Kunskapsmiljöer Linné

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Forskarrörlighet – perspektiv från en nordlig utpost
Ett arbete med att etablera
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Göteborgs universitet förnyas
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ Hälso och vårdvetenskaplig forskning vid Institutionen för hälsa, vård och.
Tillämpad IT Strategiskt utvecklingsområde vid Umeå universitet
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Beställning av tjänster
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Utbildningsutskottet
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Göteborgs universitet Året 2016
En resa in i framtiden VISION Linnéuniversitetet – en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet , nytänkande, nytta och närhet.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Avdelningen för externa relationer
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Varför förbrukas inte alla resurser?
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Akademimöte AUE, oktober 2015
Alumnrelationer vid LNU
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad innebär regionbildningen?
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap FHL
Presentationens avskrift:

Kunskapsmiljöer Linné ”Sätta kunskap i rörelse för att möta samhällsutmaningar”

Varför kunskapsmiljöer? Begreppet kunskapsmiljö har funnits med sedan Linnéuniversitetet skapades och finns även med i vårt vision- och strategidokument ”En resa in i framtiden”. Varför kunskapsmiljöer? För att Linnéuniversitetet vill kunna möta samhällsutmaningarna med kunskap. För att vi vill att mer av våra resurser ska komma medarbetare och studenter till del – genom att arbeta mer effektivt och mer tillsammans blir resurserna fler och större. Linnéuniversitetet är ett ungt och ambitiöst lärosäte – och vi vill mycket i förhållande till vår storlek. Men

Utmaningar kräver nya arbetssätt Stort utbildningsuppdrag och begränsade resurser, både vad gäller statligt anslag och externa bidrag Extern granskning av forskningen 2017 pekar på att vi måste Stärka kopplingen mellan utbildning och forskning Tillse att rekryteringen blir långsiktig och strategisk Uppnå kritisk massa och kvalitet i forskarutbildningen Uppnå bättre balans mellan stöd till miljöer och individuella forskare Se över organisationen avseende forskning, utbildning och administration Forskningsbarometern 2017: Spretig ämnesprofilering Den externa granskning av forskningen som genomfördes 2017 pekar på att LNU måste Stärka kopplingen mellan utbildning och forskning Tillse att rekryteringen blir långsiktig och strategisk Uppnå kritisk massa och kvalitet i forskarutbildningen Uppnå bättre balans mellan stöd till miljöer och individuella forskare Se över organisationen avseende forskning, utbildning och administration I Forskningsbarometern 2017 (rapport från VR) framgår att LNUs ämnesprofilering är spretig. Ett behov av att röra sig från ett individperspektiv till ett bredare miljötänk framhålls även i Haikolas rapport ”Från excel till verkligheten; Linnéuniversitetets utveckling 2010-2014” LNU har fått betyget bristande kvalitet i flera UKÄ-utvärderingar vilket pekar på att vi måste mobilisera våra krafter och arbeta tillsammans Forskningsbarometern 2017 (rapport från VR):

Förmåga att utnyttja akademiska kompetenser över gränserna utmärker internationella universitet i framkant” Peter Aronsson, rektor Ett vägval ” Antingen möter vi framtiden genom en kraftig specialisering mot de områden där vi redan är starka… eller blir vi framgångsrika genom att utnyttja en större del av vår ämnesmässiga bredd, kompetens och specifika historia över gränserna

Kunskapsmiljöer är ett arbetssätt för att bättre möta samhällsutmaningar Vi utnyttjar vår verksamhets bredd och djup, och närheten mellan ämnena mer systematiskt – över fakultetsgränserna Vi sätter kunskap i rörelse genom att öka utbytet mellan forskning, utbildning och samverkan, inåt och utåt.  En lärande organisation hittar nya framgångsrika arbetssätt - för att lyckas krävs ett engagerat ledarskap och medarbetarskap

Hur ska vi jobba i kunskapsmiljöer? Nyttja tidigare gjorda investeringar i ämnesmiljöer, forskningscentra med mera med fokus på samhällsutmaningar – utnyttja vår bredd Samarbeta och samverka smartare, både nyskapande och mer systematiskt, för att få ut mer av allas kompetens – sätta kunskap i rörelse Steg för steg – vi utvecklar efter hand, under den kommande treårsperioden Ta tillvara det goda arbete som redan pågår, exempelvis: Lärarutbildningarna E-hälsa Palliativ vård Innovationsmaster Migrations och mångfaldsstudier DISA med tillämpningar av dataanalys

Hur ser processen ut? Under vår/sommar 2018 utformar fakulteterna idéutkast En mässa om kunskapsmiljöer i september där 41 idéutkast presenteras I mitten av oktober beslutar rektor i samråd med dekangruppen vilka utkast som ska bjudas in till en fortsättning Åtta utvecklingsledare skickar in en fördjupad ansökan senast 15 januari Rektor fattar därefter beslut i januari/februari om inrättande Kunskapsmiljö Linné Under nästa år etablerar vi de första kunskapsmiljöerna Våren 2019 hålls Mässa II om kunskapsmiljöer Under kommande treårsperiod etableras ytterligare kunskapsmiljöer

Åtta idéutkast utvalda att gå vidare Aktuellt hösten 2018 Åtta idéutkast utvalda att gå vidare Titel Kunskapsmiljö Linné Utvecklingsledare Demokrati, journalistik och medier och Demokrati – och ungdomsfrågor Magnus Hagevi, FSV Utbildning i förändring Andreas Nordin, FSV Ledarskap, organisation och entreprenörskap Kerstin Årmann, FEH Grön hållbarhet Johan Bergh, FTK Advanced Materials Ian Nicholls, FHL Water Kristiina Häikkilä, FHL Hållbar hälsa Digital transformations Jesper Andersson, FTK

Mer information På Medarbetare finns en sida om Kunskapsmiljö Linné Aktuell information i Rektors nyhetsbrev