Kort presentation av projekt DigIT = 3 årigt ESF projekt Storstockholm, kommuner och SDF Kort presentation av projekt DigIT = 3 årigt ESF projekt Resans början och slut 2016-2018 3 årigt ESF projekt med delfinansiering från ESF 53 % medfinansiering i deltagartid Kompetensutveckling för 3000 medarbetare j
Varför DigIT? Trygga kompetensförsörjningen i Stockholmsregionen. Stärka ställningen på arbetsmarknaden. Bidra till kunskap, vilja och förmåga hos medarbetare och chefer att använda de digitala möjligheterna. Ökad digital kunskap ska skapa värde för brukarna – både nu och i framtiden.
Hur kom DigIT till? Den digitala agendan är ett av sju huvudinitiativ inom EU 2020 strategin Stockholms modellen- samverkan mellan ESF, SKL och KSL – utlysningen utifrån regionens behov Stockholms stad tog stafettpinnen, skrev ansökan och beviljades projektmedel Inom EU anser man att en mer omfattande och effektiv användning av digital teknik kommer att hjälpa Europa att klara viktiga utmaningar och ge medborgarna bättre livskvalitet genom tex bättre hälso- och sjukvård. Sverige åldrande befolkning ställer större krav på vårt välfärdssystem. Som en del i denna EU strategi har socialfonden utlyst medel till digital kompetensutveckling för personal inom vård- och omsorg. Stockholms stad har fått medel till kompetensutveckling i digital teknik och digitala verktyg för medarbetare i samtliga 14 stadsdelar inom äldreomsorg och funktionshinderområdet. För att få pengar till ett projekt från Europeiska socialfonden måste projektet vara: Strategiskt / ha många involverade / samarbete över gränserna
Mål för DigIT Trygga kompetensförsörjningen i Stockholmsregionen. Stärka ställningen på arbetsmarknaden. Bidra till kunskap, vilja och förmåga hos medarbetare och chefer att använda de digitala möjligheterna. Ökad digital kunskap ska skapa värde för brukarna – både nu och i framtiden.
Samverkanspartners Koordinator i varje kommun/stadsdel (25 pers) 25 koordinatorer 14 SDF 11 kommuner Rinkeby-Kista Spånga-Tensta Hässelby-Vällingby Bromma Kungsholmen Norrmalm Östermalm Södermalm Hägersten-Liljeholmen Enskede-Årsta-Vantör Älvsjö Skärholmen Skarpnäck Farsta Österåker Täby Sigtuna Upplands-Bro Botkyrka Huddinge Salem Tyresö Värmdö Nynäshamn Lidingö Koordinator i varje kommun/stadsdel (25 pers) som är våra samverkanspartners för dialog, spridning av information, närvarorapportering och förankring i de egna organisationerna.
DigIT budget ~ 47,1 milj. Kostnaderna i projektet är 22 milj. För att få dessa miljoner från ESF måste projektet samla ihop 25 miljoner kronor i deltagtid. Varje timme en medarbetare deltar i kompetensutveckling genererar 234 kr. Det innebär att projektet måste få ihop 107 000 timmar i deltagartid för att nå upp till kravet på medfinansiering.
Projektorganisation Styrgrupp Samverkansparter Projektgrupp 25 koordinatorer Projektgrupp Styrgrupp bestående av chefer i kommuner och SDF 12 pers. ÄF projektägare och styrgrp ordf. Projektledare, 2 delprojektledare, kommunikatör och kurskoordinator. Vad gör koordinatorerna? En koordinator i varje kommun/stadsdel (25 pers) som är våra samverkanspartners för dialog, spridning av information, tidrapportering och förankring i de egna organisationerna. Samverkansmöten en gång i månaden för dialog och nätverkande mellan projekt och samverkanspartners. DigIT ombud- nätverk 2 per termin, lite innehåll exempel. Vårt samarbete MFD DigIT-ombud 240 personer
Ökad kunskap, vilja och förmåga Tidplan Projektstart 1 december 2015 Projektavslut 31 december 2018 Analys- och planeringsfas December 2015 Tom augusti 2016 Delaktighet- APT Fördjupade analyser Självskattning Genomförandefas September 2016 Tom augusti 2018 Utbildningsinsatser- Lärarlett och webb Chefsstöd Arbetsplatslärande Avslutningsfas okt 2018 tom dec 2018 Utvärdering Slutrapport Slutkonferens 10 okt 2018 Motivera, inspirera lära Ökad kunskap, vilja och förmåga 3 faserna i ESF projekt Analys- Förankring, skapa delaktighet och göra fördjupade analyser inför genomförandet Genomförande- Kompetensutvecklingsinsatser och spridningsaktiviteter Avslutningsfas- okt-dec vi förlänger utbildningsinsatserna en månad i september pga efterfrågan på kurser. 6000 3000
Analys- och planeringsfasen Delaktighet: Workshopmaterial 3 tillfällen Självskattning digital kompetens Chefsenkät 6000 chefer och medarbetare deltog Vi skapade delaktighet i projektet genom att närmare 6000 medarbetare och chefer deltog i workshoppar och enkäter. Frukostmöten för 250 enhetschefer Workshop 1: Vad innebär digitalisering? Workshop 2: Vad finns det för oss och vårt arbete? Workshop 3: De horisontella principerna- jämställdhet, tillgänglighet och likabehandling- hur kan digitalisering påverka dessa principer? Självskattning av digital kompetens Chefsenkät om digitala möjligheter Resultatet från analys och planeringsfasen har sedan legat till grund för de utbildningar och seminarier som vi har tagit fram under genomförandefasen.
Våga, vilja använda digitala verktyg Vad behöver vi då? Individuell kompetens-utveckling - utbildningar och nätverksträffar Stöd i ledarskapet - chefsseminarier och utbildningar Grundläggande digital kunskap Arbetsplatslärande - utbildning - seminarier - stöd på arbetet DigIT-ombud Språkombud Cirkelledare Workshoppar och självskattning under analys- och planeringsfasen gav underlag till utbildningarna Lärarledd utbildning med utbildade pedagoger Webbutbildning 2000 licenser upphandlade kravställt utifrån Europeiska ramverket DigComp 3 nivåer och 5 kompetensområden
Utbildning för 3000 medarbetare och chefer Kompetensutveckling fr.o.m. hösten 2016 till våren 2018. Kurser som ger grundläggande digitala kunskaper. Kurser som ger fördjupade digitala kunskaper. Kurser som ger certifiering. Seminarieserie för chefer. Individuell kompetens-utveckling Kurser som stärker arbetsplatslärande
Seminarieserie för chefer Ge stöd till chefer i sitt ledarskap där digital teknik är ett naturligt inslag. Seminarium om: jämställdhetsintegrering lagar och etik ständigt uppkopplad arbetsplatslärande jobba smart – om Outlooks funktioner m.m. Stöd i ledarskapet
Arbetsplatslärande Arbetsplatslärande är ett förhållningssätt till lärande på arbetsplatsen som förutsätter stort engagemang på alla nivåer, från högsta ledning till nyanställda. Projektet ska arbeta fram anpassade modeller för arbetsplatslärande. Kurser som stärker arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande
Genomförandefasen Resultat -Lärarledd utbildning 100 kursstarter -Seminarier -Nätverksträffar -Studiecirklar 2000 personliga licenser till webbutbildning Resultat Ökad digital kunskap både hos medarbetare och chefer
Utmaningar Konkurrens med andra utbildningar Cheferna överskattar den digitala kompetensen Chefer och medarbetare ser inte nyttan och det positiva med den digitala utvecklingen Cheferna ger inte medarbetarna tid att delta i kompetensutveckling Det saknas strategi för den digitala utvecklingen Förankringsarbete från högsta chef ner till samtliga medarbetare
Framgångsfaktorer Delaktigheten under analys- och planeringsfasen DigIT-koordinatorer i varje kommun/SDF Återkommande möten med ledningsgrupperna Nätverksträffar Levande hemsida Kontinuerlig utvärdering och förändring av kursinnehåll och utbud
Efter projekttiden Önskat läge? Digital teknik används naturligt i arbetet med brukare och i kontakten mellan chef och medarbetare Kostnadsbesparing i längden (pengar, tid och resurser) Chefer och ledning tänker lite utanför boxen, Vad är vinsten? Vad är nyttan för organisationen? Vad är nyttan från brukaren? Centrala och lokala nätverk bestående av DigIT-koordinatorer, DigIT-ombud och chefer som gemensamt driver digitaliseringsfrågorna Man arbetar på som vanligt, klarar av de digitala hjälpmedlen Lättare omvärldsbevakning, mäktar med mer utbildning digitalt, bättre dokumentation, lättare att ta in ny teknik och vågar använda digital teknik. Mer tryggt för personalen, mer kontakt mellan chefer och medarbetare Webbutbildningar – kan tillgodogöra sig det när man vill, kan titta och backa tillbaka och titta, får bekräftelse på att medarbetaren har genomgått utbildningen (kvitto på att man har svarat på kontrollfrågan) Kostnadsbesparing i längden Ha ett digitaliseringsperspektiv i allt – ex. introduktion, annonser, Hur kan vi digitalisera den här processen?
www.stockholmdigit.se helen.starkman@stockholm.se cecilia.brauer@botkyrka.se