Uppdatering EIO Q – Nya ISO

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Ledningens genomgång Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
En presentation. PYN PUA SIRIUS Visionen för SIRIUS SIRIUS bidrar aktivt till att förverkliga ”den goda arbetsplatsen” för ökad konkurrenskraft.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Ledningens genomgång Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Ackreditering enligt EN ISO/IEC 17025:2005
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Lönebildning inom friskolorna
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Grön uppföljning Agenda
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Rapport från styrelsen i GU Ventures - Ägaranvisning
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Arbetsformer XX vattenråd.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Utbildning Systemadministratör i C2
Medarbetarundersökning 2018
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Länsgemensam ledning i samverkan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Språkinlärning på talets grund
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Ledningens miljögenomgång nr
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Välkommen till företagsledarnätverk!
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Kanslimöte
Region Västernorrland
Medarbetareinformation
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Presentation av ledningssystemet
Rubrik på företagsmöte
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Våra kvalitetstränare
Presentationens avskrift:

Uppdatering EIO Q – Nya ISO Webbmöte 1 2017-09-29 Mötet startar 13:30! 2017-09-29 installatörsföretagen

Uppdatering EIO Q – Nya ISO Webbmöte 1 2017-09-29 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Egen sida med Uppdatering EIO Q 2017 2017-09-29 installatörsföretagen

Strukturen i nya ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001 Strukturen i nya ISO 9001, ISO 14001 4.1 Omvärldsanalys: Företagets förutsättningar, viktiga interna och externa frågor Ledningssystemet omfattning Kund- tillfredsställelse Miljöprestanda Produkter och tjänster Planera 7.Stöd 8.Verksamhet Utföra Arbetsmiljö-prestanda 5. Ledarskap 6. Planering 9. Utvärdering av prestanda Kunders krav Resultat Medarbetare delaktiga 4.2 Behov och förväntningar hos relevanta intressenter Förbättra Följa upp 10. Förbättringar 2017-09-29 installatörsföretagen

Kvalitet = Resurser x Kompetens2 x Kommunikation3 x Engagemang4 Källa: Anders Johnsson, Kvalitetsstyrning i byggsektorn, 2016. 2017-09-29 installatörsföretagen

5.1 Ledarskap och åtagande Rollbeskrivningar ISO-krav 5.1 Ledarskap och åtagande Ledningssystem För företagsledning Yttersta ansvaret för ledning och utveckling av företagets ledningssystem för kvalitet och miljö. Se till att lednings- systemet blir känt och tillämpat, varvid lämpliga metoder ska tillämpas, t ex utbildning, informationsmöten, månadsmöten och arbetsledarträffar. 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar ISO-krav 4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar 2017-09-29 installatörsföretagen

Frågor i enkäten Egen förbättringsdag av ledningssystemet EIO Q dagen maj 2017 Fackföreningar Lagstiftare Riksdagen Elsäkerhetsverket Naturen Regionalt Arbetsmiljöverket Andra myndigheter (MSB m.fl.) Nätägare Klubbar Företaget den egna verksamheten Kunder Leverantörer och samarbetspartner Ägare Medarbetare Beställare Matrielleverantörer Anläggningsägare Underentreprenörer Anläggningsnyttjare Samarbetspartners Installatörsföretagen Avfallshanterare EIO Q Intressegrupp certifiering Övriga Samhället EIO Q högsta ledning Avdelningar IN Media Utbildning, forskning och utveckling Styrelsen IN Utskott EIO Beredningar EIO Arbetssökande EUU Bank och försäkring Utbildningsföretag Kommunen Skolor Intressentbild för ett installatörsföretag : ”Bruttolista” – som det skulle kunna se ut. Fetstil markerar intressenter som kan var speciellt viktiga, men det varierar från företag till företag. Samhället i stort Universitet 2017-09-27

Intressentanalys 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål Strategiprocessen 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor ISO-krav 9.3 Ledningens genomgång 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar – Vårens agenda förslag Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar – Höstens agenda förslag Föregående protokoll Strategi Externa och interna frågor Nöjda kunder och andra intressenter Uppföljning mål Uppföljning affärsidé, företagspolicy Förbättringar Uppföljning förbättringsarbete Hantering av avvikelser, olyckor och tillbud Revisioner och förbättringsdagar Prestanda Systemets effektivitet Kvalitetsprestanda Miljöprestanda Arbetsmiljöprestanda Övrigt Övriga frågor 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Dagordning mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Tidsramar – årsplanering Ett normalår: Våren – maj (förslag) Hösten – november (förslag) 2018: Mål- och strategitimmar måste vara gjorde enligt nya mallen/enkäten senast i februari (innan revisionen i mars/april) 2017-09-29 installatörsföretagen

Har ni inte gjort höstens mål- och strategitimmar än? Två alternativ att planera in mål- och strategitimmar, beroende på nuläge Har ni redan gjort höstens mål- och strategitimmar? - Planera in mål- och strategitimmar med nya mallen i jan/feb 2018 Har ni inte gjort höstens mål- och strategitimmar än? Planera in (eller planera om) mål- och strategitimmar med nya mallen i kvartal 4, 2017. Nästa gång i maj och/eller november enligt årsplan. 2017-09-29 installatörsföretagen

Om ni använder den nya mallen: Klarrapportera ärendet Skapa ett nytt ärende och välj den nya mallen 2017-09-29 installatörsföretagen

Namn på ny enkät Mål- och strategitimmar 2017-09-29 installatörsföretagen

Sätt mål inom alla områden. Lämplig nedbrytning. Mål för 2018 Sätt mål inom alla områden. Lämplig nedbrytning. Styrkorten inför 2018 upprättas i december. 2017-09-29 installatörsföretagen

Styrkort2018 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Intern riskanalys vartannat år Intressentanalys Ny, vartannat år Nulägesanalyser Arbetsmiljö Intern riskanalys vartannat år Intressentanalys Ny, vartannat år Lagar och andra krav lagefterlevnad vartannat år, nytt löpande Miljö vartannat år Nöjd kund Nöjd medarbetare Snabbanalys ISO vartannat år Strategisk kompetensanalys vartannat år SWOT-analys vartannat år 2017-09-29 installatörsföretagen

Nulägesanalys Strategiprocessen 2017-09-29 installatörsföretagen

Planering i årsplanen – förslag Anpassat till mål- och strategitimmar. På våren görs de analyser som allmänna externa och interna frågor. På hösten görs miljö-och arbetsmiljöanalyser. 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Årsplan Startsida – Strategiprocessen 2017-09-29 installatörsföretagen

Nulägesanalys Årsplan 2017-09-29 installatörsföretagen

Nulägesanalys Årsplan 2017-09-29 installatörsföretagen

Nulägesanalys Årsplan 2017-09-29 installatörsföretagen

Nulägesanalys Årsplan 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Kommunikation – Strategiprocessen Frågor kring analyser, policy, mål och arbetssätt kommuniceras i olika forum inom företaget. Vid möten finns dagordning och mötena dokumenteras. Medarbetare ska vara delaktiga i arbetsmiljöfrågor. Ansvar för kommunikation framgår av enligt företagets Organisation och i rollbeskrivningar. Externa frågor och synpunkter kring kvalitet, miljö och arbetsmiljö hanteras som Kundsynpunkt, även om de kommer från annan intressent. 2017-09-29 installatörsföretagen

Organisationsplan 2017-09-29 installatörsföretagen

Rollbeskrivningar ISO-krav 7.3 Medvetenhet 7.4 Kommunikation Kommer att kompletteras gällande Kommunikation För företagsledning och projektledning: Att kommunicera viktiga KMA-frågor med såväl egna medarbetare som inhyrd och kontrakterad personal. Detta gäller exempelvis: Företagspolicy, mål, risker, att bidra till ständiga förbättringar. 2017-09-29 installatörsföretagen

Synpunkter från kunder och andra intressenter 2017-09-29 installatörsföretagen

Synpunkter från kunder och andra intressenter 2017-09-29 installatörsföretagen

Synpunkter från kunder och andra intressenter 2017-09-29 installatörsföretagen

Nya strategiprocessen och årsplanen 2017-09-29 installatörsföretagen

Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Program Inledning Intressentanalys Mål- och strategitimmar Nulägesanalys Årsplan Kommunikation Fortsättning 2017-09-29 installatörsföretagen

Intressentanalys – ärende kommer i C2 Att göra Intressentanalys – ärende kommer i C2 Planera/planera om för mål- och strategitimmar – mejl kommer när enkäten är klar 2017-09-29 installatörsföretagen

Certifikat och certifikatmärken 2017-09-29 installatörsföretagen

Så ska det se ut! … och så ser det ut hos många, många fler, men inte hos alla! 2017-09-29 installatörsföretagen

SBcert certifikatmärken via www.eio-q.se Användningsregler Länk för nedladdning Byt ut på: 2017-09-29 installatörsföretagen

Kommande information: Webbmöte 2 - 2017-10-27 Webbmöte 3 - 2017-11-24 Fortsättning Kommande information: Webbmöte 2 - 2017-10-27 Webbmöte 3 - 2017-11-24 2017-09-29 installatörsföretagen

Tack för ert deltagande! 2017-09-29 installatörsföretagen