Leda mot ett Innovationsklimat Maud Gustavsson Personlig ombudsman för chefer Visions center i Linköping maud.gustavsson@vision.se www.vision.se/chef Chef Direkt: 0771-360 600 Välkomna till denna lunch – kort presentation av mig. Presentationsrunda Först: Personliga ombudsmannen för chefer: Kort – vårt chefserbjudande, Chef Direkt Forskning kring ledarskap har skett i över 2000 år. Samhällssituationen, trender och strömningar har påverkat synen på vad som är ett gott ledarskap. Det finns otroligt många teorier, lösningar och tänk kring hur en bra ledare ska vara. Och allra flest finns inom området ledarskap och förändringar. Googla på detta så ser ni! Otroligt mycket finns skrivet. Vi har en timma på oss att avhandla en liten del i ämnet Det jag skulle vilja göra är att resonera med er utifrån vad jag har sett, både i klimat där idéer inte tas tillvara, och i organisationer som har lyckats. Jag tänkte tex använda Vision som ett gott exempel, då vi bytte namn och ändrade medlemstapp till ökat medlemsantal. Jag vill också bolla med er om det ansvar som ni har – som VI har – vi som är chefer – att skapa ett klimat på våra arbetsplatser där idéer flödar och där utveckling är i fokus. Och vad gör vi om så inte är fallet? 2018-09-17
Grundläggande förutsättningar Resurser Befogenheter Kompetens Kunskap Har ni förutsättningar att göra ett bra chefsjobb? Innan vi pratar vidare om innovationsklimat är det bra att reflektera över det grundläggande. Om ni inte har detta är det ju svårt att vara en bra chef – oavsett hur goda intentioner ni har! Jag varit chef i 10 år. Haft bra förutsättningar. Kanske inte alltid resurser som jag velat – men tillräckligt för att bedriva sund verksamhet. Befogenheter att tex sätta lön så jag kan ta mitt personalansvar, kompetens både hos mig själv, och hos min personal – och bra HR-stöd, och stöd från ekonomi, IT. Möjlighet att inhämta kunskap. Använd Vision om du behöver stöd i grundförutsättningarna för ditt ledarskap. 2018-09-17
Vem har lösningen på problemet? Ni står inför ett problem i er verksamhet, hur ofta tror ni att den bästa lösningen/idén finns hos er egen personal? Börja direkt med att kasta ut frågan ovan. Bikupediskussioner. Fråga: Vad säger ni? Hur många % Jobbar vi så? Hinner vi lyssna? Hinner vi diskutera idéer? Vad tänker ni på när ni hör begreppet ”Innovationer”? Löfven och regeringen har tillsatt ett ”Innovationsråd” (feb 2015) i syfte att få igång fler företag. Men det är inte den tanken jag vill lansera här idag – utan innovationsklimat – i syfte att lyssna på medarbetarna, och fånga upp de bästa idéerna för ökad effektivitet och utveckling. Vi behöver hela tiden utvecklas – och idéerna finns många gånger där, rakt framför oss. Hos medarbetarna. Hur gör vi får att ha det klimatet så medarbetarna vågar, så vi hinner höra? Vi vill nå: Ständiga förbättringar, fånga idéer och innovationser. 2018-09-17
Ditt ansvar, innovationsklimat Er konkurrenskraft på 10 år är beroende av idéer som ännu inte kläckts. Dessa kan inte beordras eller processas fram – de uppstår i rätt miljö och kultur. Den viktigaste faktorn för gott utvecklings- och förändringsklimat: Ledarskapet. 80-90 % av lösningar på problem i verksamheten finns hos personalgruppen som jobbar där (källa Mats Tyrstrup, Handelshögskolan) Hinner du lyssna på idéer? Uppfattar din personal att det är meningsfullt att komma med förslag? Lätt att säga att innovationsklimatet är viktigt – svårare att skapa. Om Du som ledare inte hinner fånga idéer – så är du i praktiken aktiv i att lägga ner verksamheten – på lång sikt (säg med glimten i ögat, fråga om de håller med) Vision har en hjärtefråga: Välfärd i världsklass, och då säger vi så här: ” Vi jobbar särskilt med att skapa förutsättningar för att välfärdssektorn ska vara en innovationsvänlig arbetsplats. Då ger vi bättre möjligheter för att ta tillvara medarbetarnas kompetens och därmed bidra till attraktiva arbetsgivare. ” Har er arbetsgivare en plan för ”innovationer?” – även om så inte är fallet så kan ju Du skapa det klimatet hos din enhet, och lyfta frågan i din chefsgrupp. 2018-09-17
Vad tror ni är viktigast för att nå ett innovationsklimat Vad tror ni är viktigast för att nå ett innovationsklimat? Vilken förutsättning är viktigast tror ni? Diskussion/bikupa: Vad tror ni är viktigast för att nå ett innovationsklimat? Vilken förutsättning är viktigast tror ni? Skriva upp det som kommer fram på tavlan – sedan visa Bilden ovan – eller inte – om deras lista blir bättre Du måste ha: 1 Tid, 2 Resurser, 3 Kunskap – för att kunna skapa innovationsklimat. (tex förändringskunskap) Har ni detta: Diskussionsstund. Hur når man detta? Diskussion i bikupa igen. 2018-09-17
Vad händer med människor som blir lyssnade på? De växer och utvecklas De blir motiverade och engagerade De blir intresserade av arbetsplatsens utveckling De blir lojala Gruppen kan säkert fylla på med fler saker än det står ovan. Ställ sedan motfrågan retoriskt till gruppen: Vad händer då med människor som inte blir lyssnade på? 2018-09-17
Medarbetarskap och samverkan Viktigt med kända mål, och delaktighet i verksamhetens utveckling. Medarbetarnas kompetens, kreativitet och engagemang tas tillvara Ledarskapet behöver vara stödjande, och ge förutsättningar för delaktighet i verksamheten Innovationsklimat ska bidra till en ökad måluppfyllelse för att medarbetarna ska kunna komma med idéer och förslag måste de ju veta vart verksamheten är på väg. Vilka är målen för verksamheten? Ur Motalas projektplan Övergripande mål: Samtliga förvaltningar ska organisera för och använda innovationssystemet som ett verktyg för att ta tillvara medarbetarnas idéer i arbetet med verksamhetsutveckling. I detta mål ingår att främja ledarskap för innovationer. Samtliga medarbetare i Motala kommun ska ges kunskap om innovationsarbete och vara delaktiga i innovationssystemets tillämpning. I detta mål ingår att främja medarbetarskap för innovationer. Andra kommuner och organisationer ska kunna dra lärdom och nytta av de erfarenheter som Motala kommun får vid införande av ett innovationssystem. Motala kommun ska erbjuda en hälsofrämjande arbetsplats där medarbetarnas kompetens, kreativitet och engagemang tas tillvara. Medarbetarna ska uppleva ett motiverande och stödjande ledarskap, delaktighet i verksamheten samt att deras kompetens tas tillvara. 2018-09-17
Varför förändring? Vad är syftet? Vilket problem ska lösas Vad tjänas? Vem drabbas? Var finns motståndet? Vilka är positiva och drivande? Förändringskunskap. Har ni uppdaterat den kunskapen? Vet ni hur människor fungerar i förändring? Vad händer i grupper? Kräv att få detta av era arbetsgivare. I den snabba takten som är i samhället. Där med mycket information och nyheter, så måste ledare kunna hantera detta. Ledarskap handlar om att hantera hög osäkerhet, och skapa trygghet i förändringen för medarbetarna. Frågan på bilden ovan: Den här frågan tycker jag ställs alltför sällan. Organisationer springer in i förändringar för förändringens skull. Och ibland är det kanske rätt. Det behövs kanske skakas runt i en organisation. Men alltför ofta tycker jag det går lite för fort. Alla i organisationen måste få reda på detta, ledningen måste ha det fullt klart för sig. Och sedan kunna förmedla detta. Varför ska denna förändring ske? Kan vara: utveckling, effektivitet, besparingskrav, tekniken, nystart osv Jobba igenom frågorna ovan. I den chefsgrupp du sitter. För dig själv, med din personal när de föreslår förändringar. Varför kan ses som en negativ fråga, men den ska kunna besvaras. Viktigt! Fråga till gruppen: Rädslor inför förändringar? 2018-09-17
Lyckad förändringsprocess 3 steg Var tacksam mot de som uppfattas vara emot – de är din riskanalys! Lyssna noga, svara på frågor, så får du själv en bättre uppfattning om var motstånd, svårigheter och problemen finns. Det gör dig till en bättre ledare och förändringsprocessen bättre grundad i medarbetarnas verklighet. Information och kommunikation. Många fler gånger än du ens kan tänka dig. På alla de sätt som finns, och några till Glöm inte känslorna! Ditt eget engagemang och hur medarbetarna känner inför förändringen. Det är med känslor du vinner människor! Ibland pratar vi lite slarvigt om ”motståndare till förändring” – de är ”motvalls” och att människor är rädda för förändring osv Det är ju i grunden en sund reaktion! Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Människor gillar trygghet. Så – var noga! Och nyttja alla de farhågor som kommer fram. Ta dig god tid att lyssna och försöka förstå vad det är som oroar. Lugna där du kan. Och svara att du inte vet om så är fallet. Informera – 100 gånger mer än du tänkt Och kom ihåg känslorna – det syns om du tror på det du säger (och tvärtom) Exempel: en medarbetare som jobbat med medlemsregistret hela sitt liv, och nu skulle det centraliseras till Sthlm – hennes resa – blomma upp sista 5 åren på jobbet och uträttade saker hon inte själv trodde hon någonsin skulle kunna. Rädd, trodde ej hon kunde, inte blivit sedd och puschad….. 2018-09-17
Gott ledarskap i förändring Det svåraste som ledare är inte att välja nytt som ska göras, det är att välja bort. Föreläsning med xx för några år sedan som formulerade det så bra (Mats Tyrstrup igen). Det är inte svårt att besluta om nya saker som behöver göras. Det svåra är att besluta vilka saker som ska sluta att göras. Hur gör ni? Vilka onödiga processer pågår hos er? Ex: Samma föreläsare: Hatthyllan. Fast vi inte har hatt. Bra frågor att ställa: Vem kan använda det här och till vad? För vem är detta helt avgörande att det görs? Varför är detta viktigt och för vem? Aktiviteter som vi inte kan spåra ett syfte till – ta bort! Att jobba med denna frågan i workshop med personalen kan vara ett sätt att börja sitt ”innovationsarbete” – att tänka bort onödiga saker… 2018-09-17
Leda mot innovationsklimat! Lycka till med ert förändringsjobb och trilla inte i fallgroparna pga brist av : Engagemang Kommunikation Tålamod Känsla Kunskap Vi behöver utveckling hela tiden. Vill vi skapa morgondagens lyckade arbetsplatser måste vi lyckas med att skapa innovationsklimat , där utveckling uppmuntras. Se till att du finns i en miljö där detta är möjligt. Skapa den! Försök! Går det inte så flytta på dig. Trilla inte i fallgroparna pga brist! Och om du trillar ner – lär dig och gå vidare Tack för idag. 2018-09-17