grundar sig på svaren på nedanstående frågor Mitt arbete känns meningsfullt Jag lär nytt och utvecklas i mitt dagliga arbete Jag ser fram emot att gå till arbetet Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare Jag kan påverka utförandet av mina arbetsuppgifter Jag känner väl till verksamhetsmålen för min grupp/enhet/avdelning I vår grupp/enhet/avdelning följs våra verksamhetsmål upp och utvärderas på ett bra sätt Jag vet vad som förväntas av mig i mitt arbete

3 Nöjd Medarbetar Index - NMI
Jämförbart med tidigare mätningar 1. Om du gör en helhetsbedömning, hur nöjd är du med din nuvarande arbetssituation? 2. Hur väl uppfyller din förvaltning dina förväntningar i din nuvarande arbetssituation? 3. Hur tycker du att din egen arbetssituation är jämfört med en ideal arbetssituation? Grundar sig på exakt samma frågor som tidigare, kan därför jämföras med NMI tidigare år. Cheferna får också NMI i år, inte som tidigare NLI (nöjd ledarindex)

4 Kommunikationsindex - KomI
Varför ett kommunikationsindex? Ur budgeten 2014: …goda ledare med hög kommunikativ förmåga är avgörande för kvaliteten och effektiviteten i verksamheterna liksom för arbetsmiljön. Ur informationspolicyn I det praktiska ledningsarbetet innebär detta att: Kommunikation är en strategisk fråga på ledningsnivå som ska integreras i verksamhetsplanering, budget och årsredovisningar. KOMMUNIKATIONSKLIMAT LEDARSKAP STYRNING 11 frågor fördelade på tre områden KMI är nytt för i år. Volvo och andra stora företag har haft det sedan länge. Att en ledare är en god kommunikatör är avgörande för att en verksamhet ska kunna fungera på bästa sätt. KMI ska vara en gemensam motor i stadens kommunikationsarbete. Kommunikationsindexet är en indikator på vilket stöd, vilka utbildningar och resurser som behövs för att stödja verksamheter och chefer att kommunicera effektivare.

5 Fördjupad uppdelning av KomI
Fördjupad uppdelning av KomI Kommunikationsklimat I vår grupp/enhet/avdelning är vi bra på att kommunicera på ett begripligt sätt. I vår grupp/enhet/avdelning uppmuntras delaktighet i mål och verksamhetsplanering I vår grupp/enhet/avdelning tas idéer och synpunkter tillvara Styrning I vår grupp/enhet/avdelning följs våra mål upp och utvärderas på ett bra sätt. I vår grupp/enhet/avdelning får jag den information jag behöver för att förstå verksamhetens uppdrag och mål. Jag känner till min förvaltning/bolags vision och mål Jag har tillgång till den information jag behöver för att känna till vad som händer inom min förvaltning/bolag. Ledarskap Min närmaste chef är tydlig med mitt uppdrag och våra verksamhetsmål Min närmaste chef följer upp att det som bestämts verkligen blir gjort. Min närmaste chef är bra på att motivera och engagera. Min närmaste chef är bra på att kommunicera kring verksamhetens uppdrag och mål.

6 Stöd till familj och individer
Medarbetarenkät Årtal HME NMI KomI Svarsfrekvens 2014 77 60 70 97% 2012 76 61 67 2011 Ledarenkät Social resursförvaltning Årtal HME NMI KomI Svarsfrekvens 2014 84 68 79 98 % 2012 81 65 76 88% 2011 83 69 94%

7 Medarbetarenkät Kvalitetsfaktor 2014 2012
Medelvärde Social resurs 2014 Arbetssätt och uppdrag 78 76 De vi är till för 86 87 83 Engagemang 79 80 Delaktighet 69 71 Arbetsmiljö och hälsa 72 68 Medarbetarskap 81 Samarbete 74 Medelvärde SR = social resurs

8 Medarbetarenkät Kvalitetsfaktor 2014 2012
Medelvärde Social resurs 2014 Kompetensutveckling 58 54 60 Utveckling och förnyelse 68 67 64 Ledarskap, närmsta chef Din förvaltning 71 Hela Göteborgs stad 61 * Faktor Kompetensutveckling innehöll år 2011 även frågorna om utvecklings- och lönesamtal * Faktor Kompetensutveckling innehöll år 2011 även frågorna om utvecklings- och lönesamtal

9 Ledarenkät Social resursförvaltning
Kvalitetsfaktor 2014 2012 Medelvärde fackförvaltningar 2014 Arbetssätt och uppdrag 81 79 82 De vi är till för 78 75 83 Engagemang 85 84 Delaktighet 87 Medarbetarskap 86 Samarbete 74 72 Arbetsmiljö och hälsa 67 73 Medelvärde SR = social resurs

10 Ledarenkät Social resursförvaltning
Kvalitetsfaktor 2014 2012 Medelvärde fackförvaltningar Kompetensutveckling 75 68 Utveckling och förnyelse 78 72 Ledarskap, närmsta chef 80 77 76 Din förvaltning 85 83 82 Hela Göteborgs stad Chefsfrågor 71 67 * Faktor Kompetensutveckling innehöll år 2011 även frågorna om utvecklings- och lönesamtal

11 Ledarenkät Social resursförvaltning
Chefsfråga 2014 2012 Antalet medarbetare är lagom 80 % 76 % Jag har för få medarbetare 5 % Jag har för många medarbetare 15 % 19 % 63 % av cheferna använder sig regelbundet av handledning, coach eller mentor 36 % av cheferna ingår regelbundet i nätverk inom staden och 30 % vid enstaka tillfällen Mer detaljerade svar på chefsfrågorna fanns Har du under det senaste året använt dig av handledning, coach eller mentor? Xx% gör det regelbundet Xx % har gjort det någon/några gånger Har du under det senaste året haft möjlighet att ingå i något nätverk inom staden? Xx% har gjort det någon/enstaka gånger

12 Kränkning/trakasserier Medarbetare
2014 SF&I SR 2012 Utsatt för kränkningar/trakasserier på arbetsplatsen 11 % 20 % 22 % Har sökt stöd hos arbetsgivaren 68 % 44 % 37 % Vem/vilka har trakasserat? Chef Kollegor Brukare Annan 47 % 21 % 0 % 39 % 29 % 41 % 7 % 49 % 38 % 30 % Är det fortfarande ett problem för dig idag? 32 % 43% ---

13 Kränkning/trakasserier Chefer
2014 2012 Utsatt för kränkningar/trakasserier på arbetsplatsen 15 % 11 % Har sökt stöd hos arbetsgivaren 31 % 14 % Vem/vilka har trakasserat? Chef Kollegor Brukare Annan 62 % 29 % 71 % Är det fortfarande ett problem för dig idag? 38% --- 2014 – 13 chefer trakasserade varav 4 av chef

14 Resultat utifrån kön, ålder, etnicitet
Kvinnor marginellt mer nöjda än männen Annan könstillhörighet mindre nöjda Ålder Yngre mindre nöjda än äldre Våra yngsta medarbetare (under 30 år) den enda grupp som inte ökat sin nöjdhet sedan 2012 Etnicitet Annat ursprung än svenskt ingen påverkan på nöjdheten i stort.

15 Frågor att bevaka eller arbeta med
Medarbetare, fördjupad analys i varje enhet/grupp Fördjupning i lönekriterierna Mångfaldsarbetet, för likabehandling och aktivt arbete mot diskriminering Värdegrund, inkl bemötande (kränkning, trakasserier) Förväntningar hos medarbetarna, t.ex. anställningsvillkor, kompetensutveckling, delaktighet Ledare, fördjupad analys ledningsgrupp Separat resultat för gruppchefslinjen, 2015 Fördjupning i riktlinjer för chefsrollen Färre medarbetare per chef

16 Medarbetarenkät 2014 Arbetsplatsens resultat
Stöd/mall för enhets- och gruppchefer vid genomgång av resultatet på arbetsplatsen. Medarbetarenkät Arbetsplatsens resultat Finns även stöd/mall för Verksamhetsområdets resultat 22 november 2018


Ladda ner ppt "Medarbetar- och Ledarenkät 2014 Stöd till familj och individer"

Liknande presentationer


Google-annonser