Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun 20190404 skolledarkonferens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IKT och lärplatta i förskolan
Elevdemokrati i praktiken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun 20190404 skolledarkonferens ORU

Hur skapar vi förutsättningar för det digitala i förskolans undervisning?  7 Digitala verktyg används i det pedagogiska arbetet för att utveckla barnens lärmiljöer, exempelvis genom att förstärka miljön genom projiceringar, ljud och ljus och att använda digitala verktyg i  vardagen. Därigenom ökar barnens förutsättningar att både få uppleva och lära sig genom digitala verktyg, en kompetens för fortsatt lärande, där förskolechefens roll är att leda det digitala arbetet. Hur skapar vi förutsättningar och organiserar för att göra det möjligt för pedagoger och barn?

En tidning är en trasig surfplatta 7   http://youtube.be/aXV-yaFmQNk

Hur skapar vi förutsättningar och organiserar för att göra det möjligt för pedagoger och barn? 7 Organisation – Gemensam plattform – vad prioriterar vi detta läsår? Årshjul, pedagogiska året, arbetsplan, tema/projekt, Forum – med tydligt mål och frågeställningar. refl tid, lärgrupper, studiedagar, kvällskonf, pedagogkvällar, ikt ansvarig Pedagoger – skapa lärmiljöer där det digitala är en självklar del. Nya pedagogiska arbetssätt, kvalitetsaspekter, kritiskt förhållningssätt, ansvarsfullt förhållningssätt Digitala verktyg – smartphone, lärplatta, dator, kamera, projektor, webbägg, beebot, bluebot, trådlösa högtalare, digitala medier Ljusbord, OH Barn – integritet, vad väljer vi att visa, var finns bilderna, fråga barnet. Konsument eller producent, vad är skillnaden? Delaktighet Kommunikation vårdnadshavare – Unikum, föräldramöte med teman och frågeställningar Hålla i och hålla ut !

På avdelningen – förprojektera för projektet - ett exempel Frågor i början… Brainstorma om eventuella ingångar, språk och miljöer ni kan använda er av kopplat till platsen som ni väljer att ”skapa en relation till” samt elementet jord? Vilka miljöer arrangerar vi? Hur syns språken i miljön? Vad behöver vi förändra? Vilket material erbjuder vi som ställer frågor och inte ger färdiga svar? Vilka utmaningar kan vi erbjuda, vad är undersökningsbart? Vilka produktiva frågor är möjliga att ställa till barnen? Se ex från naturskolan Tänk på att förprojektera på er valda plats innan ni går dit med barnen! Starta upp projektet direkt med barnen, gå iväg och besök platsen och se vad som händer… Ha med era tankar om vilka erfarenheter ni vill ge barnen, gör dem uppmärksamma på det. Utgå från de produktiva frågorna från Naturskolan. Frågor att fundera vidare kring… Vad i det barnen tyckte var intressant, uttryckte, sa och tänkte är undersökningsbart utifrån naturvetenskapligt arbetssätt? Vad kan vi gå vidare med? Vilka utmaningar kan vi ge barnen? Hur får vi in de hundra språken i projektet? Hur delger barnen varandra sina erfarenheter, teorier och dokumentation? Vilka digitala verktyg använder vi?

Fyra aspekter av digital kompetens 7 Skolverket beskriver fyra aspekter av digital kompetens. Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt Att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling De fyra aspekterna löper genom skolsystemet från förskolan, genom grund- och gymnasieskolan till vuxenutbildningen, men har olika karaktär beroende på barnens, elevernas eller de vuxenstuderandes ålder och kunskaper. Ett barn i förskolan kan förstås inte förstå hur man förhåller sig till medier och information på ett kritiskt och ansvarsfullt sätt på samma sätt som en gymnasieelev kan, men man kan lägga grunden till en förståelse och ta tillvara barnens intresse. De fyra aspekterna är inte helt åtskilda utan har många beröringspunkter och går in i varandra. Sammantaget ger de en bild av vad adekvat digital kompetens kan vara. https://www.skolverket.se/temasidor/digitalisering/forskolan

Fyra aspekter av digital kompetens 7

Digitalisering i nya läroplansskrivningarna 7 Förskolans uppdrag Kommunikation och skapande: Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, undersöka och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika uttrycksformer, som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.

Digitalisering i nya läroplansskrivningarna 7 Förskolans uppdrag Kommunikation och skapande: Utbildningen i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Utbildningen ska även ge barnen möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information

Digitalisering i nya läroplansskrivningarna 7 Mål Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa. Riktlinjer Förskolläraren ska i undervisningen ansvara för att barnen får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. Alla som ingår i arbetslaget ska skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg. 2.8 Rektors ansvar Ett särskilt ansvar för att en god och tillgänglig lärmiljö utformas, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg.

Digital kompetens i förskolan 7 ”Utbildningen i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” •Att använda och förstå digitala verktyg och medier •Att lösa problem och omsätta idéer i handling Skapa, utforska, undersöka, beskriva, uppleva, gestalta, kommunicera, konstruera, forma genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. ____________________________________________________________ •Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället •Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt …utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Utbildningen ska även ge barnen möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Förskolechefens ansvar: 7 2.8 Förskolechefens ansvar Ett särskilt ansvar för att en god och tillgänglig lärmiljö utformas, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg Vilka möjligheter för digitalisering finns på din/dina förskolor? Vilka begränsningar för digitalisering finns på din/dina förskolor?

Lekfrämjandet 4 msk ”glimten i ögat” 50 g turtagning 3 dl påhittighet och fantasi ½ kkp samförstånd 2 liter glädje Låt jäsa tillsammans med goda vänner. Strö över lite nya idéer och grädda med värme. Serveras med tillit.