Nyheter i TTJ från 2018-06-01 Förarens el Nyheter i TTJ från 2018-06-01 Förarens el. tillsynings-mannens kontroller efter stopp-passage- medgivande med besked ”kontrollera växlarna”
Vad har ändrats? Bakgrund Skärpning av reglerna för förarens/tillsyningsmannens kontroll av växlar i samband med medgivande att passera huvudsignal i ”stopp” med beskedet ”kontrollera växlarna”. Ändringen gäller tågfärd och spärrfärd. Som huvudregel ska kontroll av att växel sluter och ligger rätt utföras från plats på marken. Följande moduler berörs: 8H, 8E, 9H, 9E. Bakgrund När fordon förs genom motväxlar som inte sluter eller genom medväxlar som ligger fel leder det till långa driftavbrott och stora kostnader.
Kontroll av motväxel efter besked ”kontrollera växlarna” (Hittills: Om siktförhållandena medger det, får föraren/tillsynings-mannen från förarhytten kontrollera att motväxel sluter. Fordonssättet ska då ha stannat före växeln.) Ny huvudregel: Fordonssättet ska stoppas och kontrollen av att motväxel sluter ska ske från plats på marken. Men, järnvägsföretaget kan för sin verksamhet bestämma: Om sikt-förhållandena medger det, kan kontrollen få ske enligt de hittillsvarande reglerna.
Kontroll av medväxel efter besked ”kontrollera växlarna” Hittills: Om föraren/tsm tydligt kan se växelläget, får han/hon från förarhytten och under fordonssättets gång kontrollera att medväxel ligger rätt. Ny huvudregel: Fordonssättet ska stoppas och kontrollen av att medväxel ligger rätt ska ske från plats på marken. Men, järnvägsföretaget kan för sin verksamhet bestämma: Om sikt-förhållandena medger det, kan kontrollen få ske från förarhytten efter stopp före växeln, eller så kan kontrollen få ske enligt de hittillsvarande reglerna.