Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad? Jerker Sjögren Elmia, 2017-10-11
Bakgrund och syfte Dagens nationella infrastrukturplanering saknar nästan helt ett gränsöverskridande perspektiv Detta vill E12 Atlantica Transport ändra på Syftar till en fördjupad dialog med Trafikverken i Finland och Sverige samt Jernbanedirektoratet och Statens vegvesen i Norge om vikten av gränsöverskridande planering Underlag för dialog – en rapport om planeringssystem och processer; likheter och skillnader Redovisar hinder och problem samt ger förslag till åtgärder
Tecken i tiden Länge krav från olika aktörer inte minst näringslivet på utveckling av gränsöverskridande infrastruktur- och transportplanering Omfattande ÅVS pågår när det gäller järnväg Oslo-Stockholm Nordisk arbetsgrupp på GD-nivå har bildats Nordiska rådets utskott för Tillväxt och utveckling tar initiativ. Utarbetar positionspapper Transportministermöte i Helsingfors 8 november
Varför så viktigt? Transporter och transportinfrastruktur är blodomloppet i ett modernt samhälle Nationellt perspektiv på planeringen naturligt - men bristen på gränsöverskridande perspektiv innebär risker: - risk för felskattning av behov, efterfrågan och nyttor när det gäller gränsöverskridande investeringar - risk att missa potentialen för ökning av transporter öst-väst - risk för störningar i transporter av exportprodukter
Dagens infrastrukturplanering i Finland, Norge och Sverige Stora likheter - transportpolitiska mål - lagsstiftning - struktur vad gäller aktörer - TEN-T Vissa skillnader - planeringscykeln; Norge och Sverige rullande 12-årsplaner - planeringsprocessen
10:00 pm Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Strategifasen Stamnetts- utredninger Lufthavnsstruktur Godsanalysen Etaternes forslag til Nasjonal Transportplan Stortingsmelding om National Transportplan Stortingsbehandling Etaternes Hand- lings program Nasjonal transportplan 2018 - 2029 Nasjonal transportplan 2022 - 2033 Nationell plan och Regional plan 2010 -2021 Systemanalys och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2014 – 2025 Systemanalys och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2018 – 2029 Förarbete och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2022 – 2033 10:00 pm Regeringsprogram Regeringsprogram Regeringsprogram Regeringsprogram Långsiktig plan 10 – 30 år
Varför går det så trögt – hinder och problem Nationella nivån Nationell planering har svagt internationellt perspektiv Nationell finansiering inom landets egna gränser Skillnader i organisationskultur Modeller, metoder, verktyg Skillnader i modellansats Brist på data Projektverksamhet Stort individberoende Extra administrativ börda
Ansatser till gränsöver-skridande planering Formell resp. informell planering Formella delen - stora projekt, t ex Öresundsbron - mindre projekt, t ex Umskarstunneln - projekt i tredje land, t ex Fehmarn Belt Fixed Link, som ställer krav på Sverige - ÅVS: E12, Oslo-Stockholm Informella delen; Interreg-projekt
Hur kan det utvecklas? Samverkan på statlig och regional nivå Utnyttja positiva effekter av TEN-T Utbyte av långsiktiga planer Integrera gränsöverskridande aspekter Systematiska studier ÅVS, KVU etc. Om Norden var ett land! Systematiskt erfarenhetsutbyte Korridorkoordinatorer Nordiskt grepp om digitalisering
Hur kan det utvecklas? (2) Modeller, metoder, verktyg Nordisk transportmodell Projektsamverkan Nyttja Interreg-projekten Konkreta regionala projekt; t ex Aurora Borealis, E8 Kompetensuppbyggnad Organisatoriskt lärande Yrkesmässiga nätverk Expertgrupper
Sammanfattning Om Norden var ett land! Förslag på hur gränsöverskridande synsätt och operativt planeringssamarbete kan åstadkommas Inte något quick fix utan omfattande och stegvist arbete Tidpunkten att gå från ord till handling - att åstadkomma verkstad - är mera gynnsam än på länge!
Tack för uppmärksamheten! jerker.sjogren@jesjo.se +46 702 66 88 86