Kan man lära chefer att leda?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Hur tänka och göra som processtödjare
Leg psykolog/leg psykoterapeut
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Medarbetarundersökning 2012
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Personalpolitisk inriktning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Hälsofrämjande arbetsplats
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
”Sockerdricka trädet”
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Rapport psykosocial skyddsrond
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Helhet och allsidighet
Kommunikationsprocesser
Ulrika Persson-Fischier,
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Presentationens avskrift:

Kan man lära chefer att leda? Christer Sandahl Frontiers in leadership research 2007-03-17

Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Hälsa Begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet Mellanmänskliga närande relationer Förmåga till plasticitet och flexibilitet Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Må bra Sjuk Frisk Må dåligt Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Vårdvetenskap Åbo Akademi Vårdvetenskapen har en unik, meningsbärande teorikärna där de bärande grundbegreppen är: människan som enheten kropp, själ och ande, samt hälsa, lidande och vårdande. Ethoset, vår värdegrund innefattar vördnaden för och värnandet om människans värdighet och helighet. Caritas, vårdandets grundmotiv genomsyrar ethos. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Stress och sjukdom Hjärta kärl Rygg nacke Mage tarm Depression Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Krävande arbete Fysiskt Socialt Emotionellt Mentalt Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Flexibla och lärande organisationer kräver sociala strukturer för Debriefing Reflektion Samtal Kreativa problemlösningar Stöd till chefer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Ledarskap och arbetstillfredställelse (Nyberg et al. 2005) Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Ledarskap och arbetstillfredställelse Positivt samband Visar omsorg Ger struktur, särskilt vid stress Ser till att medarbetare har kontroll över sin arbetssituation Uppmuntrar delaktighet och utveckling Skapar förståelse för en överordnad mening Ger intellektuell stimulans Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Ledarskap och arbetstillfredställelse Positivt samband Negativt samband Visar ingen omtanke Ger struktur utan att visa omtanke Berövar medarbetarna inflytande, autonomi och kontroll Använder bara transaktionellt ledarskap Har en ”låt-gå” attityd, reagerar inte på medarbetarna och följer inte upp prestationer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Tydlighet och omtanke Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Otydlig kommunikation För mycket Vag Motsägelser Samma ord har olika betydelse Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Tydlig kommunikation Närvaro Ord och handling Tanke och känsla Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

emotion Avsiktlig och meningsfull Respons från andra kan bekräfta den inre upplevelsen Man kan förstå mening och avsikt med andras handlingar och beteenden genom det emotionella uttrycket Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

empati Känsloresonans Empatisk kunskap Empatisk respons Tillfällig rollidentifikation Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Engagerad och vital eller uppgiven och frustrerad Får hjälp att formulera tankar och känslor Lättad, nyfiken och intresserad Tänker fritt Frustrerad Söker stöd och hjälp Ej förstådd Fortsatt frustrerad Blockerad Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Professionell utveckling Formell teoretisk kunskap Medveten (Explicit) kunskap Föreläsningar, seminarier, litteratur Förvärvad skicklighet Implicit kunskap Det ordlösa vetandet Det socialt omedvetna Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Förvärvad skicklighet Bygger på Erfarenhet Sammanhang Relationer Innefattar Tyst (implicit) kunskap Automatiskt beteende Scheman (sätt-att-vara-med-den-andre) Värderingar Affekter Självinsikt Tillit Känsla av sammanhang och mening Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Har gruppsykoterapi något att lära? Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Historia J.H. Pratt T. Burrow J. Moreno K. Lewin S.R. Slavson W.R. Bion S.H. Foulkes I. Yalom Y. Agazarian Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Grundantagande Beroende Kamp - flykt Parbildning ”Group focal conflict Det störande motivet Det reaktiva motivet Fragmentering - massifiering Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Matrix Den bas på vilken alla kommunikationer vilar och som avgör mening och innebörd Individen är ”the nodal point” Det socialt omedvetna Grundläggande matrix Dynamisk matrix Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gruppspecifika faktorer Socialisation Spegelfenomenet Resonans Kondensatorfenomenet Utbyte Kedjefenomenet Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Terapeutiska faktorer Altruism Gruppsammanhållning Universalitet Interpersonligt lärande – input Interpersonligt lärande – output Rådgivning Katharsis Identifikation Återbearbetning av familjekonflikter Självförståelse Hopp Existentiella faktorer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Varför obehagligt Bristande kontroll Upplevelse av egenart, individualitet Bristande förståelse Avskildhet, personlig integritet Hotfullt, risk för attacker eller kritik Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Kompetenscirkeln Kompetens Beteende Självkänsla Beslut Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Roller i psykodynamisk korttidsterapi Terapeut Aktiv Bekräftande Delat ansvar Fokus på känslor Patient Tillit Uppleva känslor Medvetna val Kommunicera Reflektera Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Allians till gruppen som helhet Engagemang När du kände dig upprörd eller besviken under samtalet, hade du då lust att sluta terapin? Arbetskapacitet När du kom att tänka på något viktigt, hur ofta behöll du detta för dig själv istället för att berätta om det för gruppen? Metod och mål Hur oense var du med de övriga gruppmedlemmarna om vilka frågor som var viktigast att arbeta med i detta samtal? Gruppens förståelse och engagemang Hur engagerade var de övriga gruppmedlemmarna under detta samtal i att hjälpa dig med dina svårigheter? Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Bemästra svåra situationer Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gemensamma faktorer i gruppterapi Stöd Sammanhållning Terapeutisk allians ”Målinriktad empatisk intoning” Lärande Erfarenheten att vara en del av en grupp som utvecklas Bygga på likheter Emotionellt meningsfull kommunikation Utveckla nya sätt att ”vara-med-den-andre” Handling Ökad känsla av kompetens Bemästra svåra situationer Utveckla förmågan att kommunicera Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gruppfokus Nära det gemensamma presenterade problemet Minskad stolthet och självkänsla som en konsekvens av minskad kompetens Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Individfokus En problematisk aspekt av ”sätt att vara med den andre” Resurser så väl som begränsningar Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Exempel på fokus (1) Att bättre stå ut med vaga och otydliga situationer så att ditt ansvarstagande för andra inte går ut över dig själv.     Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Exempel på fokus (2)   Att använda förmågan att hålla ut för att pröva att hitta en lämplig gräns i relationer med andra istället för att snabbt bara reagera. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Process Här och nu Interaktion Säkerhet och stöd Emotionella uttryck Feedback Struktur Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Feedback Tydlig Ges snabbt Fokuserar på den som ger budskapet Är av känslomässig natur Innebär ett risktagande med öppenhet Handlar om relationen mellan den som ger feedback och den som feedbacken gäller Är icke värderande Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Gruppledarens attityd Aktiv Intresserad Öppen Informativ Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Faser i behandlingen Orientering Interaktion Separation Att förstå hur man kan använda gruppen, lära känna varandra, sammanhållning Interaktion Gruppidentitet, tillit, här-och-nu, individfokus, arbeta med olikheter genom funktionella subgrupper, känslomässigt meningsfull kommunikation, reflektion, intimitet, ”moments of meeting”, pröva nya sätt att interagera Separation Sammanfattning och utvärdering, sorg, förväntningar och planer inför framtiden Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Stockholms projektet 45 000 anställda 1 500 chefer 70 % kvinnor (också bland chefer) Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

376 chefer (2004-2006) 47 grupper 31 samtalsledare Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Kvantitativ och kvalitativ utvärdering Utvärderingsenkät (n=241, 88% svarsfrekvens) Samarbete och kommunikation (n=270, 88%) Chefsenkät (n=400, 70%) Medarbetarenkät (n=6080, 77%) 10 fokusgrupper med chefer från 35 utvecklingsgrupper (n=46) 2 fokusgrupper med samtalsledare (n=9) Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Utvärdering INDEX 1 – Samtalsgruppen INDEX 2 – Min roll som chef Skala 1-7 INDEX 1 – Samtalsgruppen M = 5,67 INDEX 2 – Min roll som chef M = 4,70 INDEX 3 – Tillämpning i relation till egna chefer och chefskollegor M = 4,54 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Skulle Du rekommendera en kollega? Ja Nej Kanske Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Skulle Du vilja delta i en samtalsgrupp igen? Evaluation questionnaire Skulle Du vilja delta i en samtalsgrupp igen? Ja Nej Kanske Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …såg Du fram emot att delta i gruppen? INDEX 1 M: 5,62 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...är Du nöjd med gruppledaren? INDEX 1 M: 6,03 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...kunde Du ta upp saker från din arbetsplats som verkligen angick dig? INDEX 1 M: 5,96 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …tyckte Du att de andra tog upp intressanta saker? INDEX 1 M: 5,94 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …kände Du att de andra var intresserade av dina frågor? INDEX 1 M: 6,05 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …kände Du att dina erfarenheter var betydelsefulla för de andra? INDEX 1 M: 5,19 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning … Evaluation questionnaire I vilken utsträckning … …fick Du användbara råd i konkreta frågor? INDEX 1 M: 5,38 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

...fick du feedback från de andra om ditt sätt att leda? Evaluation questionnaire I vilken utsräckning… ...fick du feedback från de andra om ditt sätt att leda? INDEX 1 M: 5,02 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

I vilken utsträckning… Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… …fanns tid att tala igenom saker grundligt? INDEX 1 M: 5,78 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

...stärka ditt självförtroende? Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...stärka ditt självförtroende? INDEX 2 M: 4,68 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

...tydliggöra din roll som ledare? Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...tydliggöra din roll som ledare? INDEX 2 M: 4,64 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

...medvetandegöra ditt sätt att leda? Evaluation questionnaire I vilken utsträckning… ...medvetandegöra ditt sätt att leda? INDEX 2 M: 4,82 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Evaluation questionnaire I vilken utsträckning…. ...ändra ditt sätt att handskas med svåra situationer i relation till personalen INDEX 2 M: 4,72 Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Fokusgrupper Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

”Våra olikheter var en stor källa till inspiration” Stöd “Man vågar ta upp problem” “Man kunde släppa prestigen” “Jag längtade efter att få tala med de andra” “Vi hade mycket bra relationer till varandra” “Vanligtvis har man inte tid att tala om vardagsproblem” “Man växer I en grupp där man inte behöver konkurrera. Man förstår att man inte är ensam ” “Vi har liknande problem oavsett var man jobbar” ”Våra olikheter var en stor källa till inspiration” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

“Det bästa var att vi använde oss av allas erfarenheter” Focus groups with managers Lärande “Det är en oerhörd skillnad mellan detta och att delta I traditionell utbildning” “Det är en mycket mer personlig och användbar erfarenhet” “Det tog ett tag innan man förstod hur metoden fungerade” “Det är lite mer krävande” ”Jag har lärt mig att inte lösa problem på direkten, utan analysera dem först” “Det skapar tid att tänka igenom saker I lugn och ro” “Det är en stor fördel att ha en gruppledare som är en del av organisationen och som vet hur det fungerar” “Det bästa var att vi använde oss av allas erfarenheter” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

“Vi löste faktiskt problem” Focus groups with managers Handling och bemästrande “Vi fokuserade mycket på att lösa verkliga problem” “Dålig kommunikation med våra egna chefer var ett vanligt tema” “Man fick konstruktiva förslag som kunde prövas” ”Jag hade stressrelaterade symtom och fick hjälpa att ta mig ur situationen” ”De andra fick mig att se saker på ett nytt sätt, som jag inte tänkt på tidigare. Det var som att plötsligt vakna. Jag visste vad jag skulle göra” “Vi löste faktiskt problem” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

”Låt inte detta vara en engångshändelse” ”Grupperna måste vara en del av vår framtida arbetsorganisation” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Karolinska US Lärande Ledarskap Rekrytering och utbildning av interna handledare Kartläggning 1 Webbenkät till anställda: Arbete, hälsa och ledarskap Chefsenkät Intervju (chef, handledare) Resultat från kartläggning ”Hjulet” Formulering av individuella mål och fokus Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Fokuserad chefsutbildning (forts.) ”Kontrakt” med överordnad chef Tolv halvdagsseminarier en gång per månad (Enkät gång 2 och 10) Kartläggning 2 Webbenkät till anställda: Arbete, hälsa och ledarskap Chefsenkät Individuell uppföljning Resultat från kartläggning ”Hjulet” Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Fakta om enkäten Webbaserad Tar cirka 20 minuter att fylla i Frågeområden: Bakgrundsfrågor Allmänt hälsotillstånd Livsstil Sömn, återhämtning och ork Sinnesstämning Faktorer i arbetslivet Sekretess För att få enkäten ska man ha varit anställd i minst en månad. Timanställda får inte enkäten. Använd “Visa” menyn och “sidhuvud och sidfot” för att ändra eller ta bort texten under strecket. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Alla får individuell feedback Kost- och rörelsekurs, nio träffar Sluta röka-kurs, nio träffar Sluta röka via Internet (tobaksfakta.org) samt mailstöd från sjukhusets hälsopedadgoger Individuell träningsrådgivning, kontinuerligt Föreläsningar om sömn Behandling av personalsjukgymnaster, kontinuerligt Enskilda samtal med sjukhuskyrkan Kontakt med företagshälsovården Mindfullnessgrupper och kollegiala samtal Använd “Visa” menyn och “sidhuvud och sidfot” för att ändra eller ta bort texten under strecket. Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Dilemmabaserat lärande (DBL) 13-16 Manualbaserad chefsutveckling i grupp Individuella fokus Egna dilemman eller problem Problemlösning på egen arbetsplats 16-18 Föreläsning och diskussion Teman enligt ledarskapsmatrisen Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

Explicit kunskap Företräda Rollteori Fatta beslut och lösa problem Kognitionspsykologi (inkl. kreativitet) Tydliga mål Organisationsteori Stödja och konfrontera Kommunikationsteori Ställa krav och belöna Stressteori 6. Coaching Motivationspsykologi 7. Härbärgera osäkerhet och projektioner Gruppsykologi 8. Visa civilkurage Etik 9. Mening Filosofi Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018

”Vänteliste” design FCU chefer (N=160+80), Webbenkät till närmaste medarbetare (N=240 x Y) Chefsenkät + ”Hjul” (N=240). HT 06 VT 07 QPS CE+”Hjul” 08 09 Urval Utb Konsulter 80 Chefer FCU Väntelista Christer Sandahl, MMC/ LIME 17 september 2018