Gruppintervju HVB-boenden för ensamkommande ungdomar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur man skriver CV. Nya ord Färdighet – gebėjimas Kontaktuppgifter – asmens duomenys Erfarenhet – patirtis Meriter – nuopelnas Övrigt – kita Kunskaper.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Att lita på vår egen förmåga. Att tro att allt är möjligt så länge vi gör det tillsammans. Att planera för framtiden men leva i nuet. Att bry oss om oss.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Detta är miljömåltider
Föräldramöte ängahuset 12 okt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Har du frågor eller funderingar
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Föräldraenkät 2017 Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brottsförebyggande Information
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
MittNorrlands Djursjukvård värdesätter mångfald.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Religion.
Natt(dygns)organisation Akvarellen
Ny vision Samtal om framtiden
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
En välinformerad patient är en trygg patient
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
- Att vara personlig och beröra
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Gruppintervju Natt- och larmpatrullen
Samordnad individuell plan (SIP)
Det går bra nu. Men sen kommer….
Gruppintervju för timvikarier Nacka Seniorcenter
Gruppintervju omsorg & assistans (LSS)
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Gruppintervju HVB-boenden för ensamkommande ungdomar

Arbets- och karriärverksamhetens uppdrag är.. Bemanning vid korttidsfrånvaro, upp till 2 veckor framåt i tiden Vikarielån 6 veckor upp till 6 månader Sommarrekrytering Rekryteringsuppdrag Alla vikarier upp till 6 månader är anställda på AKV Arbets- och karriärverksamheten (AKV) är en stödfunktion inom Välfärd samhällsservice som ansvarar för bemanning vid korttidsfrånvaro som verksamheterna inte kunnat planera för och inte kunnat täcka med egen tillgänglig personal. Allt från bemanning samma dag till upp till 2 veckor framåt i tiden. VAB, sjukdom, semester, t.ex. Vikarielån - Vi rekryterar och ”lånar ut” vikarier till längre vakanser 1mån till 6mån med förlängning. Vid behov av AVA frågar vi alltid först våra befintliga timvikarier om det är någon som är intresserad av vikariatet, innan vi går ut och eventuellt nyrekryterar. Alla timvikarier och månadsvikarier upp till 6månader är anställda på AKV men arbetar ute på våra verksamheter. Ansvarar för sommarrekryteringen för alla våra vård- och omsorgsverksamheter. Arbetar man som timvikarie hos oss finns det goda möjligheter att få ett längre vikariat med schema under sommaren. Hjälper till med nyrekrytering av all omvårdnadspersonal., även fasta tjänster.

Vi erbjuder.. Flexibel arbetstidsmodell Möjlighet till utveckling och erfarenhet Möjlighet till sommarvikariat och andra längre vikariat Schyssta arbetsvillkor Flexibelt arbete: Man väljer själv när man lägger sig tillgänglig i Medvind, som är det system vi arbetar i. Möjlighet till utveckling och erfarenhet: Man erbjuds goda möjligeter att prova många olika verksamheter. E-utbildningar som är lönegrundade vid lönerevision. Beroende på erfarenhet och utbildning har man möjlighet att få vikariat som kommer ut. I förlängningen även tillsvidare om man har rätt utbildning.

Vi förväntar oss.. Arbete med sin tillgänglighet Följa rutiner Initiativförmåga Att man frågar Kundperspektiv Man lägger till och uppdaterar sin tillgänglighet ofta. Respekterar och följer dels AKV:s rutiner men framförallt verksamheternas rutiner. Ser till att ta reda på dem tidigt. Man är flexibel och anpassar sig efter de nya situationerna. Tar initiativ och vågar fråga. Hellre en fråga för mycket än en för lite. Alltid utgå ifrån kunden och arbetar respektfullt.

Våra HVB-boenden Mensättra 16 boende ungdomar Ålder: 15-20 år Belagt i Orminge Villa Lidforss 16 boende ungdomar Ålder: 15-20 år Belagt i centrala Nacka, Storängen Dygnet runt bemanning. Dag, kvällar, helger, sovande jour. Ungefärliga arbetstider: 8.00-17.00, 17.00-9.00 helg 8.00-17.00, 11.00-17.00, 17.00-9.00 Arbetet innebär stöd, omsorg och integration. I uppdraget ingår vardagssysslor så som handling, stöd i matlagning och städning. Ingår även kontakt med: Socialtjänst, skola, godemän, hälso- och sjukvård, föreningsliv m.fl.

Laget runt Utbildning? Tidigare erfarenhet av målgruppen? Vad intresserade dig med den här tjänsten? Hur mycket är du intresserad av att jobba? Dag/Kväll, Natt eller Helg? Har du dator- och dokumentationsvana? B-körkort?

En liten gruppövning… 3-4 egenskaper eller kompetenser som ni tycker är viktiga när man ska arbeta på ett HVB-boende för ensamkommande ungdomar. Ett exempel på en egenskap som jag anser vara viktig när man jobbar med det jag gör (rekryteringsassistent) är strukturerad. Så skriv en egenskap per lapp och när ni är klara kan ni gå och sätta upp era lappar på tavlan.

Gruppövning 2 - Case

Case 1 Du sitter tillsammans med några ungdomar på boendet och pratar om kultur och religion. Två av ungdomarna har starka religiösa åsikter som inte bara skiljer sig från dina åsikter utan även som motsäger allt du tror på. De två ungdomarna blir väldigt upprörda över din tro och dina åsikter kring din egen tro. Hur hanterar du detta? Inte framföra sina egna åsikter, särskilt om det blir hätsk situation. Inte lägga värderingar. Berätta om religionsfrihet. Om radikala, extrema åsikter framförs se till att dokumentera och framföra till ordinarie personal/chef. Rådfråga kommunens säkerhetsansvariga.

Case 2 Klockan är 23:00 och enligt husreglerna och brandskyddslagen stänger köket klockan 21:00. Du upptäcker då att 4 ungdomar lagar mat i köket och säger åt dem att det inte är tillåtet för ungdomarna att laga mat vid denna tid. Ungdomarna ignorerar dig och fortsätter att laga mat. Vad gör du? Ej handgripligt. Tala om att det är mot reglerna. Dokumentera vad som hänt. Tydliggöra att det är ej ok.

Case 3 En person ringer till boendet och uppger att han bor i en villa i närområdet. Personen i fråga låter arg och är ganska otrevlig. Personen har flera synpunkter på boendet och verksamheten. Hur hanterar du detta? Lugn och serviceminded, ta reda på vad som är problemet – lyssna. Anteckna allt personen säger och fyll i en klagomålsblankett (finns på nacka.se), ifylld blankett lämnas till chef. Berätta för personen vad du gör med dennes synpunkt och berätta att chefen kommer kontakta kunden. Tacka personen för att hen tog kontakt innan samtalet avslutas.

Processen vidare Återkoppling via mejl eller telefon Utdrag ur belastningsregistret (blankett 442.7) 2 referenser (varav minst en chef) Arbetsgivarintyg och eventuella omdömen Betyg på relevant utbildning