Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Cosmic R8.1 i primärvården

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Cosmic R8.1 i primärvården"— Presentationens avskrift:

1 Cosmic R8.1 i primärvården

2 Superanvändare/stödpersoner PV
IT-stöd – stöd och support på plats Vårdsystemskoordinatorer – anpassa och förankra nya rutiner Läkemedelssamordnare - superanvändare i läkemedelsmodulen Verksamhetschef – ansvarar för införandet av den nya Cosmic versionen på sin enhet

3 Den centrala uppdragsbeskrivningen för superanvändare
Lokala experter på R8.1 Lokala utbildare vb Lokal support efter införandet Ambassadörer R8.1

4 Införandeplanering på enheten
Se över rutiner och se till att nya rutiner blir kända

5 Information om Cosmic R8.1 i primärvården på Extranätet
Omöjligt för projektet att hantera alla mailfrågor – titta på sidan först Central information

6 Utbildning av samtliga användare
Steg 1: Grundutbildning Alla COSMIC-användare ska genomföra eLearning i form av COSMIC R8.1 e- kurser. Steg 2: Övning i COSMIC övning R8.1 Övningsuppgifterna är anpassade till primärvård. Viktigt att övningar görs i Läkemedel, Uppmärksamhetssignalen, Patientöversikten, övriga moduler i mån av tid och vid behov Steg 3: Lokala utbildningsinsatser Till varje avsnitt finns även ett bildspel, som med fördel kan ses i grupp. I samband med detta kan även bifogade diskussionsuppgifter göras. Diskussionsuppgifterna syftar till etablera nya lokala rutiner som behövs i och med den nya Cosmic versionen R8.1.

7 Utbildningsupplägg/chefstöd
Finns som Excel fil på Hemsidan

8 Uppföljning av utbildning på respektive enhet
Enskild utförd e-learning utbildning syns i SAS Mer information finns på hemsidan! Grupputbildning dokumenteras av superanvändare Genomförd utbildning ska rapporteras till PV/IT senast 22 september

9 Vårdsystems-koordinatorer Läkemedels-samordnare
Supportorganisationen EPJ Elektronisk patientjournals uppdrag är att stödja hälso- och sjukvårdspersonal inom Landstinget i Uppsala län, samt externa parter som ingår i sammanhållen journalföring, med att stödja planering och dokumentation av patientens vårdprocess. Utbildningsvägledningar kan underlätta vid support IT-avdelningen för primärvård Vårdsystemssamordnare IT-samordnare Vårdsystems-koordinatorer IT-stöd Läkemedels-samordnare Tydlig supportorganisation Enheten ska ha egen support för läkemedel och kan inte dom så ringer dom till oss. Ingen får support utan att dom genomgått relevant utbildning. Använd utbildningsvägledning som stöd för den egna supporten, finns på hemsidan Verksamheten

10 Att tänka på redan nu! SUPPORT på plats - frigöra tid för superanvändare Arbetsbelastningen vid driftstart och tiden efter Lathundar mm, utskrivna exemplar att ha på skrivbordet Avstämningsmöten på arbetsplatsen och/eller yrkesvis

11 Tips för att underlätta migreringsarbetet
De på vårdcentralen som bokar tid till läkare. Tiden kan anpassas beroende på hur många läkemedel som ska migreras. Bifoga läkemedelslista i kallelsen till patienten och be den se över vilka läkemedel den tar innan besöket. Dela ut läkemedelslistan i kassan till patienten och be patienten att kryssa för vilka läkemedel den använder. Ge information till patienten på telefon att den ska medta lista på läkemedel som den tar. Mer tips och hjälp finns på hemsidan!

12 Vårdcentral eller BM Alla är olika! Rutiner Verksamhetschef Support
Utbildning Support Avbrott Rutiner Vilket stöd behövs till er verksamhet? Vilket stöd behöver era användare? Hur lägger vi upp utbildningen? Individuellt eller grupp? Hela arbetsplatsen eller yrkesvis? Alla är olika! Hur ser supporten ut på den egna verksamheten idag? Hur ska supporten se ut vid införandet av R8.1? Vem anpassar rutinerna? Hur får vi följsamhet till rutinen? Utan att ha gjort relevant utbildning kommer man inte kunna arbeta i systemet – lkm modulen Utan relevant utbildning i övriga moduler – kommer man inte kunna använda den nya funktionaliteten optimalt Korta avstämningsmöten på arbetsplatsen? Avstämningsmöten per yrkesgrupp? Hur gick det under avbrottet 2016? Hur arbetar vi med driftavbrott?

13 Övrig information Datorer på över helgen 29/9-2/10
För att all uppdatering ska kunna genomföras Messenger Skicka funktionen stängs av 14 dagar innan driftstart R8.1 Inga meddelande förs över till R8.1 Meddelande som skickas som bevakning i R8.0 ska hanteras Mer i formation finns i dokument på Extranätet!

14 Cosmic R8.1 är stort och kräver utbildning
Antingen har vi ett organiserat kaos innan Eller ett oorganiserat kaos efter


Ladda ner ppt "Cosmic R8.1 i primärvården"

Liknande presentationer


Google-annonser