Om Bremendomen …och dess påverkan på svensk 2018-09-17 Om Bremendomen …och dess påverkan på svensk miljölagstiftning och prövningen av enskilda tillståndsprojekt i Sverige. (C-461/13) Foto: Wikipedia commons Karin Wall karin.wall@havochvatten.se Mål C-461/13, EU-domstolen Bund für Umvelt und Naturschutz e.V. mot Bundesrepublik Deutschland Förhandsbesked ang. tolkning av artikel 4 i), ii) och iii) i vattendirektivet (2000/60/EG) Havs- och Vattenmyndigheten
Utbyggnad av floden Weser 2018-09-17 Utbyggnad av floden Weser Tre projekt Segelrännan görs djupare, 40 cm-1,16 m Följder (förutom de omedelbara): bl a ökade strömningshastigheter, högre tidvattennivåer vid högvatten och lägre vid lågvatten, ökad salthalt i nedre Weser och ökad igenslamning utanför segelrännan. OBS! HYMO och Fys-kempåverkan 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
a) när det gäller ytvatten 2018-09-17 Artikel 4 Miljömål 1. Vid genomförande av de åtgärdsprogram som anges i förvaltningsplanerna för avrinningsdistrikt skall medlemsstaterna a) när det gäller ytvatten genomföra alla åtgärder som är nödvändiga för att förebygga en försämring av statusen i alla ytvattenförekomster, om inte annat följer av tillämpningen av punkterna 6 och 7 och utan att det påverkar tillämpningen av punkt 8, ii) skydda, förbättra och återställa alla ytvattenförekomster om inte annat följer av tillämpningen av punkt iii när det gäller konstgjorda och kraftigt modifierade vattenförekomster i syfte att uppnå en god ytvattenstatus senast 15 år efter detta direktivs ikraftträdande i enlighet med bestämmelserna i bilaga V, om inte annat följer av tillämpningen av de förlängningar som beslutats i enlighet med punkt 4 och av tillämpningen av punkterna 5, 6 och 7 och utan att det påverkar tillämpningen av punkt 8, iii) skydda och förbättra alla konstgjorda och kraftigt modifierade vattenförekomster i syfte att uppnå en god ekologisk potential och en god kemisk ytvattenstatus senast 15 år efter detta direktivs ikraftträdande i enlighet med bestämmelserna i bilaga V, om inte annat följer av tillämpningen av de förlängningar som beslutats i enlighet med punkt 4 och av tillämpningen av punkterna 5, 6 och 7 och utan att det påverkar tillämpningen av punkt 8, 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
2018-09-17 Frågorna som prövades Ska art 4.1 tolkas som att medlemsstaterna har en skyldighet att inte ge tillstånd till projekt som kan orsaka försämring hos vattenförekomst eller äventyrar uppnående av god status/potential vid den tidpunkt som direktivet säger? Eller innebär dess innehåll endast ett mål för förvaltningsplaneringen? Vad innebär ”försämring av status”– Avses bara sådan förändring som leder till placering i lägre klass enligt bilaga V? Om inte, när föreligger försämring av status? 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
2018-09-17 Domstolens svar Artikel 4.1 i direktivet innehåller inte enbart principiella skyldigheter utan avser även enskilda projekt. Medlemsstaterna är därför skyldiga* att inte lämna tillstånd till ett projekt om detta kan orsaka en försämring av en ytvattenförekomsts status eller när projektet äventyrar uppnående av god status, god potential eller god kemisk ytvattenstatus hos en ytvattenförekomst. *med förbehåll för att undantag kan medges 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Ang. begreppet ”försämring av status” 2018-09-17 Ang. begreppet ”försämring av status” Domstolen konstaterar att begreppet ”försämring” för att vara ändamålsenlig ska tolkas i förhållande till en kvalitetsfaktor eftersom det då omfattar varje förändring som skulle kunna äventyra genomförandet av målet med vattendirektivet. Så snart statusen hos minst en kvalitetsfaktor försämras med en klass, exempelvis från god till måttlig eller från måttlig till otillfredsställande, ska detta därför bedömas som försämring av statusen. 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Hydro-morfologiska kvalitetsfaktorer 2018-09-17 Kategori av kvalitetsfaktorer för vattendrag Hydro-morfologiska kvalitetsfaktorer Kvalitetsfaktorer Konnektivitet Morfologiskt tillstånd Hydrologisk regim Icke-försämring Parametrar under respektive kvalitetsfaktor Konnektivitet i sidled till närområde och svämplan Vattenfårans form Specifik flödesenergi Vattendragets planform Vattendragsfårans bottensubstrat Volymavvikelse Konnektivitet i uppströms och nedströmsriktning Död ved i vattendraget Flödets förändringstakt Strukturer i vattendrag Sämst styr Vattendragets kanter Vattenståndets förändringstakt Vattendragets närområde Sämst styr Vattendragets planform Genomsnitt av parametrar 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Försämring av status på kvalitetsfaktornivå 2018-09-17 Försämring av status på kvalitetsfaktornivå Biologi Statusklass Växt-plankton Kiselalger Fisk Fys.-Kem (Närings-ämnen, Försurning och SFÄ) Hymo (Konnektivitet, hydrologisk regim, morfologiskt tillstånd ... Total Status Hög X God Måttlig Otillfredsställande Dålig Ja! Nej! X X Ja! X Ja! X X Havs- och Vattenmyndigheten
Följder av domen vid tillståndsprövning 2018-09-17 Följder av domen vid tillståndsprövning Domen kan få stora konsekvenser. Sverige har hittills inte uppnått god ytvattenstatus och behöver därför vidta de åtgärder som behövs för att beslutade miljökvalitetsnormer ska följas. Hårdare krav. Svårigheter för vissa verksamheter. Ex. Gamleby reningsverk, MÖD, dom 2013-03-26 i mål M 6369- 12. 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Tillämpning vid tillståndsprövning 2018-09-17 Tillämpning vid tillståndsprövning Både god kemisk och god ekologisk status ska nås. Genom bl a tillståndsprövning. Svensk lagstiftning brister. Tillståndsmyndigheten får ta ställning. Tillämpning av 2 kap. 7 § MB i enlighet med domen? Direkt effekt? 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Undantag – inte en möjlighet för alla 2018-09-17 Undantag – inte en möjlighet för alla Bremendomen pekar på möjligheten till undantag, art 4.7 (4 kap 11 § vattenförvaltningsförordningen) Undantag för vattenförekomst kan medges där ny verksamhet eller åtgärd gör att god status inte nås eller försämring sker på grund av verksamhetens inverkan på en VFs (fysiska) karaktäristika, eller status försämras från hög till god. Undantag bara om en rad förutsättningar uppfylls, bl a att alla genomförbara åtgärder vidtas för att mildra de negativa konsekvenserna. Alla verksamheter kommer inte att omfattas. För att vara ändamålsenlig bör denna bedömning göras av tillståndsmyndigheten 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Undantag från god status 2018-09-17 Undantag från god status Tidsundantag (4 kap 9 § VFF) Mindre strängt krav (4 kap 10 § VFF) Undantag på grund av ny verksamhet (4 kap 11 § VFF) Kommissionen har ögonen på Sveriges tillämpning av undantag. Undantag enligt 4 kap 9 och 10 §§. Viktigt med bra spaning och att undantagen är väl analyserade och motiverade. Inte överklagningsbara beslut, normbeslut. 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Det svenska rättsliga genomförandet behöver ses över 2018-09-17 Det svenska rättsliga genomförandet behöver ses över Miljökvalitetsnormer med olika rättslig status, bara kemisk ytvattenstatus som kan leda till att verksamheter inte tillåts på grund av att mkn inte följs (2 kap 7 § 2 och 3 st MB) Behov av reglering för MKN vatten som säkerställer att även ekologisk status (och kemisk och kvantitativ grundvattenstatus) får en starkare rättsverkan. Ny stoppregel för MKN vatten? Vattenmyndigheten kan ta ställning till undantag för bl a ny verksamhet, inte domstolen. Ingen koppling mellan tillstånds- och undantagsprocessen. Undantag för ny verksamhet prövas av tillståndsmyndigheten? Kopplingen ÅP och tillståndsprövning/tillsyn kan behöva stärkas. 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
2018-09-17 Domstolarna dömer… Rimliga åtgärder (Värö bruk) Egen direktivsbedömning - Dom 2015-09-25 i mål nr M 184- 15, MMD Östersund, fiskodling vid Mjältösundet (Norviks hamn- MÖD) 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
…och lagstiftaren funderar 2018-09-17 …och lagstiftaren funderar …Vattenverksamhetsutredningen, Åtgärdsprogram för vatten, Bremendomen 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten
Tack för uppmärksamheten! 2018-09-17 Tack för uppmärksamheten! Frågor? 2018-09-17 Havs- och Vattenmyndigheten