Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nyheter i TTJ från Signal i stopp

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nyheter i TTJ från Signal i stopp"— Presentationens avskrift:

1 Nyheter i TTJ från 2017-06-01 Signal i stopp

2 Vad har ändrats? Tre stora ändringar har genomförts i ”Modul 17 Signal i stopp” Strukturen Regler för passage av infartsignal och mellansignal Regler för passage av växlingsdvärgsignal och stopplykta

3 Strukturändringar Handledning
En mellanbild för att visa att vi ska börja gå igenom strukturändringarna i detalj.

4 Bakgrund Integrerar E-Tri i TTJ
Införandet av förenklad tågväg i system H Handledning Det är två anledningen till att strukturen i avsnittet signal i stopp har ändrats. Dels att vi nu integrerar reglerna för ERTMS (E-TRI) i TTJ och att vi från den 1:a juni tillåter att man använder sig av förenklad tågväg i system H. Integrering av E-TRI I E-TRI har man tidigare använt sig av just den struktur som nu blir i TTJ. Anledningen till att det är strukturerat på det viset är att man i första hand alltid ska använda sig av tekniken och de möjligheter den ger för att vi ska kunna hantera passage av signal i stopp på ett så säkert sätt som möjligt. Införande förenklad tågväg Tack vare att vi inför möjligheten att använda sig av förenklad tågväg i system H så behöver strukturen förändras i stoppkörningsreglerna. För använder man sig av förenklad tågväg behöver inte alla kontroller som man är van med att göra i system H genomföras. De behöver bara göras om man inte kan använda sig av förenklad tågväg.

5 Nya strukturen Kontrollera förutsättningar Reservera spåravsnitt
Återta ett reserverat spåravsnitt Kontroller om spåravsnittet inte kan reserveras 4.1 Upprätthålla skyddssträcka 4.2 Infartssignal och mellansignal 4.3 Utfartssignal 4.4 Utfartsblocksignal 4.5 Mellanblocksignal 4.6 Växlingsdvärgssignal och stopplykta Handledning Det som är nytt i strukturen är de tre första punkterna som kommit till just för att man i första hand ska försöka att reservera ett spåravsnitt, går inte det så går man inte på de kontroller och åtgärder som man behöver göra för att tillåta passage av signal i stopp om spåravsnittet inte kan reserveras.

6 Kontrollera förutsättningar
Allmänt Tågfärd Spärrfärd Växling Handledning Gå igenom den nya regeltexten på det sätt ni tycker är lämpligast. Berätta, skriv på tavla, ta upp texten och visa. Allmänt Tågklareraren ska innan han lämnar medgivande att passera en signal i stopp kontrollera förutsättningarna genom att granska tågklarerardokumentationen och ställverksindikeringarna. Om ställverksindikeringarna inte säkert återger de verkliga förhållandena i signalanläggningen, får tågklareraren lita på en indikeringsförändring endast om den utgör ett svar på en utsänd manöver, till exempel indikering på låst tågväg som svar på manöver om låsning av tågvägen. Tågklareraren får lita på en indikering av var ett fordonssätt finns endast om han har iakttagit en logisk förflyttning av var fordonssättet finns. Tågfärd Om tågklareraren ska ge en tågfärd ett medgivande att passera en signal i stopp ska han först kontrollera att sträckan fram till nästa huvudsignal uppfyller följande krav: • är fri från andra trafikverksamheter • är fri från andra fordon än avsiktlig uppställning • inte har andra spårbeläggningar än sådana som sannolikt är felaktiga. Om tågklareraren ska medge en tågfärd att passera en utfartsblocksignal eller en utfartssignal ska han dessutom kontrollera att inga andra trafikverksamheter har fått körtillstånd eller starttillstånd för bevakningssträckan. Spärrfärd Om tågklareraren ska ge en spärrfärd ett medgivande att passera en signal i stopp ska han först kontrollera att sträckan fram till nästa huvudsignal uppfyller följande krav: • inga andra trafikverksamheter än sådana som är avsedda att pågå samtidigt som spärrfärden har fått starttillstånd för sträckan Om tågklareraren ska ge en spärrfärd ett medgivande att passera en utfartsblocksignal ska han dessutom kontrollera att bevakningssträckan är fri från tåg. Om tågklareraren ska ge en spärrfärd ett medgivande att passera en utfartssignal behöver han inte göra några ytterligare kontroller än de som krävs för att lämna starttillstånd för färden. Växling Om tågklareraren ska ge en växling ett medgivande att passera en signal i stopp ska han först kontrollera att färdvägen är fri från tåg, spärrfärd och vägväxlingar samt att inga andra trafikverksamheter än sådana som är planerade att pågå samtidigt som växlingen pågår på spåravsnittet.

7 Reservera spåravsnitt
Beskriver hur tkl ska göra för att reservera ett spåravsnitt Tågväg eller växlingsväg Hur återtar man ett reserverat spåravsnitt? Hur gör man om det inte går att reservera spåravsnitt? Handledning Gå igenom den nya regeltexten på det sätt ni tycker är lämpligast. Berätta, skriv på tavla, ta upp texten och visa. Regeltext Tågklareraren ska om det är möjligt reservera ett spåravsnitt för att skydda den rörelse som ska ha ett medgivande att passera en signal i stopp. Detta kan han göra genom att använda en tågväg eller en växlingsväg, beroende på vilka förutsättningar som gäller för situationen. Om tågklareraren ska ge ett medgivande att passera en signal i stopp för en färd på linjen, ska spåravsnittet reserveras för sträckan fram till nästa driftplats. Tågklareraren får återta en reservering när villkoren i avsnitt 3 Återta ett reserverat spåravsnitt är uppfyllda. Om det inte går att reservera berört spåravsnitt, gäller reglerna i avsnitt 4 Kontroller om spåravsnittet inte kan reserveras. Om det finns en normal tågväg eller en växlingsväg ska tågklareraren lämna beskedet växlarna ligger rätt. Om tågklareraren har reserverat en förenklad tågväg ska han om alla växlar och spårspärrar i den avsedda färdvägen för färden är låsta i rätt läge eller bevakade i rätt läge och i kontroll lämna beskedet växlarna ligger rätt, annars lämnar han beskedet kontrollera växlarna.

8 Återta ett reserverat spåravsnitt
När får man återta en reservering? - Lämnat aktuellt spåravnitt - Avslutats Återtagning när färden inte lämnat spåravsnittet - Står stilla - Samtal med förare/tsm Handledning Gå igenom den nya regeltexten på det sätt ni tycker är lämpligast. Berätta, skriv på tavla, ta upp texten och visa. Regeltext Tågklareraren får återta reserveringen av ett spåravsnitt för en färd som har fått ett medgivande att passera en signal i stopp först efter att han har förvissat sig om att färden i sin helhet har lämnat aktuellt spåravsnitt eller har avslutats. Om tågklareraren vill återta reserveringen av ett spåravsnitt och färden inte har lämnat det reserverade spåravsnittet, måste tågklareraren försäkra sig om att färden står stilla genom samtal med föraren eller tillsyningsmannen innan han får återta reserveringen.

9 Regeländringar Handledning
En mellanbild för att visa att vi ska börja gå igenom regeländringarna i detalj och visa hur vi fått pusselbitarna på plats.

10 Bakgrund Reglerna i BVF (SÄO) - Handlade endast om att ha fritt från tågfärder Reglerna i dagens TTJ - En stor ändring genomfördes när JTF infördes - Fritt från alla trafikverksamheter Bakgrundsbeskrivning När BVF (SÄO) var det regelverk som gällde var reglerna för passage av signal i stopp i infartssignal och mellansignal lite annorlunda mot för vad de är nu i gällande TTJ. När man gick från SÄO till JTF genomfördes en ändring i reglerna där konsekvenserna inte var tillräckligt bra analyserade. I SÄO handlade tågklarerarens åtgärder om att kontrollera att det inte fanns risk för kollision med andra tågfärder. Se urklipp: Tkl skall i möjlig utsträckning ha inspekterat tågvägen, varvid föreskrifterna i säok till § 55 gäller i tillämpbara delar. Följande skall vara uppfyllt: – Det är säkerställt att tågvägen för 04 inte är upplåten för något annat tåg i motsatt riktning (= 05) eller samma riktning (= 06). – I tågvägen för 04 får det inte finnas någon motväxel som i fel läge skulle kunna leda 04 in på spår, där det finns risk att 05 eller 06 framgår. – Det är sannolikt att tågvägen är hinderfri. (Undantag: vid hinder i tågvägen enl § 73.) I TTJ handlar tågklarerarens åtgärder om att kontrollera att det inte finns någon risk för kollision med någon annan trafikverksamhet. Se urklipp: Om ett tåg eller en spärrfärd står vid en infartssignal eller mellansignal som visar ”stopp” ska tågklareraren kontrollera att sträckan fram till nästa huvudsignal är hinderfri och inte reserverad för någon annan trafikverksamhet. Om signalen visar stopp på grund av ett känt hinder ska kontrollen av hinderfrihet gälla eventuella andra hinder. Den förändringen tillsammans med att en spärrfärd räknas som en spärrfärd även vid rörelse in och ut från en driftplats har gjort att det är svårt för tågklareraren att utfara de dagliga arbetsuppgifterna.

11 Problembeskrivning Måste vara fritt från trafikverksamheter
Tkl hamnar i ett ”dödläge” med dagens regler Var inget problem i SÄO-världen För att klara dagliga driften bryter vi mot reglerna Problembeskrivning När den här förändringen genomfördes vid införandet av JTF uppstod ett problem i den dagliga driften. Den problemsituation som uppstår är när en spärrfärd kommer till en driftplats där t ex ett a-skydd pågår. Gränspunkterna för a-skyddet är infartsignal till infartsignal. Spärrfärdens syfte är att ta sig in på driftplatsen och hjälpa till med det arbete som pågår där inne. Där hamnar man i ett ”dödläge” med dagens regler. Det enda alternativ som finns för tågklareraren i detta läge är att köra spärrfärden mot stopp. Om tågklareraren då ska följa de regler som TTJ anger får han inte köra spärrfärden mot stopp eftersom det ska vara fritt från andra trafikverksamheter. När det var SÄO som gällande var detta inga problem eftersom reglerna angav att det skulle vara fritt från tågfärder och då kunde man ta in en VUT efter att tillsyningsmannen för ”vutten” pratat med tillsyningsmannen för a-arbetet och körde sedan in på dennes instruktioner under rörelseformen växling. Allt detta leder till att tågklarerare dagligen bryter mot de regler som finns i TTJ för att klara av den dagliga driften. Det är inte bra för trovärdigheten för vårt regelverk och det är väldigt svårt för lärare och instruktörer att lära ut hur man ska hantera dessa situationer när man inte har ett korrekt regelverk att stötta sig mot.

12 Modul 17 Signal i stopp 3.1 Tåg och spärrfärd
Tågklareraren ska kontrollera att sträckan fram till nästa huvudsignal är fri från andra färder genom att först utföra följande åtgärder: 1. kontrollera tågklarerardokumentationen 2. kontrollera eventuella ställverksindikeringar 3. vid fjärrbevakade driftplatser, kontrollera vilka tåg som fått körtillstånd från de driftplatser eller driftplatsdelar som gränsar till tågklarerarens eget övervakningsområde samt var de tågen befinner sig. Om det är ett tåg som står vid signalen ska tågklareraren dessutom kontrollera att inga andra trafikverksamheter på sträckan fram till nästa huvudsignal har fått starttillstånd. Handledning På bilden är den nya texten i TTJ, modul 17, signal i stopp. Klicka fram bit för bit och förklara med egna ord enligt instruktionerna nedan. Klick 1: Nyheten i den meningen är att vi skriver att det ska vara fritt från färder när ett tåg eller spärrfärd ska passera en infartsignal eller mellansignal mot stopp. I färd ingår trafikverksamheterna tåg, spärrfärd och växling. Klick 2: Här har vi tydliggjort hur man ska göra för att säkerställa att det är fritt från färder. Tanken har varit att formulera på ett liknande sätt som det är skrivet i vid stoppkörning vid utfartsblocksignal och göra det tydligt. Klick 3: Samma som klick 2. Klick 4: Det här är en nyhet i vad man ska kontrollera. Tanken med skrivningen är att ta hand om risken att någon färd kan ha kommit in på det område som tkl övervakar utan att den märkt det. Risken är väldigt stor på stora driftplatser där tkl övervakar en del av driftplatsen och det pågår mycket trafik. Men risken finns också på fjärrsträckor och enkla fjärrbevakade driftplatser. Klick 5: Tydliggör, precis som vid passage av utfartsblocksignal, att om det är ett tåg som står vid signalen så ska det vara fritt från samtliga trafikverksamheter.

13 Modul 17 Signal i stopp 3.2 Växling
Tågklareraren ska förvissa sig om att sträckan fram till nästa huvudsignal är fri från tåg, spärrfärder eller vägväxlingar genom att först utföra följande åtgärder: 1. kontrollera tågklarerardokumentationen 2. kontrollera eventuella ställverksindikeringar 3. vid fjärrbevakade driftplatser, kontrollera vilka tåg som fått körtillstånd från de driftplatser eller driftplatsdelar som gränsar till tågklarerarens eget övervakningsområde samt var de tågen befinner sig. Handledning På bilden är den nya texten i TTJ, modul 17, signal i stopp. Klicka fram bit för bit och förklara med egna ord enligt instruktionerna nedan. Klick 1: Ingen sakändring, språket anpassat för att överensstämma med de övriga ändringarna. Klick 2: Här har vi tydliggjort hur man ska göra för att säkerställa att det är fritt från färder. Tanken har varit att formulera på ett liknande sätt som det är skrivet i vid stoppkörning vid utfartsblocksignal och göra det tydligt. Klick 3: Samma som klick 2. Klick 4: Det här är en nyhet i vad man ska kontrollera. Tanken med skrivningen är att ta hand om risken att någon färd kan ha kommit in på det område som tkl övervakar utan att den märkt det. Risken är väldigt stor på stora driftplatser där tkl övervakar en del av driftplatsen och det pågår mycket trafik. Men risken finns också på fjärrsträckor och enkla fjärrbevakade driftplatser.

14 Modul 17 Signal i stopp 7.1 Tåg och spärrfärd
Tågklareraren ska förvissa sig om att sträckan fram till nästa huvudsignal eller växlingsdvärgsignal är fri från andra färder genom att först utföra följande åtgärder: 1. kontrollera tågklarerardokumentationen 2. kontrollera eventuella ställverksindikeringar 3. vid fjärrbevakade driftplatser, kontrollera vilka tåg som fått körtillstånd från de driftplatser eller driftplatsdelar som gränsar till tågklarerarens eget övervakningsområde samt var de tågen befinner sig. Om det är ett tåg som står vid signalen ska tågklareraren dessutom kontrollera att inga andra trafikverksamheter på sträckan fram till nästa huvudsignal har fått starttillstånd. Handledning På bilden är den nya texten i TTJ, modul 17, signal i stopp. Klicka fram bit för bit och förklara med egna ord enligt instruktionerna nedan. Det är samma ändringar som under 3.1 bara att det nu handlar om stopplykta eller växlingsdvärgsignal. Klick 1: Nyheten i den meningen är att vi skriver att det ska vara fritt från färder när ett tåg eller spärrfärd ska passera en infartsignal eller mellansignal mot stopp. I färd ingår trafikverksamheterna tåg, spärrfärd och växling. Klick 2: Här har vi tydliggjort hur man ska göra för att säkerställa att det är fritt från färder. Tanken har varit att formulera på ett liknande sätt som det är skrivet i vid stoppkörning vid utfartsblocksignal och göra det tydligt. Klick 3: Samma som klick 2. Klick 4: Det här är en nyhet i vad man ska kontrollera. Tanken med skrivningen är att ta hand om risken att någon färd kan ha kommit in på det område som tkl övervakar utan att den märkt det. Risken är väldigt stor på stora driftplatser där tkl övervakar en del av driftplatsen och det pågår mycket trafik. Men risken finns också på fjärrsträckor och enkla fjärrbevakade driftplatser. Klick 5: Tydliggör, precis som vid passage av utfartsblocksignal, att om det är ett tåg som står vid signalen så ska det vara fritt från samtliga trafikverksamheter.

15 Modul 17 Signal i stopp 7.2 Växling
Tågklareraren ska förvissa sig om att sträckan fram till nästa huvudsignal eller växlingsdvärgsignal är fri från tåg, spärrfärder eller vägväxlingar genom att först utföra följande åtgärder: 1. kontrollera tågklarerardokumentationen 2. kontrollera eventuella ställverksindikeringar 3. vid fjärrbevakade driftplatser, kontrollera vilka tåg som fått körtillstånd från de driftplatser eller driftplatsdelar som gränsar till tågklarerarens eget övervakningsområde samt var de tågen befinner sig. Handledning På bilden är den nya texten i TTJ, modul 17, signal i stopp. Klicka fram bit för bit och förklara med egna ord enligt instruktionerna nedan. Det är samma ändringar som under 3.1 bara att det nu handlar om stopplykta eller växlingsdvärgsignal. Klick 1: Ingen sakändring, språket anpassat för att överensstämma med de övriga ändringarna. Klick 2: Här har vi tydliggjort hur man ska göra för att säkerställa att det är fritt från färder. Tanken har varit att formulera på ett liknande sätt som det är skrivet i vid stoppkörning vid utfartsblocksignal och göra det tydligt. Klick 3: Samma som klick 2. Klick 4: Det här är en nyhet i vad man ska kontrollera. Tanken med skrivningen är att ta hand om risken att någon färd kan ha kommit in på det område som tkl övervakar utan att den märkt det. Risken är väldigt stor på stora driftplatser där tkl övervakar en del av driftplatsen och det pågår mycket trafik. Men risken finns också på fjärrsträckor och enkla fjärrbevakade driftplatser.

16 2.1 Samtidiga trafikverksamheter
Modul 9H Spärrfärd 2.1 Samtidiga trafikverksamheter Om spärrfärdssträckan eller det spåravsnitt på en driftplats som spärrfärden ska framföras på helt eller delvis är upplåten för ett A-skydd, L-skydd eller E-skydd får spärrfärden starta först efter samråd mellan spärrfärdens tillsyningsman och de andra trafikverksamheternas tillsyningsmän. Om A-skydd eller E-skydd pågår på det spåravsnitt som spärrfärden ska föras in på för att avslutas, krävs samråd mellan spärrfärdens tillsyningsman och de andra trafikverksamheternas tillsyningsmän. Handledning Det här är den nya texten för att möjliggöra att en spärrfärd kan tas in på ett skydd. För att det skulle vara möjligt behövdes samrådsreglerna justeras. Klick 1: Beskriver vad som behöver göras när en spärrfärd ska starta och föras ut från en driftplats. Klick 2: Beskriver vad som behöver göras när en spärrfärd ska in på en driftplats för att avslutas.

17 5.5 Huvudsignal som visar stopp
Modul 9H Spärrfärd 5.5 Huvudsignal som visar stopp Tågklareraren • kontrollerar att det inte finns något som hindrar spärrfärden att passera signalen på ett säkert sätt • stämmer av och dokumenterar att samtliga begärda samråd har hållits • fyller i blankett xx. • meddelar tillsyningsmannen: Spärrfärd xx får passera signal yy. Kontrollera växlarna, om växlarna inte är i kontroll Växlarna ligger rätt, om växlarna ligger rätt och är i kontroll • meddelar i förekommande fall vilka lägen respektive motväxel ska inta • medger i förekommande fall passage av övriga signaler: x växlingsdvärgsignaler och y stopplyktor får passeras i ”stopp”. Handledning Ny punkt i dialogslingan för att man inte ska missa samrådsförfarandet vid stoppkörningen.

18 Nytt utseende och en ny kryssruta på blankett 21
Handledning Det har tillkommit en ny kryssruta på blankett 21 där det står ”Enligt villkor från tsm/htsm”. Den rutan ska man kryssa i när man lovar en spärrfärd mot stopp in på ett skydd eftersom att tkl inte kan göra hinderfrihetskontrollerna. Med andra ord ska ”kontrollera växlarna” och ”enligt villkor från tsm/htsm” alltid användas i de fallen.


Ladda ner ppt "Nyheter i TTJ från Signal i stopp"

Liknande presentationer


Google-annonser