Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Vad innebär ett barnperspektiv
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Vardagspolitik är global
Vägen till ett bra projekt
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Resultat från följeforskning Projekt: Tillväxt Halland 16 september 2010.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Siv Sandberg Åbo Akademi 2007 Nordens nya regioner Status och framtid ”Att bilda och driva region” Göteborg 24 maj 2007 Siv Sandberg
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Vad är Landsbygdsnätverket? = Landsbygdsprogrammets nätverk Ca 90 medlemmar Styrgrupp, 11 ledamöter, 1 ordförande Kansli.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Presentation Gränskommittén roll & uppgifter Hur påverkas vi av närheten till Sverige/Norge Möjligheter & vad behöver/kan göras för att tillvara möjligheterna.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
The Kvarken Multimodal link
Nordiska rådets insatser på transportområdet
Esa Halme landskapsdirektör
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Utveckling av branschrådet för järnväg
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Nordisk chefsforum i Island Matti Piispanen
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad? Jerker Sjögren Elmia, 2017-10-11

Bakgrund och syfte Dagens nationella infrastrukturplanering saknar nästan helt ett gränsöverskridande perspektiv Detta vill E12 Atlantica Transport ändra på Syftar till en fördjupad dialog med Trafikverken i Finland och Sverige samt Jernbanedirektoratet och Statens vegvesen i Norge om vikten av gränsöverskridande planering Underlag för dialog – en rapport om planeringssystem och processer; likheter och skillnader Redovisar hinder och problem samt ger förslag till åtgärder

Tecken i tiden Länge krav från olika aktörer inte minst näringslivet på utveckling av gränsöverskridande infrastruktur- och transportplanering Omfattande ÅVS pågår när det gäller järnväg Oslo-Stockholm Nordisk arbetsgrupp på GD-nivå har bildats Nordiska rådets utskott för Tillväxt och utveckling tar initiativ. Utarbetar positionspapper Transportministermöte i Helsingfors 8 november

Varför så viktigt? Transporter och transportinfrastruktur är blodomloppet i ett modernt samhälle Nationellt perspektiv på planeringen naturligt - men bristen på gränsöverskridande perspektiv innebär risker: - risk för felskattning av behov, efterfrågan och nyttor när det gäller gränsöverskridande investeringar - risk att missa potentialen för ökning av transporter öst-väst - risk för störningar i transporter av exportprodukter

Dagens infrastrukturplanering i Finland, Norge och Sverige Stora likheter - transportpolitiska mål - lagsstiftning - struktur vad gäller aktörer - TEN-T Vissa skillnader - planeringscykeln; Norge och Sverige rullande 12-årsplaner - planeringsprocessen

10:00 pm Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Strategifasen Stamnetts- utredninger Lufthavnsstruktur Godsanalysen Etaternes forslag til Nasjonal Transportplan Stortingsmelding om National Transportplan Stortingsbehandling Etaternes Hand- lings program Nasjonal transportplan 2018 - 2029 Nasjonal transportplan 2022 - 2033 Nationell plan och Regional plan 2010 -2021 Systemanalys och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2014 – 2025 Systemanalys och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2018 – 2029 Förarbete och Planarbete Nationell plan och Regional plan 2022 – 2033 10:00 pm Regeringsprogram Regeringsprogram Regeringsprogram Regeringsprogram Långsiktig plan 10 – 30 år

Varför går det så trögt – hinder och problem Nationella nivån Nationell planering har svagt internationellt perspektiv Nationell finansiering inom landets egna gränser Skillnader i organisationskultur Modeller, metoder, verktyg Skillnader i modellansats Brist på data Projektverksamhet Stort individberoende Extra administrativ börda

Ansatser till gränsöver-skridande planering Formell resp. informell planering Formella delen - stora projekt, t ex Öresundsbron - mindre projekt, t ex Umskarstunneln - projekt i tredje land, t ex Fehmarn Belt Fixed Link, som ställer krav på Sverige - ÅVS: E12, Oslo-Stockholm Informella delen; Interreg-projekt

Hur kan det utvecklas? Samverkan på statlig och regional nivå Utnyttja positiva effekter av TEN-T Utbyte av långsiktiga planer Integrera gränsöverskridande aspekter Systematiska studier ÅVS, KVU etc. Om Norden var ett land! Systematiskt erfarenhetsutbyte Korridorkoordinatorer Nordiskt grepp om digitalisering

Hur kan det utvecklas? (2) Modeller, metoder, verktyg Nordisk transportmodell Projektsamverkan Nyttja Interreg-projekten Konkreta regionala projekt; t ex Aurora Borealis, E8 Kompetensuppbyggnad Organisatoriskt lärande Yrkesmässiga nätverk Expertgrupper

Sammanfattning Om Norden var ett land! Förslag på hur gränsöverskridande synsätt och operativt planeringssamarbete kan åstadkommas Inte något quick fix utan omfattande och stegvist arbete Tidpunkten att gå från ord till handling - att åstadkomma verkstad - är mera gynnsam än på länge!

Tack för uppmärksamheten! jerker.sjogren@jesjo.se +46 702 66 88 86