Innehåll i och användning av läromedel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Fossilbränslefritt Kronoberg
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare”
Lärandeansatsen i Socialfonden
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetar skolor systematiskt för att förbättra elevernas kunskapsutveckling? - en granskning av hur 40 skolor arbetar med uppföljning, utvärdering och.
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Nätverk för lärare på fritidshem
Kvalitetsgranskning under våren 2014
Vad ser Skolinspektionen?
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Språkinlärning på talets grund
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Regiongemensam elevenkät 2016
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Nationella riktlinjer
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Innehåll i och användning av läromedel. En kvalitetsgranskning med exemplet kemi i årskurs 4 och 5.

Granskningens syfte att på några skolor granska läromedel i ämnet kemi för årskurserna 4 och 5, för att bedöma hur läromedlen samt tillgången och bruket av läromedel ser ut i förhållande till styrdokumentens krav att med stöd av forskning och tidigare läromedelsundersökningar, särskilt granska läromedlen och bruket av dem i förhållande till värdegrundsperspektiven genus och etnicitet 2010-12-17

Frågeställningar Använder skolorna tidsenliga läromedel som skapar fasthet och sammanhang i ämnet i fråga och som motsvarar de nationella målen? Anpassas de använda läromedlen till varje enskild elevs förutsättningar och behov? 2010-12-17

Avgränsningar Läromedel exemplifieras av ämnet kemi i årskurserna 4-5 De läromedel som skulle tas med i den övergripande granskningen skulle vara Blädderbara Använda av flera skolor, oavsett utsträckning, eller Använda endast av en eller ett fåtal skolor, men då i hög utsträckning Tillgängliga/möjliga att införskaffa inom utsatta tidsramar Skrivna för/riktade till målgruppen elever i årskurserna 4 och 5 2010-12-17

Förväntad effekt Genom att uppmärksamma läromedel och läromedelsbruk i nämnda ämne och årskurser, vill Skolinspektionen sätta läromedelsgranskning på skolornas och skolhuvudmännens agenda Kvalitetsgranskningen är tänkt att kunna bidra till skolornas kvalitetsarbete, men också till resonemang om läromedlens betydelse för elevernas måluppfyllelse och för olika elevgrupper. 2018-09-13

Urval, genomförande och metod 14 slumpmässigt utvalda skolor i 14 kommuner, varav tre med fristående huvudmän Dokumentanalys: de enskilda skolornas läromedel Övergripande granskning av de mest frekvent förekommande läromedlen: diskursanalys Intervjuer med rektor, lärare och elever Lektionsobservationer Skolbeslut med krav på åtgärder och rekommendationer 2010-12-17

Resultat skolbesök Stor variation i tillgången till och bruket av läromedlen Otidsenliga läromedel Lärarna är i praktiken ansvariga för urval, inköp och utvärdering Få skolor utvärderar läromedlen Dålig anpassning till elevernas förutsättningar och behov Det förs knappast några resonemang kring läromedlen utifrån genus och etnicitet 2018-09-13

Resultat innehållsgranskning Mer renodlade kemiläromedel men också mer fragmentariska Etnicitet är i stor utsträckning frånvarande i de läromedel som används Förskjutning av balansen mellan kvinnor och män i senare läromedel, även om män förekommer oftare till antalet 2018-09-13