Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet."— Presentationens avskrift:

1 Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet. Skadade har klivit ur sin bil sitter i annan bil vaken och talbar. Skadad hund saknas, smet haltande ut från olycksbilen.

2 Kl. 8:17 Ger ”642080” inre befäl besked om att E6 södergående är helt avstängt. Det finns inget behov av Helsingborgs (Bårslöv) styrkan eller mer sjukvård. Bilföraren berättar för ambulanspersonalen att när han sträcker sig efter en smörgås i baksättet tappar han blicken från körbanan, när han vänder sig om är han på väg ner i diket. Det har kommit en frilansfotograf på plats och därav detta bildspel.

3 Lördag morgon bilkö ner till överfarten över Tullstorpsvägen.

4 Gul lastbil på väg mot bilkö

5 Han kör in och krockar med andra fordon bl.a. hästsläp.

6 Polis på plats olycka 1 får besked på att något har hänt i kö-olycka
Polis på plats olycka 1 får besked på att något har hänt i kö-olycka får frågan av SOS om vi kan åka på ny olycka. Svarar att vi inte är gripbara direkt, föreslår att HBG (Bårslöv) 1010,1040 och borde finnas i närheten. Vi bestämmer att 2010 skall plocka ihop sin utrustning och göra sig klar att köra på detta nya uppdrag och 2040 stannar för att avsluta olycka 1.

7 Kl. 8:46 Helsingborg (Bårslöv) 641080,1010,1040 och ledningsambulans framme.

8 Kl. 8:54 Landskrona är på väg fram men fastnar vid som står obemannad och stänger av E6. Olyckan är sammanlagt 4st krockade personbilar och 1st lastbil. I två av personbilarna sitter två personer fastklämda. HBG har påbörjat losstagning.

9 Kl. 8:55 Landskronas 2080 och 2040 framme trp 26 Landskrona Norra
Kl. 8:55 Landskronas 2080 och 2040 framme trp 26 Landskrona Norra. IL 2080 bestämmer att 2040 kör till Tullstorpvägen för att säkra att vägen under E6 är avstängd. Kl. 8:58 är 2080 framme vid olyckan och blir tilldelad och chef för sektor ”Lastbil” av 1080 som behåller och är RL. Det är beställt 2st tungbärgare som är på väg. Mina(2080) egna frågeställningar är: 1. Lever chauffören 2.finns fler i förarhytten 3. hur säkra vi lastbilen från att falla ner?

10 Kl. 9:02 Frågar polisen om de kan jaga tag i uppgifter kring ägare av lastbilen och vilken last och vikt det finns ombord. Jag (2080) tar själv beslutet att undersöka förarhytten och går ner och rycker loss framrutan. Finner då föraren som är själv i hytten, han förklarar på knagglig engelska att han sitter fastklämd med benen och har ingen känsel i dem. Han är smärt påverkad men har ”fin färg” i ansiktet.

11 Kl. 9:16 Nr.27 från 2040 får uppgiften att titta på TP för att jobba säker vid losstagning. Jag har kontakt med RL om att ge plats till bärgare för att säkra lastbilen. Min bedömning av föraren är att han är kritisk på grund av det livsfarliga läget han befinner sig i.

12 SL 1010 har uppdraget för losstagning. Beslut att klippa via takluckan.

13 Bild på fastklämda ben på föraren.

14 Kl. 9:42 Donald bärgning första tungbärgare på plats får uppdraget och ansvaret för säkra lastbilen innan klippning/losstagning. Räddningstjänsten Syd 4010 och 4140 säkrar olyckplatsen från Tullstorpsvägen.

15 Kl. 9:53 losstagning påbörjad
Kl. 9:53 losstagning påbörjad. Het zon lastbilen, varm zon avspärrningsband. Polisen har kontakt med ägaren av lastbilen som kommit till platsen vikten på lasten ca 5 ton. Besked av Donald att lastbilen är säkrad med 2st tungbärgare han kan inte garantera till 100%. Arbetsmiljö ansvaret losstagning? RL eller sektor CH eller SL?

16 Lastbilen säkrad med vajer( inte spänd) och spännband.

17 Kl. 9:59 takluckan uppklippt

18 Kl. 10:11 når inte benen från luckan.

19 Föraren sitt fast med ben/fötter under sätet/instrumentbrädan. Ca kl
Föraren sitt fast med ben/fötter under sätet/instrumentbrädan. Ca kl. 10:30 är föraren loss och kan själv gå till ambulansen utan större skador. Senare under dagen omhändertas han av polisen som ansvarig till olyckan. Sammanställning av mina erfarenheter: 1. Finns behov att stänga av E6 helt under mer än en kort stund. Ökar detta risken till följd olycka? 2. Den svåra frågan med delat Arbetsmiljö ansvar vid olycka med så stora risker för personalen där styrkor från olika organisationer samverkar. Riskbedömningen med inriktning att vår personal inte får komma till skada som inte går att säkerställa till 100%.

20 Kl. 14:07 bärgning påbörjad med dubbla kranbilar.

21 Kl. 14:51 bilen på väg upp på vägbanan.

22 Kl slutlyftet.


Ladda ner ppt "Kl. 8:06 Larm singelolycka E6 mellan trp 25 och trp 26 södergående körbana, bil på tak. Total info: 1st person skadad, blöder från huvudet, tryck i bröstet."

Liknande presentationer


Google-annonser