Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Advertisements

Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Svenska som andraspråk 1
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Föräldraenkät 2017 Förskola
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Leda och utveckla en förening
Formativ undervisning– Workshop 4 (feedback)
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Riktlinjer för betygssättning
BFL Nuläge och framåt ….
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Åtgärdswebben.
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Aktivitetspyramiden:
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
FN-skolor i Sverige Aktuell karta över landets FN-skolor:
Algoritmer.
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Målsättning och handlingsplanering för framgång
för dig som rapporterar resultat
P-11.
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Välkomna till Järla skola
Verksamhets- och grupputveckling
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion

Planering för dagen 8.30-9.30 Workshop 1 9.30-10.00 Fika 10.00-11.00. Mindset 11.00-12.00 Workshop 2 12.00-13.00 Lunch 13-15.30 Workshop 2 - fortsättning. Titta på ”The Classroom”.

Aktiveringskoder Se mail.

Inledning Vi lär oss genom: att dela framgångar och misslyckande med varandra och stödja varandra. Skapa effektiva sätt att samarbeta kring.

Kommer ni ihåg de fem nyckelstrategierna i formativ bedömning? Klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier (Dela lärandemålen) Skapa och leda effektiva diskussioner, uppgifter och aktiviteter som lockar fram belägg för lärande (Utfrågning) Ge FEEdback som för eleverna framåt (Feedback) Aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande (självbedömning) Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra

Websida för vår fortbildning i formativ undervisning www-formativundervisning.wordpress.com Här kan du: Hämta hem gjorda presentationer Se vad nästa uppgift är Se datum för kommande workshops

Lägg in ett bokmärke för websidan Gå till ”Bokmärken” och klicka på ”Lägg till Bokmärke”.

Uppgiften till idag Vi tittar på de exempel som ni har skrivit för att förändra er undervisning i en mer formativ inriktning till hösten padlet.com/wall/itiuhvv9y4jc Gå till websidan: www- formativundervisning.wordpress.com för att se länken.

samarbete Utvärdering hur vi arbetar som individer i en grupp. Fyll i handout ”Riktlinjer för samarbetsinventering”. Diskutera i gruppen det som du upplever att du är bra på och om det finns något som du kan bli bättre på.

gruppöverenskommelse Vi kommer i tid. Vi lyssnar aktivt på varandra. Vi ger konstruktiv feedback. Vi deltar men tar inte över diskussionerna. Vi är ärliga om våra misslyckanden. Vi är öppna för nya idéer. Vi är villiga att överge praktiker och vanor som inte fungerar bra. Vi stannar kvar hela mötet.

Andra principer vi är överens om: Diskutera och skriv ner någon annan princip som ni tycker att vi ska ha.