LOV daglig verksamhet Information januari 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LSS 1§ Omfattar personer med
En hållbar organisation
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen till information om lex Sarah
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Insatser enligt LSS och SoL
Information om ekonomiskt bistånd
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
PLAN INOM FUNKTIONSHINDEROMRÅDET
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Linköpings universitet
Värdegrund inom äldreomsorgen
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
förfrågningsunderlag
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Samordnad utveckling för god och nära vård
Skolsamverkan - Göteborg.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

LOV daglig verksamhet Information januari 2018 Utredning gällande avgränsningar, krav, samt ekonomisk ersättning – valfrihetssystem enligt LOV, daglig verksamhet enligt LSS

Tidplan LOV införande daglig verksamhet 2017/2018 1/1 2019 3/5 okt dec/jan maj KS - utredningsorganisation och tidplan KS - påverkan organisation samt ekonomi och ersättnings-model KS -Förfrågningsunderlag (ffu) KS/KFBeslut om ffu Beslut om FFU – vår 2018 aug -17 Förfrågningsunderlag (ffu) dec/jan 17/18 juni -18 sept -18 Uppstart arbete m ffu KS/KF ffu Annons ffu Godkänna utförare

Inledning Enheten kontrakt och uppföljning Utredningen är grund för förfrågningsunderlag Möjlighet att ändra villkor i förfrågningsunderlag Omvärldsbevakning 29 kommuner har LOV inom Daglig verksamhet Referenskommuner: Stockholm, Uppsala, Örebro, Västerås, Linköping Behov Behovsinventering stadsdelarna – nuläge och framtida behov Innovativa idéer – ”bonus” Stadsdelarna – parallellt arbete

Organisation, HR och krav på tjänstens utförande Avgränsningar daglig verksamhet Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) personkrets 1 och 2 1. Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd Lindrig utvecklingsstörning. 2. Personer med betydande och bestående begåvningsmässiga funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder Myndighetsbeslut Daglig verksamhet inom Göteborgs Stad Daglig verksamhet bedrivs på annan plats än i hemmet Helhetslösningar samt köpt daglig verksamhet utanför Göteborg ingår inte Personkrets 3 Personer med stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, som ej beror på normalt åldrande och som ger betydande svårigheter i den dagliga livsföringen

Organisation, HR och krav på tjänstens utförande Kompetenskrav på ansvarig för den dagliga driften – säkerställa god kvalitet Omsorgspersonalens kompetens – krav på 90 % med utbildning Arbetsrättsliga villkor – kollektivavtalsliknande Ej tillåtet att kräva att utförare har kollektivavtal Heltidsanställningar – krav på 75 procent av den arbetade tiden 95,2 med grund anställning på heltid i Göteborgs Stads dagliga verksamhet Timavlönade – ”bör begränsas” Kan inte ställa krav på att privata utförare tillämpar samma arbetssätt som Göteborgs Stad Arbetsplatser – utföraren tillhandahåller lokaler Systematiskt arbetsmiljöarbete Övrigt – förhandling enligt 38 § MBL, muta/gåva, meddelarfrihet

Identifierade övriga frågor Skyldighet att utföra uppdrag Innehåll och möjlighet till inriktning Öppettider Verksamhetens kvalitet Sekretess Lokaler Genomförandeplan Avvikelser och Lex Sarah Måltider Praktikplatser Samverkan med gymnasiesärskolan God man och förvaltare

Hälso- och sjukvård Ansvar Två alternativ - stadsledningskontoret förordar att ansvaret ska ligga på stadsdelarna Medicinskt ansvarig sjuksköterska Utföraren ska utse verksamhetschef Delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter Grundutrustning – utföraren bekosta Basala hygienrutiner Samverkan Egenvård Samordnad individuell planering (SIP)

Resor till och från daglig verksamhet Förändrad organisering Tre alternativ - stadsledningskontoret förordar ansvaret i en organisation - Utredning från Trafikkontoret Daglig verksamhet är kärnverksamhet Ökad samordning över staden i stället för varje stadsdel Uppdra till Trafiknämnden att genomföra en fördjupad utredning, inklusive kommande expansion – serviceresor Organisera utifrån de enskildas behov Organisering av resor överförs i samband med införande av LOV daglig verksamhet Östra Göteborg föreslår Alternativ 1 - Ansvaret för resorna ska ligga kvar på stadsdelarna

IT, digitalisering och kommunikation IT-stöd Stadsledningskontoret förordar att privata utförare ska använda Treserva Uppdrag - dokumentera – rapportera – kommunicera – följa socialtjänstprocessen Likvärdigt med Göteborgs Stads dagliga verksamheter God rättssäkerhet för den enskilde – en process Ersättning till utförare – Treserva ekonomistyrning Den enskildes val Presentation av verksamhet – stöd att välja för den enskilde Jämförelsetjänst med information – handläggaren har ansvar för stöd vid val Lättillgänglig och anpassad information – presentationsmall Kommunikation – möjlighet till alternativ kommunikation

Ekonomi och ersättningsmodell Staden har en hög kostnadsnivå som kan vara svår att upprätthålla i valfrihetssystemet. Utredningen belyser de sammantagna ekonomiska konsekvenserna. som även skall redovisas i underlag för budget 2019. Ersättningsmodell - behöver utvecklas som beaktar olika personers individuella behov. utformas så att den bidrar till en tillräcklig volym, effektivitet och kvalitet i verksamheterna. ersättningsmodellen blir styrande för de ekonomiska konsekvenserna Konsekvenser för stadens utförarverksamheter att bli konkurrensutsatta nivå ersättningsmodell Östra Göteborg Grov uppskattning klarar ersättningsnivån Resursfördelningsmodell (text i TU) En ersättningsmodell som utformas kostnadsneutralt utifrån nuvarande hela staden nivå: - Leder till ökade kostnader för de nämnder/verksamheter som idag ligger under den genomsnittliga kostnadsnivån i staden - Leder till krav på effektivisering och omställning för de nämnder/verksamheter som idag ligger över den genomsnittliga kostnadsnivån i staden. - Leder på sikt till fortsatt ökade kostnader för daglig verksamhet i staden i takt med att nya/externa verksamheter etableras på en hög kostnadsnivå. En ersättningsmodell som utformas under nuvarande hela staden nivå leder till krav på effektivisering och omställning för flertalet nämnder/verksamheter. Den ersättningsnivå som bestäms kommer att bli avgörande för hur stora konsekvenserna blir.

Göteborgs kostnadsnivå daglig verksamhet

Behovs- och deltagarnivåer 7 behovsnivåer grundat på poäng från bedömning stödbehov 3 deltagarnivåer: tim/vka Deltid 1 7-20 Deltid 2 21-34 Heltid 35-40

Belopp att fördela (tkr)

Ny roll – Planeringsledare för nivåsättning Planeringsledare för nivåsättning – ny roll - Uppdrag: administrering och utförande av behovsbedömningar kopplat till pris- och nivåsättning. 2 heltidstjänster. - Rekryteras under senvåren 2018 Organisatorisk placering: Två alternativ - stadsledningskontoret förordar enheten för kontrakt och uppföljning Östra Göteborg föreslår - Örgryte Härlanda – samma organisation som behovs bedömer brukare på BmSS

Kontraktstecknande och uppföljning Enhet för kontrakt och uppföljning etablerad 1 april 2017, SLK (beslut enligt förslag utredning LOV- hemtjänst) Förfrågningsunderlag - valfrihetswebben Process med aktiviteter och metoder för godkännande Löpande annonsering – godkända utförare släpps på succesivt Ca tio veckor från ansökan till start Information till utförare Kontroll och bedömning av ansökan

Kontraktstecknande och uppföljning Kapacitetstak, verksamhetsinriktning och behov Kapacitetstak följer IVO-tillstånd för privata utförare Göteborgs Stads dagliga verksamhet leva upp till samma krav Kontraktstid Två alternativ - stadsledningskontoret förordar kontraktstid tills vidare Insyn och uppföljning Göteborgs Stad har rätten att följa upp verksamheten Lämna uppgifter – årsrapport, ekonomisk redovisning, kvalitetsrapport, patientsäkerhetsberättelse Sanktionstrappa

Genomförande Val, icke-val och omval Den enskilde väljer daglig verksamhet – med stöd av handläggaren Två alternativ - stadsledningskontoret förordar närhetsprincipen som icke-val, den verksamhet som ligger närmast den enskildes bostad, samt har en lämplig inriktning. Vid start av LOV kan den som inte väljer vara kvar i sin dagliga verksamhet - om den är godkänd som utförare Bytestid vid omval fyra veckor – men kan byta tidigare om alla är överens Östra Göteborg föreslår Fyra veckor är kort tid för mottagande utförare om det finns behov av hjälpmedel, specifika kunskaper etc.; en bytestid om två månader förordas.

Myndighets roll – vilken förändring innebär LOV? Stöd till den enskilde i val av daglig verksamhet - jämförelsetjänst Arbeta konkurrensneutralt Vistelsetid - stimulera till heltid - öppettider Tydligt uppdrag till utförare Initial behovsbedömning första tre månaderna Uppföljning av beviljad insats Samverkan Tillämpa prismodell utifrån nivåsättning första tre månaderna Treserva ekonomistyrning Hösten 2018: Genomgång av samtliga beslut om daglig verksamhet – uppdrag till utförare klart 30/11

Vad vill vi skicka med? Inga ramavtal från 2018-10-01 – direktupphandlingar? Utförarna idag…….. Förbereda införandet utförare – processgruppen - handlingsplan Förbereda införandet myndighet - handlingsplan Beräkningar av budget i den egna verksamheten

KONTAKT: Stadsledningskontoret Avdelningen för individ- och familjeomsorg samt funktionshinder,Göteborgs Stad louise.odengard@stadshuset.goteborg.se lars.eriksson@stadshuset.goteborg.se mona.lundahl.davies@stadshuset.goteborg.se