Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Skapa ett video-CV på YouTube
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Nationellt prov Sv1.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Förskolan Ekot´s modell för
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Process: Lönekriterier
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
LDG 8 SEP -14. A TT FUNDERA KRING … Idag sammankallas och leds LDG genom turordningsschema Idag sammankallas och leds VKG av resursperson Idag inhämtar.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Förskolan Ekot´s modell för
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Linnea projekt 10 Öka diabeteskunskapen hos omvårdnadspersonalen för att kunna ge Linnea en säkrare diabetesvård. Annika Karlsson, Veronica Bramstedt,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Att skriva en resonerande text
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Cosmic R8.1 i primärvården
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Testa Matchningsindikatorerna som verktyg!
Hälsokurs - vikt 1 år (39 veckor)
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre Frida Nobel, utredare, sakkunnig läkare 2019-04-30

2019-04-30

Trailer 2019-04-30

Spridning/stöd till implementering Projektet 2013 Uppdrag Förstudie Pilotversion Utvärdering Slutversion Effektutvärdering Spridning/stöd till implementering Uppdatering 2014 2015-> 2019-04-30

Framtagen i samråd med Läkemedelsverket Sveriges Läkarförbund Sveriges kommuner och landsting Läkemedelskommittéordförandekollegiet 2019-04-30

Kompetensområden Läkarens ansvar Klinisk farmakologi Kommunikation och dokumentation Beslutsstöd och informationskällor Att stärka AT-läkarens kompetens avseende 2019-04-30

Nu går vi vidare till utbildningen 19 patientfall, 4-5 i varje AT-block 1 av dessa storfall (Gunnar, Elisabet, Rut, Karl) Teori Testfrågor Quizapp Stöd för handledare Kunskapsinventering Patientfall 4 stora fall 15 mindre fall Handledningsmaterial - ett för varje block Teoriavsnitt 23 kapitel Kunskapstestsfrågor 80 st Övningsfrågor, 80 st anpassade för smartphone http://lms.socialstyrelsen.se/course.aspx?id=148 2019-04-30

2019-04-30

Syfte med guiden Stöd för att planera och genomföra webbutbildningen. Ge stöd och förslag på hur det går att använda webbutbildningen i diskussion och handledning, för att bidra till en djupare förståelse av läkemedelsbehandling av äldre. Guiden riktar sig till dig som ska planera och organisera diskussionstillfällen i samband med webbutbildningen leda ett eller flera diskussionstillfällen.

Guidens innehåll Inledning Om webbutbildningen Upplägg för ett varierat lärande För dig som planerar och organiserar För dig som ska leda ett diskussionstillfälle Beskrivning av den webbaserade utbildningen och förslag till upplägg för diskussioner av patientfallen som tas upp i utbildningen. Börja gärna med avsnitten om utbildningens innehåll, struktur och upplägg. Därefter väljer du direkt relevant intresseområde och utbildningsmodul, och läser om de fall som presenteras. Vill du få fler råd om hur du bäst lägger upp diskussionstillfällena, finns det fler detaljer om planering och varierat lärande under respektive rubrik. 2019-04-30

Upplägg för ett varierat lärande Inbjudan Tillfälle 1 & 2 Eget arbete i webbut-bildningen Diskussions-tillfälle 1 Diskussions-tillfälle 2 Kombination med dialog och reflektion i ett blandat lärande. Två träffar/seminarier per block under allmäntjänstgöringen. Varje diskussionstillfälle kan genomföras enskilt eller i grupp och beräknas ta ca 45-90 minuter. En inbjudan skickas till deltagarna. I inbjudan förklaras utbildningens syfte och upplägg, samt nödvändiga förberedelser inför varje tillfälle. Se förslag till inbjudan i Bilaga 1. Inför tillfälle 1 går deltagarna igenom det stora fallet i den aktuella modulen i webbutbildningen. De skriver sedan ut sina sparade svar från utbildningen och tar med dem till det första diskussionstillfället. Tanken är att de utskrivna svaren ska fungera som minnesanteckningar för deltagaren och skapa förutsättningar för en aktiv diskussion. Deltagarna ska informeras om denna förberedelse i inbjudan. Diskussionstillfälle 1 genomförs i form av ett seminarium, lunchmöte eller liknande. Diskussionen fokuserar på vissa frågor och ämnesområden i det aktuella patientfallet. Här upprepas även inbjudan till nästa diskussionstillfälle, tillsammans med en instruktion om förberedelse. Mellan de två diskussionstillfällena arbetar deltagarna vidare med de små fallen. De noterar även egna erfarenheter av liknande fall och tar med till nästa tillfälle. Diskussionstillfälle 2 genomförs i samma form som tillfälle 1, alternativt i form av enskild handledning. Här diskuteras de små patientfallen i den aktuella modulen i webbutbildningen, tillsammans med deltagarnas egna erfarenheter. Syftet med detta upplägg är att ge deltagarna möjlighet att öva och tillämpa sina nyvunna kunskaper i den egna verksamheten, för att sedan komma tillbaka och repetera, diskutera och ställa frågor som kan ha uppstått under perioden däremellan. Återkoppling, förnyad diskussion och repetition stärker inlärandet.

Delmål i ST 2019-04-30

Delmål i nya ST förslag 2019-04-30

Stöd för handledare Storfall används som seminarieunderlag Fritextfrågor med sparade svar (ses endast av AT- läkaren) Förslag på upplägg AT-läkaren läser igenom innan, tar med sparade svar Seminarium där vissa frågor lyfts för diskussion Frågorna + extra teori kring just dessa återfinns i handledarstöd 1,5 timme Övriga patientfall görs som självstudier Uppföljande seminarium eller individuell uppföljning av egna handledaren

Statistik och uppföljning Registrera sig. Möjlighet att skriva ut ett kursintyg. Möjligt att få statistik och uppföljning. Lämna synpunkter på utbildningen genom att kommentera innehållet och utformningen. Mejla synpunkter till synpunkter@socialstyrelsen.se.

Mer info under våren 2015 karin.thorheim@socialstyrelsen.se frida.nobel@socialstyrelsen.se

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se