Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Det behavioristiska perspektivet
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Dept. of Design Sciences, Lund University
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
BARNS KOMMUNIKATION FÖRELÄSNING 1 MOTORIK, PERCEPTION, SOCIAL OCH EMOTIONELL UTVECKLING Eva Berglund, Lektor i Barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms.
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Livskunskap för de allra yngsta
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Vad vet ni om Freud?.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Vad vet ni om Freud?.
Psykodynamiskt perspektiv
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Självkänsla.
Coaching.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Helhet och allsidighet
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Idag… 4 Utvecklingspsykologi Hur blir man människa? Hur lär man känna sina känslor? Gränser-rutiner Åldersadekvat beteende Tonårstider – identitetsutveckling - Fallbeskrivning smågrupper + helgrupp

Sensoriskt register Korttidsminne Långtidsminne Rep: Minnesprocessen Sensoriskt register Korttidsminne Långtidsminne

Barns Utveckling Socioemotionell Kognitiv - barnets begynnande förmåga att från födseln utveckla nära och trygga relationer till vuxna och kamrater; att uppleva, reglera och uttrycka känslor på ett adaptivt sätt; utvecklas och lära sig utveckling av de intellektuella funktionerna i vid mening: tänkande, förståelse, beslutsfattande, minne, problemlösande, tolkande, jämförande, bedömande

Fosterutveckling Känseln är sinnet som utvecklas först - vid 8-9 v kan fostret vrida på huvudet, vid 12 v greppar fostret mot något som rör vid fingrarna Hörsel – från ca 20 v – fostret reagerar reflexmässigt på höga ljud, visar även att det minns ljud vid upprepning Synen är det ”minst” välutvecklade sinnet under fostertiden - Vid 24 v. – skyler ögonen med handen om det utsätts för starkt ljus vid undersöknin Hjärnan – nervceller bildas mellan 8-20 v, därefter alla neuroner på plats. Hjärnans vikt ökar tiofaldigt fram till födseln Minne för ljud som hörts under fosterstadiet

Hjärnans utveckling och dess betydelse för den kognitiva utvecklingen Neurologisk mognad Vad behöver hjärnan för att utvecklas optimalt? Mycket kunskap om hur barn lär sig och utvecklas - alltid i samspel!

Kommunikation https://youtu.be/zFujGieAirI Bebis svarar emotionellt Epedemisc trust. Vi är födda att bilda relationer. Våra hjärnor är psykiskt inställda till kommunikation med andra via våra känslor, långt innan vi fått ord. Allan Schore

Emotionell utveckling Känsloyttringar Utvecklingssteg för tydliga känslor: Vid födseln; intresse, upprördhet, äckel, förnöjsamhet 2-7 mån; ilska, sorg/ledsen, glädje, förvåning, rädsla Cirka 1 ½ år: skam, stolthet, skuld, avund, generad Själv-igenkänning och själv-utvärdering

Affektreglering Alltid i samspel Barn Kan Inte Reglera Känslor Själv – förmågan utvecklas långsamt Finns hos 6-månaders babyn tex. att suga på tummen, ha en snuttefilt Små barn kan inte reglera rädsla själva Vid tre års ålder kan barn dölja en känsla Kan känna igen och tolka känslor och använda sig av sk. Social referering vid 7-10 mån ålder, dvs använder sig av andras emotionella reaktioner som riktlinje för eget beteende 2 år – ser sig om efter andra personer reaktioner på beteende - Kan samtala om känslor 18-24 månader Empatiutveckling

Vad betyder skriket? Tidigt lyhört samspel – förutsättningen för att lära sig känslomässig reglering Uppmärksamma barnets signaler - tolka signalen - svara på signalen - i tid - anpassat - över tid, går att lita på

Säker hamn, Trygg bas _ Anknytningens kärna Två motivationssystem: Behovet av närhet Behovet att utforska ”Det är i skärningspunkten mellan dessa båda system som vi ser kvaliteten på relationen mellan barnet och den som tar hand om det.” Pia Risholm Motander

Känslor – vilka finns det? 9 stycken grundläggande Vilka mer i nyansen? Glädje, Sorg, Ilska, intresse, förvåning, skam, rädsla, avsky, avsmak

Kognitiv utveckling Utforska med alla sinnen Socialt samarbete Utveckla förståelse av begrepp Minne Problemlösande & kreativitet

kognitiv utvecklingen hos spädbarnet Spädbarnet föds med förmåga till organiserad bearbetning av sinnesintryck, förmåga till uppmärksamhet, minne och inlärning. Alla de nödvändiga mekanismerna för att registrera alla de intryck som möter spädbarnet samt svara på omvärldens signaler finns på plats.

Piaget: sensomotoriskt stadium Piaget menade att från födseln till två års ålder bildas barnets tänkande genom: Byggande av scheman genom att ta in och bearbeta omvärlden genom sinnesintryck och motoriskt utforskande Cirkelreaktioner - genom att barnets ”reflexer” utvecklas till viljestyrda handlingar skapas scheman Imitation Objektpermanens: förståelsen att något fortfarande existerar även när det är utom synhåll Symbolisering Mentala representationer.

Uppmärksamhet – nödvändig i all kognition . Mer alerta: förändras mellan 2 och 3 mån ålder; bättre ögonkontakt . Selektiv uppmärksamhet för objekt vid 4 mån – (stöds av förbättrad synskärpa och binokulär syn!) . 3-9 mån – större flexibilitet och snabbhet i att styra uppmärksamheten . Kvarhållen uppmärksamhet – vid 3 mån, 5-10 s, ökar gradvis upp till 2-årsåldern

Fallbeskrivning Mehmet, 14 år, togs av polis då han fastnat på en övervakningskamera i samband med ett rån med dödlig utgång. På filmen kunde man tydligt se att det som liknade Mehmet höll i kniven som dödade den 63-åriga kvinnan. Fallet är nu överlämnat till de sociala myndigheterna

Utvecklingspsykologiska teorier Psykodynamisk teori De psykodynamiska teorierna lägger stor vikt vid den omedvetna människan som styrs av motstridiga krafter i psyket. Redan tidigt i livet uppstår dessa konflikter där det lilla barnet vill uppfylla sina medfödda behov, ge sig hän åt sina drifter, medan det omgivande samhället ställer krav på henne att ställa dem åt sidan för gemenskapens bästa. Barndomen är det som formar människans personlighet och det som avgör hur hon senare kommer att agera i livet. Enligt Freud finns det alltid orsaker till människors beteenden men de är mycket sällan medvetna om dem, perspektivet undersöker därför människors omedvetna processer för att få dem att förstå varför de agerar som de gör. Moderna psykodynamik: Upplevelsen hos barnet är sann, i det yttre

Grundläggande antaganden Alla psykiska skeenden har mening Det finns omedvetna psykiska skeenden Alla psykiska skeenden präglas av konflikt Psykologisk utveckling sker i faser, där den ena fasen måste lösas innan den andra tar vid Överjag Jaget Detet

Psykologiskt försvar Psykologiskt sunda barn bygger upp ett starkt jag som klarar av att handskas med kravet från överjaget och detet (yttre orsaker-inre hantering). Försvarsmekanismerna hjälper till hela livet. Alla psykiska skeenden utvecklas Målet är frigörelse genom kunskap Alla relationer präglas av överföring Insikt! Övning: vilka försvarsmekanismer finns det? Vilka är dina ”bästa”?

Psykosocial utvecklingsmodell E H Erikson Samhällsaspekt Utvecklingen fortsätter under hela livet Åtta olika stadier. Lösning god eller dålig

Utvecklingsekologi Bronfenbrenner Människan i samspel med olika strukturella nivåer i samhället Människor ingår och berörs på olika sätt av dessa nivåer.

Utvecklingsekologi Individuella – tex. hjärnans utveckling, temperament Interaktionella – barnets nära relationer Miljö och samhälle

Systemteori-att vara en del av lösningen

Inlärningsteori  1) Modellinlärning/observationsinlärning - vi ser någon utföra en handling och härmar. 2) Instruktioner - vi läser eller får muntlig vägledning om hur något fungerar eller ska göras. 3) Egen direkt upplevelse/erfarenhet - vi prövar oss fram i tankar, känslor och handlingar.  

Att lära in Förstärkare är något som ökar sannolikheten för ett visst beteende. Positiv förstärkning Negativ förstärkning

Bestraffning • Rädsla och ilska • Effekten kan vara temporär • Oönskade beteenden kan vara svåra att straffa konsekvent och omedelbart • Kan vara tvetydig, ospecifik • Kan fungera förstärkande

Kognitiv psykologi Kognitiv beteendeterapi Kognitiv terapi Hur människans beteende påverkas av hennes tankar Schematan Alltid-Aldrig Livsregler Måste-Bör

KBT Klassisk beteendeterapi med modern kognitiv terapi = KBT Fokus på samspelet mellan individen och dennes omgivning, här och nu. Problemlösning, inte orsaker Träning och lärande

KT Konstruktivistiska metoden utgår man från patientens bakgrund och historia för att förstå hur han tänker och varför Den interpersonella modellen fokuserar på livets sociala aspekt, möten och relationer mellan människor Boten är insikt = Tänk rätt!

Tonårstid Winnicott: det finns bara en bot mot adolescensen – mognad

Tonårstiden ställer stora krav på omgivningen Tonårstiden ställer stora krav på omgivningen. En del av bekymren kring en tonåring beror på att omgivningen misslyckats Tonåren är isolerad – måste starta om. Relationer måste först testas på subjektiva objekt. Tonåringen är narcissistisk Det goda i att låta tonårstiden mogna Tonårstiden innefattar våldsamma krafter. Hjärnans strukturer förändras-träna båda hjärnhalvorna Konditionen byggs för livet

Tonåringen accepterar inga falska lösningar. De har en omutlig moral Var sann mot dig själv – vad är själv? Tonåringen avvisar boten mot adolescensen – kompromiss innebär mognad – omöjligt!

Nästa gång Anknytning och Mentalisering Beskriv (ca 1 A4) en händelse där du riktigt kunde ”förstå” din klient, som förändrade ditt sätt eller klientens sätt att tänka