Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32
Härskarteknik: Förlöjligande Bekräftarteknik ifrågasätt Motstrategi respektera Att tänka på: Det är relativt vanligt att ha erfarenheter av att ha blivit utsatt för härskartekniker men det är också vanligt att utsätta andra för detsamma. På en arbetsplats kan detta ske av medarbetare, chefer, kollegor, kunder, patienter, närstående och så vidare. En del av det som kommer upp i denna presentation kan leda till (obehagliga) minnen hos vissa medarbetare och det kan leda till en viss del självrannsakan hos andra. Reaktionerna i gruppen kan variera. Du som chef kan antingen välja att presentera de olika härskarteknikerna som finns och ta diskussionsfrågorna på slutet. Du kan också välja att låta medarbetarna inför APT:n då denna presentation ska gås igenom läsa ”handledningsdelen” om härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker och be dem att fundera över egna erfarenhet av detta. Både fundera över om de själva blivit utsatta eller om de utsatt andra för någon eller flera av teknikerna. Detta behöver givetvis inte redogöras för men det kan skapa reflektion kring beteenden som kan vara bra att ha med sig. Du kan inleda detta avsnitt på APT:n med att fråga om någon önskar lyfta någon reflektion kring härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker. OBS! Presentationerna är uppdelade med fokus på en härskarteknik med tillhörande motstrategi och bekräftarteknik i ett. Finns intresse och tid går det givetvis att visa alla presentationerna samtidigt. I annat fall kan medarbetarna läs om en teknik åtgången enligt ovan. Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som regionen har i vissa frågor. I regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft framgår att härskartekniker inte är något som är accepterat och att det är något som ska motverkas. Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Berit Ås sa att om härskarteknikerna ska kunna motverkas behöver de först synliggöras. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Bekräftartekniker handlar om sätt att förändra sociala klimat. Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet.
Härskartekniken: FÖRLÖJLIGANDE Teknikens syfte är att ta sig total makt över situationen. Den som förlöjligar förminskar och förringar sitt offer Utövaren gör personen som blir utsatt till en person som det går att skratta åt. Kvinnor är generellt sätt mer utsatta än män Traditionella kvinnliga arenor vs manliga arenor. Språket. Förminskande av sig själv. Infantilisering. Förlöjligande: Den som förlöjligar tar sig total makt över hela situationen. Den som förlöjligar förminskar, förringar och tillintetgör sitt offer. Det bli en person som det går att skratta åt. Förlöjligande av kvinnor och traditionellt kvinnliga arenor i offentligheten är vanligare än att traditionellt manliga arenor blir det. Det kan exempelvis vara hur hushållssysslorna värderas och benämns. Men det kan också handla om hur kvinnor som är föräldralediga/väntar fler barn betraktas och hur det fortfarande kan innebära begränsningar i karriären ex. Eller hur kvinnor som är gravida eller ammar benämns. Att det förekommer förlöjligande kommentarer såsom ”det är alla hormoner som gör att hon inte kan tänka klart” eller att ”amningshjärna” används som ett begrepp när det gäller kan handla om en enorm trötthet efter att inte fått sova längre än ett par timmar i flera veckorstid. Exempelvis kan det synas i språket där kvinnor oftare benämns nedvärderande med epitet som”kärringar” eller att kvinnor ”pladdrar”, ”skvallrar” eller är ”horor”, ”hysteriska fruntimmer” ”slampor” och så vidare. Det sker oftare mot kvinnor än mot män. Kvinnor kan även kallas för ”skator” ”kossor” och andra djurslag som ett sätt att förminska och förlöjliga. Det är också vanligare att kvinnor förminskar sig själva jämfört med män. Det kan ske exempelvis genom att säga ”Så dum jag var! Hur kunde jag bete mig så korkat?!” En nära släkting till förlöjligandet är infantiliseringen som innebär att bli betraktad som ett barn. Det kan uppvisas genom att personen i fråga blir tilltalad som att du förväntas vara ett barn vilket kan vara bekvämt för den andre som då kan uppträda vuxet och ”veta bäst”. Att bli infantiliserad handlar även om uttryck som exempelvis ”Lilla gumman, så där kan du väl inte göra?” En fara kan här vara att den utsatte på ett sätt upplever sig särskilt sedd och omhändertagen samtidigt som uttrycket leder till ett förlöjligande som kan leda till upplevelsen av att bli stoppad, sänkt och förminskad. Genom infantiliseringen kan en person lätt hamna ur kontroll och därmed får motparten större kontroll över situationen. Diskutera gärna hur många negativa epitet av kvinnor kan ni komma på? Hur många av män? Vad tror ni att det beror på?
Motstrategi: IFRÅGASÄTT Härskartekniken Förlöjligande kan motverkas genom att ifrågasätta. Att ifrågasätta ett förlöjligande kan vara svårt. Ett sätt för att lättare agera kan vara att: Hålla huvudet kallt och agera utifrån att du är stor, stark och en som tar plats. Inte fastna i förnedringen och skammen som den som använt härskartekniken utdelat. Argumentera utifrån hela din kompetens. Gå inte i fällan när någon har förminskat dig. Mer direkt agerande kan vara att: Bred ut dig. Låt inte skämtet passera okommenterat. Bromsa upp konversationen och kräv att förlöjligandet analyseras. Håll dig kall, logiskt och gör klart att behandlingen inte accepteras. Vad menar du med det? Jag vill att du förklarar närmare och preciserar vad du menar. Upprepa vad motparten sa ord för ord. Var det detta du sa? Förstår jag dig rätt? Vad jag hör att du säger är … Menar du verkligen det? SKRATTA ALDRIG MED! Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Till härskartekniken förlöjligande gäller det att motverka genom att ifrågasätta. Tips: Håll huvudet kallt och agera utifrån att du är stor, stark och en som tar plats Fastna inte i förnedringen och skammen som motparten utdelar Argumentera utifrån hela din kompetens, gå inte i fällan när någon har förminskat dig Bred ut dig! Låt inte skämtet passera okommenterat. Bromsa upp konversationen och kräv att förlöjligandet analyseras. Håll dig kall, logisk och gör klart att behandlingen inte accepteras. Vad menar du med det? Jag vill att du förklarar närmare och preciserar vad du menar. Upprepa vad motparten sa ord för ord. Var det detta du sa? Förstår jag dig rätt? Vad jag hör att du säger är… Menar du verkligen det? SKRATTA ALDRIG MED! Att fundera över: Om den som säger ifrån när hen blir utsatt för härskartekniker inte får stöd av kollegor eller andra (om det finns runt omkring) vad kan det ge för känsla hos den utsatte? Hur kan vi skapa en miljö där det är självklart att säga ifrån när någon blir förlöjligad?
Bekräftarteknik: RESPEKTERA Bekräftarteknik förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom nya förhållningssätt. Bekräftartekniker handlar om att förändra sociala klimat som bidrar till en motsatt kultur. Bekräftartekniken Respektera innebär bland annat: Visa respekt för personen Bemöt personen seriöst och vuxet Stötta den som blir utsatt på ett seriöst sätt så att hen känner sig betydelsefull Ge utrymme och ställ frågor Att vara påläst kan också vara ett bra verktyg eftersom det gör att förlöjligandet inte får fäste lika lätt Bekräftartekniker förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom att skapa nya interaktionsmönster och förhållningssätt och på så sätt skapa ett positivt, jämställt klimat där ömsesidig respekt råder. Förlöjligande- respektera Visa respekt, bemöt seriöst och stötta personen i fråga så att den känner sig betydelsefull och vuxen. Ge individer som inte själva alltid tar så mycket utrymme plats genom att ställa frågor om deras åsikter och synpunkter.
ATT DISKUTERA Diskutera två och två Vad kan användandet av härskartekniken förlöjligande ge för konsekvenser för den som blir utsatt? Hur vanligt tror ni att det är att omgivningen använder sig av bekräftartekniker när en härskarteknik tillämpas? Om ni tror att det är sällan – Vad tror ni att det beror på i sin tur? Om ni upplevde att en kollega blev förlöjligad av en annan kollega/chef – Hur skulle ni själva vilja agera? Hur tror ni att ni faktiskt skulle agera? Om det finns en diskrepans mellan vilja och faktiskt agerande – Vad skulle ni behöva för att agera som ni skulle vilja? Kom överens om en härskarteknik som ni ska vara aktsamma på fram till nästa APT. Kom överens om hur ni ska agera när ni upptäcker en sådan sker (mot kollega, chef, patient, närstående etc) och diskutera olika bekräftartekniker och motstrategiers användbarhet. Genomför denna övning i mindre grupper eller i par men låt det gärna gå laget runt när smågruppsdiskussionerna är avslutade och försök få till ett reflekterande samtal i storgrupp. Tänk på att gärna anteckna ner vilka härskartekniker som medarbetarna vill vara aktsamma på till nästa APT och vilka motstrategier dem önskar tillämpa och/eller bekräftartekniker. Finns det tydliggjort för alla att alla kommer att agera på tillämpandet av härskartekniker (men på olika varianter) blir steget förhoppningsvis inte lika stort från att gå från önskad handling till faktiskt handling i ex fikarummet. Det blir förhoppningsvis mer accepterat att agera med civil kurage när någon exempelvis blir förlöjligad, osynliggjord eller utsatt för dubbel bestraffning. Följ gärna upp på nästa APT kring härskartekniker. Den sista punkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa tillfälle. ur det har gått. SAMMANFATTNING Det första steget i alla förändringsarbeten är medvetenhet. En medvetenhet och uppmärksamhet på att något har hänt ger oss något att utgå ifrån, upplevelse att känna in och relatera till – det får vi genom Ås beskrivningar och begrepp. Andra steget är att synliggöra intellektualisera och påtala och det får vi genom definierade motstrategier. Det tredje steget är att föregå med gott exempel och därtill har vi nu bekräftartekniker. Sammanfattningsvis ser teknikerna ut så här: Härskarteknik Motstrategi Bekräftarteknik Osynliggörande Tag plats Synliggörande Förlöjligande Ifrågasättande Respekterande Undanhållande Korten på bordet Informera Dubbel bestraffning Bryta mönstret Dubbel belöning Skuld och skam Intellektualisera Bekräfta rimliga normer