Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stockholmsenkätens syften

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stockholmsenkätens syften"— Presentationens avskrift:

1 Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Skola, fritid och föräldrar Gymnasieskolan år 2

2 Stockholmsenkätens syften
Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteenden förändras över tid Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om ungas livsvillkor Fungera som underlag för forskning och utveckling samt för att fördela resurser för förebyggande insatser Mobilisera skolpersonal, föräldrar och elever i det förebyggande arbetet

3 Undersökningens genomförande
Enkät till grundskolans årskurs 9 och gymnasiets år 2 Enkäten innehåller 101 frågor med tillhörande delfrågor Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren Besvarades under våren 2018 efter sportlovet 23 länskommuner genomför undersökningen tillsammans med Stockholm

4 Resultatredovisning Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet som handlar om skola, fritid och föräldrar. Resultaten presenteras redovisat per stadsdelsområde och uppdelat på pojkar och flickor. I diagrammen redovisas en total som utgörs av samtliga elever som bor i Stockholms stad. Procentandelarna som redovisas i diagrammen baseras på samtliga svarande elever om inget annat anges.

5 Antal svarande i årskursen
Pojkar Flickor Rinkeby-Kista 87 90 Spånga-Tensta 109 97 Hässelby-Vällingby 174 187 Bromma 241 191 Kungsholmen 69 89 Norrmalm 71 81 Östermalm 92 93 Södermalm 148 167 Enskede-Årsta-Vantör 104 124 Skarpnäck 47 55 Farsta 65 Älvsjö 56 50 Hägersten-Liljeholmen Skärholmen 75 83 Stockholm (stadsdel ej angiven) 498 464 Hela staden årskurs 2 gymnasiet 1945 1940

6 Skola

7 Elever som trivs bra i skolan (mycket eller ganska bra)

8 Elever som har skolkat minst fyra heldagar - det senaste läsåret

9 Elever som har fuskat på läxförhör eller prov - det senaste läsåret

10 Elever som i något avseende känt sig mobbade eller trakasserade i skolan - det senaste läsåret

11 Elever som blivit mobbade minst 2 gånger i månaden (bland de elever som uppgett att de känt sig mobbade eller trakasserade under läsåret) * * * * * *Lågt bastal (<7 svarande)

12 Elever som blivit mobbade via internet eller SMS/MMS - det senaste läsåret

13 Elever som har mobbat andra elever i skolan - det senaste läsåret

14 Elever som har mobbat andra elever via internet eller SMS/MMS - det senaste läsåret

15 Fritid

16 Elever som brukar vara på fritidsgård eller träffpunkt (ofta eller ibland)

17 Elever som brukar delta i någon ledarledd fritidsaktivitet eller träning (ofta eller ibland)

18 Föräldrar

19 Elever vars föräldrar alltid vet var eleverna är när de är ute med sina kamrater på kvällarna

20 Elever vars föräldrar vet med vilka kamrater eleverna umgås på fritiden

21 Elever vars föräldrar vet vad eleverna spenderar sina pengar på

22 Elever som av sina föräldrar får enstaka glas eller ofta blir bjudna på alkohol

23 Elever som får dricka alkohol för sina föräldrar

24 Elever som tycker att någon i familjen dricker för mycket

25 Svag anknytning till föräldrar (index mellan 0 och 100)
Indexvärde 100 avser högsta grad av svag anknytning till föräldrar. Index baseras på följande frågor: 82. Om du har ett personligt problem, kan du be någon av dina föräldrar/vårdnadshavare om hjälp; 83g. Jag bryr mig om vad mina föräldrar/vårdnadshavare säger; 83h. Mina föräldrar/vårdnadshavare är en förebild för mig.

26 Svag uppmärksamhet från föräldrar (index mellan 0 och 100)
Indexvärde 100 avser högsta grad av svag uppmärksamhet från föräldrar. Index baseras på följande frågor: 83a. De ger mig beröm när jag gör något bra; 83c. De brukar uppmuntra och stötta mig; 83e. De märker när jag gör något bra.

27 Inkonsekventa föräldrar (index mellan 0 och 100)
Indexvärde 100 avser högsta grad av inkonsekventa föräldrar. Index baseras på följande frågor: 83b. De hotar med bestraffning för något jag gjort men genomför det inte; 83d. Jag vet inte hur de reagerar när jag gjort något de inte gillar; 83f. Det humör de är på bestämmer hur de är mot mig.


Ladda ner ppt "Stockholmsenkätens syften"

Liknande presentationer


Google-annonser