Kort om Göteborgs Stad antal invånare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikationsstrategi Vår syn på uppdraget Göteborgs universitet, 19 april 2012 Solberg.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Samverkan mellan myndigheter
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Empowerment i teori och praktik?
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
De sju intelligenserna
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
XX kommun Kommunikationsplan.
En kort presentation av Tillväxtverket
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Du kommer att träffa människor under din livstid
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Medarbetarenkäten december 2018.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Kompetensförsörjnings-processen
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Strategisk kommunikation
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Nästa steg regionkalmar.se.
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Rekrytering med lokala jobbspår
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Angereds unga stadsutvecklare
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Göteborgs Stad Attraktiv arbetsgivare - en del av kommunikationsstrategin

Kort om Göteborgs Stad 507 300 antal invånare 48 600 antal anställda varav 37 500 tillsvidareanställda Drygt 2 000 chefer 6 420 antal rekryteringar varav 2 340 tillsvidareanställda 51 förvaltningar & bolag 2

Göteborgs Stads utmaningar som arbetsgivare Stora pensionsavgångar och ökande konkurrens om arbetskraften Få unga att välja utbildning som leder till jobb hos oss Attrahera medarbetare med rätt kompetens och förhållningssätt Behålla och utveckla medarbetare 3

Vad är ett arbetsgivarvarumärke?

”Hur staden agerar och kommunicerar attraktiv arbetsgivare” Varför ska jag jobba hos just denna arbetsgivare? Varför ska jag stanna och bidra? Och hur berättas det? Källa: Bangalore Communications 5

Identitet Image Profil - Så upplever vi oss själva Image Så upplever andra oss Gapanalys Profil Så vill vi upplevas Gap- analys Gap- analys 6 6

Hur ser potentiella och nuvarande medarbetare på oss som arbetsgivare? Maria 7

Identitet Våra medarbetare tycker… Medarbetare i staden trivs på jobbet har intressanta arbetsuppgifter jobbet känns meningsfullt … men är inte stolta Chefer i staden 84 % är stolta över sitt jobb och staden intressanta och utvecklande arbetsuppgifter …detta vill vi berätta!

”Att våga slå sig för bröstet” Utmaningar ”Att våga slå sig för bröstet” Omvärldens bild av staden som arbetsgivare: Okända och ointressanta arbetsuppgifter Bilden vi har av oss själva som medarbetare i staden: Nöjda, men inte stolta Att våga vara stolta och börja berätta de goda historierna 10

Projektets mål Effektmål Projektmål Befintliga och potentiella medarbetare anser att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare Projektmål Hitta rätt budskap och formulera ett arbetsgivarerbjudande Ta fram aktiviteter som skapar kännedom, förståelse och acceptans för arbetsgivarerbjudandet och ökar Göteborgs Stads attraktionskraft som arbetsgivare såväl internt som externt Ta fram struktur och roller för arbetet med employer branding så det lever vidare. 11

Hur ska vi göra det? Steg 1 Strategi och mål Arbetsgivarerbjudande Mål och strategier Arbetssätt/styrverktyg Uppdrag och roller Målgruppsanalys Steg 2 Kommunikation och kreativt koncept Grovskiss kreativt koncept Applicering i fem delprojekt Steg 3 Implementering Genomföra aktiviteter internt och externt Fem delprojekt 12

Delprojekt HR-processer – Ledstången Webbplatsen – lediga jobb - 2,7 miljoner besökare varje år Nya annonsmallar – Synas med en gemensam framsida Introduktionsutbildning Gemensam kommunikationsplan kring aktiviteter

Strategier Satsa internt framför externt Satsa på ledarskapet som viktig roll Skapa relationer framför att endast synas Strategier De tre strategierna som tagits fram för att lyckas med vårt profilarbete är: Satsa internt framför externt, för att vi vill lägga tonvikt på att förankra vårt profilarbete internt innan vi börjar profilerar oss externt. Detta kommer efter hand att ske parallellt men alltid först internt. De viktigaste ambassadörerna för vårt profilarbete är medarbetarna. Satsa på ledarskapet som en viktig roll. Ledare och chefer sätter standarden på vårt profilarbete genom sitt agerande i enlighet med vårt arbetsgivarerbjudande. Skapa relationer framför att endast synas. Relationsskapande kommunikation ger ett mervärde, genom exempelvis erbjuda praktik, studiebesök, uppsatser och att delta aktivt på arbetsmarknadsdagar. Arbeta med Struktur och arbetssätt ger ett enhetligt och gemensamt sätt att agera som skapar trovärdighet i vår profilarbete. Exempel är HR-processer, samordning av praktikplatser, uppsatser mm. Skapa aktiviteter och kommunikationsmaterial som stöd för att påverka kultur, attityder och förhållningssätt… … Kultur, attityder och förhållningssätt är ett långsiktigt gemensamt arbete som handlar om att förändra synen på sitt arbete i staden, att inte bara vara nöjd utan också stolt. Och få potentiella medarbetare att uppleva oss som en intressant och attraktiv arbetsgivare. 14

Projektorganisation Styrgrupp Projekt- Ledare Projekt- ledare Projekt- resurs Solberg Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Projektgrupp delprojekt 1 Projektgrupp delprojekt 2 Projektgrupp delprojekt 3 Projektgrupp delprojekt 4 Projektgrupp delprojekt 5 15

Hur berättar man om något som alla tar för givet? 16

Attraktiv arbetsgivare – utvalda budskap Samhällsnivå ”Jag jobbar för en bra vardag för alla göteborgare.” Individnivå Organisationsnivå ”Jag är med och utvecklar Göteborg.” ”Jag kan välja många olika intressanta jobb och karriärvägar.”

Attraktiv arbetsgivare – det här erbjuder vi! ”Jag jobbar för en bra vardag för alla göteborgare.” Jag påverkar göteborgarnas vardag och jag kan se att mitt jobb har betydelse för många. Det känns meningsfullt. ”Jag är med och utvecklar Göteborg.” Vi har ett gemensamt driv och vill ständigt förbättra verksamheten. Mina idéer tas tillvara och jag kan påverka både mitt eget jobb och helheten. Jag känner mig stolt över min roll i utvecklingen.  ”Jag kan välja många intressanta jobb och karriärvägar.” Jag har tillgång till ett brett nätverk och kan ta nya utmaningar på en stor intern arbetsmarknad. Mina arbetskamrater och chefer har höga förväntningar på mig. Jag känner att jag har möjligheter. 18

En stad… eller finn fem fel?! 19

Annonser – Gemensam framsida 20

Tävlingen ”Vad är ditt jobb?” Var med i tävlingen “Vad är ditt jobb” och skapa din egen jobbannons! Beskriv ditt jobb som i en tänkt platsannons. Då kan du vara med och tävla om årskort på Västtrafik och stadscyklarna Styr & Ställ. Det kan bli din annons som väljs ut nästa gång vi söker nya medarbetare eller marknadsför Göteborgs Stad. 21

”Lediga jobb” på goteborg.se 22

Att arbeta i Göteborgs Stad 23

24

25

26

Introduktionsvisning www.goteborg.se/introduktion Bra vardagar för alla göteborgare

Projektfasen Fokusgrupper – vad kan och bör vi säga som arbetsgivare Målgruppsanalys Styrgrupp med Personaldirektör som ordförande Upphandling kommunikation Fem delprojet med HR och kommunikation Projektorganisation Ägare av införandet i linjen är HR-chefer Tävling ”Vad är ditt jobb?” Lansering av leveranser

Attraktiv arbetsgivare i varje steg 29

Ungdomars attityder bekräftas om och om igen 2018-09-18 Ungdomars attityder bekräftas om och om igen Ungdomars associationer av jobb i staden, stämmer inte överens med vad de tycker är viktigast i valet av arbetsgivare. Arbetsmiljö, karriärmöjligheter och lön/status tydligast framträder på minussidan Den positiva association för yrket är det betydelsefulla och viktiga arbete med människor. 18 september 2018

Utmaningar till attraktiv arbetsgivare Omvärldens bild av staden som arbetsgivare: Okända och ointressanta arbetsuppgifter Bilden vi har av oss själva som medarbetare i staden: Nöjda, men inte stolta Identifiera och utveckla karriär- och utvecklingsmöjligheter Säkerställa en god arbetsmiljö som baseras på professionalitet 31

Mål Befintliga och potentiella medarbetare anser att Göteborgs Stad är attraktiv arbetsgivare Attrahera: Hitta blivande medarbetare och gör dem nyfikna på ett jobb i Göteborgs Stad Rekrytera: Skapa nya platsannonser och kommunicera så att jobbsökande får en positiv bild av staden Introducera: Göra medarbetarna startklara och stolta genom att introducera dem till hela staden Utveckla: Visa möjligheterna till utveckling i jobbet och öppna dörrar till nya karriärvägar Behålla: Skapa en frisk arbetsplats och bemanna din verksamhet på rätt sätt Avsluta: Ta vara på medarbetarnas synpunkter för att förstå hur vi ska behålla 32

Tävlings-talonger med två olika ”Gissa jobbet”

Kom och träffa oss på Bergakungen

Informations-flyer i popcorn- burken

Utvecklat annonskoncept

Utvecklat annonskoncept

Det här gör vi Enhetligt budskap som arbetsgivare Mål och mätetal Annonsmallar Introduktionsutbildning Material och samordning av arbetsmarknadsdagar och liknande Filmer för extern marknadsföring Externa kanaler och aktiviteter för marknadsföring Kompetensförsörjningsplaner

Framöver… Utveckla ”Gissa Jobbet” Fortsatt utveckling av jobb i staden på webben Spel-App: Testa jobb i staden

Erfarenheter HR och kommunikation tillsammans Målgruppsanalyser Något visuellt att visa för att nå ut Mål och mätetal Arbeta med kommunikation och organisation

”Att våga slå sig för bröstet” Utmaningen! ”Att våga slå sig för bröstet” Att våga vara stolta och börja berätta de goda historierna 41

BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG STADENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT NÄRINGSLIV MILJÖ STADS- UTVECKLING INTER- NATIONELLT DESTINATION KUNSKAPS- STADEN LEVA & BO HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN STADENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT VISION ÄLVSTADEN VISION 2021

BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG NÄRINGSLIV MILJÖ STADSUTVECKLING INTERNATIONELLT DESTINATION KUNSKAPSSTADEN LEVA & BO BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN

BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG NÄRINGSLIV MILJÖ STADSUTVECKLING INTERNATIONELLT DESTINATION KUNSKAPSSTADEN BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN LEVA & BO

Den mänskliga staden – som bidrar till ett gott liv för alla BUDSKAP LEVA & BO Den mänskliga staden – som bidrar till ett gott liv för alla Göteborg är en stad där alla kan känna sig hemma. Här jobbar vi för en bra vardag för göteborgarna. Utbildning, lokala mötesplatser och ett rikt förenings- och kulturliv ger människor möjlighet att utvecklas. Med service, stöd och omsorg gör vi skillnad när det behövs. Genom att uppmuntra till delaktighet vill vi tillsammans med göteborgarna skapa en öppen och jämlik stad där många vill leva och bo.

Tack! Maria Norberg maria.norberg@stadshuset.goteborg.se Maria Tuvegran maria.tuvegran@stadshuset.goteborg.se 46