Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar Ta fram ASI-rapporter från Net-analys Ta fram rapporter från UBÅT; effekter mm för Åtgärder och Ställen Hur kan resultaten användas? Systematisk uppföljning Framtiden: Bot och bättring! SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI och UBÅT Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården ASI-Grund Kartläggning Bakgrund Problem ASI-Uppföljning Problem Förändring av problem Bättre - Sämre Problemfri Vilka resultat och effekter har åtgärden? Vilka får åtgärden? UBÅT Vilka åtgärder finns? Brukarupplevelse kvalitet Handläggare SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Vad är UBÅT? En metod för Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder. Skapades av oss 2012 som komplement till ASI. Databasen innehåller idag ca 6300 åtgärder (Ubåtar) för ca 3000 klienter. Ca 90 ”kommuner” är användare. UBÅT används både i klientarbete (Net-klient) och på organisationsnivå (Net-analys) UBÅT i Net-klient Berätta om Annan… möjlighet att få unika åtgärder utvärderade SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
Vad kan resultaten och rapporterna användas till? Informera: Politiker Chefer Kollegor Informera: Media Brukare Anhöriga Lära av varandra: Med andra enheter Med hela/delar av Sverige Externa ställen: Jämföra resultat Inför upphandling Stimulera och motivera: Handläggare Brukare Stöd i klientarbetet Bot och bättring Förväntat resultat SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
Systematisk uppföljning med ASI och UBÅT Vad vill jag veta? Bestäm frågeställning Lista vilken information som skall tas fram Ta fram och spara relevanta rapporter från ASI och UBÅT Kopiera och klistra in i nytt dokument Redigera färdigt dokument SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Två utfallsmått för att beskriva resultat Här görs ett försök att använda begreppen reliabel förändring och kliniskt signifikant förbättring som utfallsmått i databasen Net-analys. Reliabel förändring innebär att klientens problem förändrats med minst 2 skalsteg på intervjuarskattningen mellan grundintervjun och uppföljningsintervjun med ASI. En kliniskt signifikant förbättring innebär dels en förbättring med minst 2 skalsteg (reliabel förbättring), dels att klienten vid grundintervjun hade så stora problem att någon form av hjälp behövdes, men att problemen eller hjälpbehovet inte kvarstår vid uppföljningsintervjun. Underlaget för de resultat och figurer som presenteras här kommer från databasen Net-analys och uttaget gjordes 2019-01-11. Det fanns då 3183 klienter och 6314 åtgärder i databasen. SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Databasen innehåller nu så många observationer att vi kan börja beräkna de två utfallsmåtten för klienter med olika problemnivå vid ASI-G. Vi måste dock begränsa antalet problemnivåer till de 5 som finns i ASI. 8-9 Mycket stort problem. Hjälp krävs absolut. 6-7 Påtagligt problem. Hjälp krävs. 4-5 Måttligt problem. Viss hjälp krävs. 2-3 Litet problem. Hjälp krävs troligen inte. 0-1 Inget problem. Hjälp krävs inte. Vi vet att klienter med Intervjuarskattning 8-9 inte kan bli sämre och de med 0-1 inte kan bli bättre (tak och golv effekter). Men kan klienter med stora problem ändå bli av med sina problem, ”botade” eller är förbättring det enda realistiska målet? Är en åtgärd lika bra för klienter med stora och små problem eller fungerar den bäst för t.ex. de med måttliga problem? SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ Narkotika: Stödjande samtal är för få för att visa i figur SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/
B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/ SUMSolna 2019-03-06 B-Å & K Armelius http://ubat.rabekobberstad.se/