Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Mina vårdkontakter blev 2015……
Nykterhet och solidaritet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Svenska som andraspråk 1
De sju intelligenserna
Människokännedom.
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Lärarstöd för att använda 1177.se
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Klassifikation av vårdåtgärder
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
På jakt efter en smartare välfärd
Säker användning av dator och nättjänster
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Religion.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Nationell Patient Översikt
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Det går bra nu. Men sen kommer….
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Ta hand om dig själv.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Idag tränar vi [Fyll i här]. Idag tränar vi [Fyll i här]
Presentationens avskrift:

Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov Hur kan personcentrering, segmentering och tjänstedesign vara ett stöd för utvecklingen av patientkontrakt?

Personcentrerad vård Hanna Lundstedt

8765 timmar ett år

Patienten i centrum… så brukar vi tänka… men personcentrerad vård är att inta personen/ patientens perspektiv och att utgå från dem och göra patienten som en del i teamet och att den egna vården också räkanas som en del i vårdplanen.

Definition: Personcentrerad vård Jag vill att vården ska se och respektera mig som person och inte som min sjukdom. Utgångspunkten för vården är att den intar mitt perspektiv som person och utgår från mina förutsättningar, resurser och hinder. Jag vill vara delaktig i utformningen av min vård och mötas som en jämlik partner. Landstinget Sörmlands definition om personcentrerad vård

…från produktion………..till tjänst I vård och omsorgssverige pågår det en omställning/ rörelse mot en mer medskapade vård med personens focus i stället för patienten i centrum. Systemorienterad vård Personcentrerad vård

Våra patienter behöver väldigt mycket telefonkontakt. Antagande Varför kan de inte ge mig information på hemsidan? Nu tvingas jag ringa varje gång jag behöver få reda på något. Våra patienter behöver väldigt mycket telefonkontakt. Ulrika Här tittar vi på hur anv gör – beteende och utvecklar efter det. Här måste vi fråga-ta redan på för att utveckla rätt sak. Verksamhetens perspektiv Användarens perspektiv

Förändrat sjukdomspanorama Förändrat sjukdomspanorama kommer att kräva andra arbetssätt. Människor lever allt längre och behöver ha en helt ny typ av vård som bygger på närhet, delaktighet, samverkan och kommunikation som för patienterna upplevs sömnlöst!

Vart du kan börja Hur skapar vi individuella personcentrerade processer? Hur kan vi själva lägga upp vårt arbete för att bli mer personcentrerade? Hur tar vi reda på vad som är bäst för patienten? Hur kan patienter själva ta mer ansvar för sin hälsa? Patienter och personal hittar tillsammans lösningar som fungerar Att leda utvecklingsarbete

Personcentrentrering Tjänstedesign Både i PCV och tjänstedesign står människan och hennes behov i centrum. De har med andra ord liknande mindset. Arbetssättet i tjänstedesign innebär att vi utgår från människors behov när vi utvecklar. Metoderna möjliggör för oss att ta patientens fokus också i utvecklingsarbetet inte bara i utförandet av tjänster. I många fall kan vi även ta med patienten och göra hen delaktig i utvecklingsarbetet. Det gör tjänstedesign till ett bra verktyg för personcentrerad vård. Att leda utvecklingsarbete

Behovssegmentering En metod för att förstå människors behov och drivkrafter Ett sätt att gruppera människor Varför skulle detta kunna vara något för oss? Används av de flesta andra branscher Ett annat sätt att se på sina invånare än bara diagnoser

Starta projektet Flippen i primärvården Kan vi lära något från en annan bransch? En hel avdelning som analyserar och försöker förstå människors behov

Varje Icahandlare ska vara expert på att förstå sina segment Jag handlar alltid på samma ica-butik. Nu förstod jag plötsligt att det inte är någon slump…

Olika sätt att handla utifrån olika behov Handla via nätet om det är mycket tunga saker, basvaror, självscanna för att spara tid om det är långa köer eller om ens barn tycker det är roligt. Ta gärna personligt exempel. Traditionell kö om många varor osv. Varje Icahandlare ska vara expert på sina kundsegment. Jämför med 1200 vårdcentraler

Patient och vårdgivarperspektiv Ett sätt att organisera vården som varit starkt styrande är om behoven är akuta eller inte. Vi uppfattar väldigt olika vad som är akut eller inte akut beroende på vilket perspektiv vi har. Ta gärna personligt exempel.

Fyra grupper av behov och drivkrafter Grupperna namngavs efter sina karaktäristika. Pajdiagrammen visar hur stora de blev men inte lägga för mycket vikt vid detta. Undersökningen gjordes ej i vården men många hade kontakter med vården. Kronisk sjukdom osv. På te x en vårdcentral kan man tänka sig att fördelningen skulle bli annorlunda.

Behovssegmentering Jag väljer själv utifrån situation! Före Under Efter Webbtidbok Självincheck Läser i journal Självständig & engagerad Största gruppen Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Bara exempel, tankemodell. För att åskådliggöra, modulerna kan väljas av patienterna i oerhört många olika kombinationer. Patienten väljer själv. OBS. Kan också se det som två större grupper, de som kan och vill själva, de översta två, och de som behöver mer stöd, de två undre. Uppringd Egen kontaktperson Ringer Traditionell & obrydd Sårbar & orolig Minsta gruppen

Att diskutera Hur kan patientkontakt bli ett verktyg för att möta människors olika behov?