WORSHOP 2: HUR DIGITAL TRANSFORMATION DRIVS Digital kompetens och digital mognad, förutsättningar och framgång Den digitala mognadsmatrisen. Organisationens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Lönebildning inom friskolorna
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
En kort presentation av Tillväxtverket
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Trender 19:e december.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
9...
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
En bättre kontakt med medborgaren
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Nästa steg regionkalmar.se.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Kreativa verktyg och metoder
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Struktur i modellen, 5 steg
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

WORSHOP 2: HUR DIGITAL TRANSFORMATION DRIVS Digital kompetens och digital mognad, förutsättningar och framgång Den digitala mognadsmatrisen. Organisationens nio digitala motorer Resultat Förstå hur man på ett organiserat och strukturerat sätt kan arbeta med sin transformation samt varför intern digital mognad är viktigt.

Redovisning och reflektion “Den gemensamma förståelsen börjar med dialogen kring vad digital transformation är och varför den är viktig” (Att leda digital transformation. HOI Förlag av Joakim Jansson och Marie Andervin, s 48 (2016))

Redovisning och reflektion Samtala kring uppgiften “Vad innebär digitalisering för dig” Vad var den viktigaste lärdomen från diskussionen? Hur såg dina kollegor på “digitalt först”? Finns det en samsyn kring vad digitalisering är?

Syfte och mål med utbildningen Att utveckla kompetens för att leda digital förändring ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet känna till metoder för att förändra sin egen verksamhet kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

Vad är digitalisering för oss? Innehåll och arbetssätt WS 1: 190312 WS 2: 190410 WS 3: 190514 WS 4: 190829/30 Digitalt mognadstest Förändrings-vågor Vad är digitalisering för oss? Hur digital transformation drivs Att leda och genomföra transformation Vad är digital transformation? Transformationsplanen Omvärldsbevakning T ex Poddavsnitt Dokumentation i lärplattform Samarbeta.se och individuell logg Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser

Digital transformation Digital transformation är de anpassningar en organisation gör för att skapa värde till medborgarna i en digitaliserad värld Digital transformation innebär att - bättre förstå vad medborgarna behöver - erbjuda service snabbare och till en lägre kostnad; och - hela tiden förbättra servicen baserat på data och evidens

Digital Transformation, Waves and Surfing “You can’t stop the waves but you can learn to surf.” Jon Kabat-Zinn Det digitaliseringen för med sig, när den på allvar träder in i branscher och stöper om såväl affärsmodeller som värdenätverk11, är att förändringstakten, möjligheterna och hoten ökar kraftigt. De tidigare långa teknik- och produktlivscyklerna ersätts av olika tekniker och lösningar som lever parallellt och under kortare tid. Ju högre förändringstakt som finns externt, desto högre bör den vara internt. Verksamheter som fokuserat på förvaltning måste därför parallellt komplettera med snabbrörlighet, innovation och entreprenörskap. Vd:ns och ledningens dilemma är att skapa en verksamhet som klarar av att kombinera förvaltning och innovation – att förena dagens affär med morgondagens. Det finns mycket som tyder på att klockan tickar för långsiktiga konkurrensfördelar, vilket hör samman med den ökade förändringstakten. Bolag kan inte längre förlita sig på beständiga affärsmodeller utan strategin behöver i stället vara baserad på att med snabbhet, flexibilitet och kraft hantera övergående konkurrensfördelar. Konkurrensfördelen ligger i stället i att skapa en dynamisk organisation som bättre än konkurrenterna har förmågan att ta sig an rätt möjligheter på rätt sätt. Verksamheter behöver kunna hantera alla dessa förändringsvågor, såsom AI, mobilitet, big data, och internet of things, som sveper in i en strid ström – och det är här analogin med surfing kommer in. Surfing och digital transformation har nämligen mycket gemensamt. Tänk dig att ditt bolag är en deltagare i en surftävling. Ni befinner er på ett hav där det ständigt kommer nya vågor. Vissa större, andra mindre. En deltagare i en surftävling har tre uppgifter:

1. Ta position Photo by Debora Cardenas on Unsplash Ta position. Deltagaren behöver känna till sina styrkor och svagheter och ta sig till en position där vågor som passar är möjliga att ta. Photo by Debora Cardenas on Unsplash

2. Välj rätt vågor Photo by Robert Bye on Unsplash Välj rätt vågor. Från sin position spejar deltagaren ut mot horisonten för att se vilka vågor som är på ingång, vilka som är intressanta att ta och vilka som kan passera. Det är deltagarens position och styrkor som avgör vilka vågor som ska tas och inte. Photo by Robert Bye on Unsplash

3. Gör det mesta av vågorna Gör det mesta av vågorna. Allt eftersom en våg kommer närmare och växer sig större behöver deltagaren förbereda sig för att ta sig an den. Väl på vågen gäller det att kunna läsa var den är på väg, för att därefter med snabbhet och smidighet styra rätt och på så vis få ut det mesta av den, innan det är dags att hoppa på nästa våg.   Photo by Nicole Honeywill on Unsplash

Förändringsvågor 3D-printing Användarna gör jobbet Användning först, därefter intjäning Artificiell intelligens Augmented Reality Automatisering Batteriutveckling Beacons Big data/dataanalys Blockkedjan BYOD Click to pay Co-creation Content marketing Crowdfunding Delningsekonomi Digital workplace Personifiering Positionering Quantified self Realtid Responsiv design (även fysisk) Self service Social by design Socialt sök Strategi, organisation och innovation smälter samman Virtual Reality Wearables Öppen innovation Distribuerade organisationer Drönare Ekosystem Från produkt/funktion till kundupplevelse Förändrat kundbeteende/kundresan Gamification Internet of Things Internetsäkerhet Kryptovalutor Löpande innovationsprocess Meddelandeappar Mobilitet - Mobilt Molntjänster Notiser Objectives and Key Results Omni-channel On demand leveranser Photo by Jeremy Bishop on Unsplash

… konkurrensen blir allt större och vågorna kommer allt tätare… Photo by James Stronsky on Unsplash

…viktigt att våga och att våga misslyckas Hur ofta misslyckas ni? Vad händer då? Photo by Kaitlyn Jackson on Unsplash

1. 2. 3. 4. Photo by Dendy Darma on Unsplash

Den digitala mognadsmatrisen “Är en arbetsmetodik som hjälper verksamheter i digital transformation med hur de ska arbeta, vad de bör göra och när detta ska ske. Allt för att löpande maximera sin digitala konkurrenskraft.” (Att leda digital transformation. HOI Förlag av Joakim Jansson och Marie Andervin, s 48 (2016))

Mognadsmatrisen vilar på tre fundament

Digital mognad Driv process. Tänker du utifrån befinltig affärsmodell? Leading Digital Transformation 2016, Joakim Jansson & Marie Andervin Driv process. Tänker du utifrån befinltig affärsmodell? Var har verksamheten störst pain points? Vilken motor stödjer att blir av med pain point? Vad är den digitala mognaden där? Hur påverkas då andra motorer? Vad händer om ni inte är en resebyrå längre….

- Vad kommer Best practice att betyda för er organisation?

Innovation “En innovation kan definieras som en ny idé, till exempel en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknologi som visar sig lovande eller fungerar och som är ny” Wikipedia Innovationen viktig för organisationens utveckling. Små steg viktiga, fira segrarna

Innovation - Utmana det givna, bryta mönster - Nya perspektiv, pekar på vikten av Digital mognad

Innovation “Svårigheten ligger inte i att hitta nya idéer, utan att lämna de gamla” SKAPA FRAMTIDEN SLUTA GÖRA HANTERA NUTIDEN THE THREE-BOX SOLUTION BY VIJAY GOVINDARAJAN - Rekommendera Innovationsguiden SKL

Innovation http://innovationsguiden.se/ - Rekommendera Innovationsguiden SKL

Förändringsledning Åttastegsprocessen (Kotter) Steg 1. Få till stånd en känsla av det är viktigt och bråttom. Steg 2. Sätta samman en styrgrupp. Steg 3. Ta fram en vägledande vision. Steg 4. Förmedla visionen. Steg 5. Möjliggör handlingskraft. Steg 6. Skapa snabba vinster. Steg 7. Bevara momentum och bredda omfattningen. Steg 8. Förankra förändringen i kulturen. - Transformationsteam. Olika avdelningar och roller. Stödja processen, stödja ledningen med kompetens

Förändringsledning

Förändringsledning

Övning - Digitalt först

Övning - Digitalt först Automatiserad handläggning Vad skulle hända i din verksamhet om ni skulle tillämpa “Digitalt först”? Till exempel automatisera handläggning motsvarande en heltid Skriv en sak per post-it, först individuellt, klustra sedan gruppens lappar.

Värderingar, vision och mission Grunden för framgångsrikt förändringsledning är en kraftfull och trovärdig vision. Värd att göra uppoffringar för. Varje individ måste dela målbilden och förstå att förändringen är nödvändig. Personalen behöver ha en känsla av att de är på väg åt samma håll och att det är möjligt att nå dit. Vision ska beskriva ”på vilket sätt världen (meborgarnyttan, kommunen) blir bättre när vi är färdiga med förändringen”. Källa: astrakan.se

Transformations- plan Transformationsplanen – ett medevetet val Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

Värderingar, vision och mission En vision ska motivera Visionen är anledningen för medarbetarna att gå till jobbet. Det som gör arbetet meningsfullt. En tro på vår organisation. Utmanande. Tilltalar både hjärna och hjärta. En vision ska inspirera Inspirerar till förändring. I visionen finns argumentet för förändringar som ledare eller medarbetare bidrar till att förverkliga. Ge organisationen energi. En vision ska visa vägen Visionen fungerar som en kompass. Den blir något för medarbetarna att hålla sig till när de undrar vart de ska. Moderna organisationer består av individer som i hög grad bestämmer själva vad de ska göra och tar ett personligt ansvar för att deras arbete ligger i linje med de övergripande målen. Källa: Falkner kommunikation

http://bit.ly/skelleftea_delad 5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION http://bit.ly/skelleftea_delad TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI Mobilisering Koordination Acceleration 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 2. BRANSCHAKTÖRER 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com

Workshop 1 Värderingar, vision och mission Beskriv era värderingar och er vision och mission Hur rimmar er vision och mission med digital transformation? Kan visionen användas i arbetet för att förenkla och förklara för medarbetarna varför digital transformation är viktigt för kommunen? Dokumentera i ert digitala papper -> http://bit.ly/skelleftea_delad

https://digitaltransformation.net/sv/mognadstest-startsida/

Arbete innan nästa gång Läs fram till sidan 160 i boken “Att leda digital transformation” Läs om de nio digitala motorerna (s 62-100) - jämför med din egen organisation Genomför det digitala mognadstestet tillsammans, avsätt 120 minuter Maila resultatet från testet till andreas.skog@regionvasterbotten.se