Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Analys Lönelots.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Bättre mat och hälsa för äldre
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Företagsexempel SCA Forest Products Ortviken
Ett arbete med att etablera
Utvärdering, varför då? hur då?
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Budgetarbete - enhetschef
Välkommen till Ledardagen!
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Systematisk uppföljning UIV
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Beställning av tjänster
UBÅT Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder
UBÅT Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder
ASI och Ubåt - ett system för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Postermall VC 2. Vårt mål är en ostörd, väl strukturerad rapport efter checklista på schemalagd tid varje dag. All information delges och gästerna kan.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Kritiskt förhållningssätt
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Min psykosociala Arbetsmiljö
Med E-tjänst mot framtiden!
Utvärdera för utveckling
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kerstin Armelius och Bengt-Åke Armelius
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar Ta fram ASI-rapporter från Net-analys Ta fram rapporter från UBÅT; effekter mm för Åtgärder och Ställen Hur kan resultaten användas? Systematisk uppföljning Framtiden: Bot och bättring! SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI och UBÅT Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI-Grund Kartläggning Bakgrund Problem ASI-Uppföljning Problem Förändring av problem Bättre - Sämre Problemfri Vilka resultat och effekter har åtgärden? Vilka får åtgärden? UBÅT Vilka åtgärder finns? Brukarupplevelse kvalitet Handläggare SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Vad är UBÅT? En metod för Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder. Skapades av oss 2012 som komplement till ASI. Databasen innehåller idag ca 6300 åtgärder (Ubåtar) för ca 3000 klienter. Ca 90 ”kommuner” är användare. UBÅT används både i klientarbete (Net-klient) och på organisationsnivå (Net-analys) UBÅT i Net-klient Berätta om Annan… möjlighet att få unika åtgärder utvärderade SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Vad kan resultaten och rapporterna användas till? Informera: Politiker Chefer Kollegor Informera: Media Brukare Anhöriga Lära av varandra: Med andra enheter Med hela/delar av Sverige Externa ställen: Jämföra resultat Inför upphandling Stimulera och motivera: Handläggare Brukare Stöd i klientarbetet Bot och bättring Förväntat resultat SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

Systematisk uppföljning med ASI och UBÅT Vad vill jag veta? Bestäm frågeställning Lista vilken information som skall tas fram Ta fram och spara relevanta rapporter från ASI och UBÅT Kopiera och klistra in i nytt dokument Redigera färdigt dokument SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/   Två utfallsmått för att beskriva resultat Här görs ett försök att använda begreppen reliabel förändring och kliniskt signifikant förbättring som utfallsmått i databasen Net-analys. Reliabel förändring innebär att klientens problem förändrats med minst 2 skalsteg på intervjuarskattningen mellan grundintervjun och uppföljningsintervjun med ASI. En kliniskt signifikant förbättring innebär dels en förbättring med minst 2 skalsteg (reliabel förbättring), dels att klienten vid grundintervjun hade så stora problem att någon form av hjälp behövdes, men att problemen eller hjälpbehovet inte kvarstår vid uppföljningsintervjun. Underlaget för de resultat och figurer som presenteras här kommer från databasen Net-analys och uttaget gjordes 2019-01-11. Det fanns då 3183 klienter och 6314 åtgärder i databasen. SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Databasen innehåller nu så många observationer att vi kan börja beräkna de två utfallsmåtten för klienter med olika problemnivå vid ASI-G. Vi måste dock begränsa antalet problemnivåer till de 5 som finns i ASI. 8-9 Mycket stort problem. Hjälp krävs absolut. 6-7 Påtagligt problem. Hjälp krävs. 4-5 Måttligt problem. Viss hjälp krävs. 2-3 Litet problem. Hjälp krävs troligen inte. 0-1 Inget problem. Hjälp krävs inte. Vi vet att klienter med Intervjuarskattning 8-9 inte kan bli sämre och de med 0-1 inte kan bli bättre (tak och golv effekter). Men kan klienter med stora problem ändå bli av med sina problem, ”botade” eller är förbättring det enda realistiska målet? Är en åtgärd lika bra för klienter med stora och små problem eller fungerar den bäst för t.ex. de med måttliga problem? SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Narkotika: Stödjande samtal är för få för att visa i figur SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/

B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/