Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Välkommen till Braås skola
Delaktighet.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur kan vi förstå begreppet?
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Matematiklyftet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förhållningssätten.
Välkommen till chefsmötet!
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet EL&pedagogen Tillfälle 4 160504 Lekstorp

Dagordning 4 maj Lekstorp 14.00 Litt-sem och diskussion 14.20 Inledning - sammanhangsmarkering 14.40 Övning Outsider Witness Position 15.40 Redovisning 16.20 Fikapaus 16.40 Ett fall & En lösning 17.00 FARGO! 17.20 Tips & råd.. Vad tar jag med mig ifrån kursen? Självspegling- loggbok 17.40 Avslutande runda med utvärdering 18.00 Utcheckning

Christer Westlund om entreprenörskap Klipp

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Vad har vi gjort? Lärare Elev Relation Praktik - praxis

Outsider witness position

Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? 1-1-1

FARGO! Vad är det första som jag vill skapa förutsättningar för på min skola?   Finns det hinder för att kunna gå vidare? Hur kan jag ta mig runt dem? Vad är första steget i det arbetet?

En skola med entreprenöriellt fokus…kan den se ut så här? Eleven erbjuds utbildning anpassad efter dennes specifika förutsättningar, erfarenheter och sätt att inhämta kunskaper. Eleven erbjuds och tar själv ökat ansvar för sitt lärande. Lärarens roll blir därmed mer handledarens än kunskapsförmedlarens. Grupporienterat arbete tillämpas, i vilket eleverna lär sig produktiv samverkan med individer som har andra kompetenser. Undervisningen präglas av ”lära genom att göra” i kombination med reflektion över de erfarenheter som gjorts. Eleven arbetar med autentiska och komplexa problem som överskrider ämnesgränserna. Samarbete mellan skolan och närsamhället är frekvent förekommande. Arbete i projektform genomförs och där resultatet kan nyttiggöras även utanför skolan. Arbete med uppgifter som är långa och sammanhängande utförs. Sådana uppgifter, beting, syftar till att lära eleverna planera, genomföra och utvärdera sitt arbete och göra dem mer medvetna om sitt eget tänkande och lärande. Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 16-17

Vara samstämmiga i laget så att alla strävar åt samma håll Ha kontinuerliga pedagogiska samtal i laget för att upprätthålla samstämmigheten I ett flexibelt arbetssätt krävs en tydlighet i struktur, pedagogisk tanke och vad vi vill att eleven får med sig. Att vara flexibla och lyhörda i kontakt med kollegor och elever Ett tillåtande klimat där, såväl lärare som elever, får komma till tals, känna sig delaktiga och kunna påverka. Att man är eniga kring beslut som fattas, grundade på allas delaktighet. Ett starkt Vi-tänk, kring hur man ser lösningar och inte problem, där alla hjälps åt för att varje individ skall nå sina egna och gemensamma mål. En enhet som innehåller elever och lärare som är medvetna om sin egen roll, andras roll och den gemensamma rollen där alla tar ansvar för varandra och sig själva och sitt handlande. Att skapa möjlighet för frihet och valmöjlighet som skapar förutsättning för att kunna ta ansvar.

Vad tar jag med mig från kursen? Engagerande Involverande och vara till nytta

kursupplägg innehåll, genomförande Utvärdering kursupplägg innehåll, genomförande

Här kommer de sista lästipsen som medskick! Stort tack för ert aktiva deltagande, era reflektioner, ert engagemang och er vilja! Här kommer de sista lästipsen som medskick!   Allt övrigt material från vår utbildning finns här: http://www.eeulerum.com/entreprenoumlriellt-laumlrande.html Länk till Martin Lackéus blogg http://vcplist.com/blog Verksamhetsutvecklare Jerhovs bloggtexter om entreprenöriellt lärande https://jerhov.wordpress.com/entreprenoriellt-larande-2/ Länk till S.O.S Skola och samhälle tagg Progressivism http://www.skolaochsamhalle.se/etikett/progressivism/ Källa: Guld, Bodil Jönsson, Brombergs förlag 2006

1 december Tillfälle 4 Avslutning Aspenäs ½ dag (arbetsanteckningar) 12.00-13.00 Gemensam lunch 13.15 Inledning- sammanhangsmarkering (Per) 13.30 Redovisning för varandra. ½ grupp. (??) 1) Vad har jag gjort? 2) Hur kan det/tror jag att det påverkat mina elever? 3) Hur/vad har jag förändrat? (förhållningssätt, metoder. Vad har jag sas blivit medveten om?) Ca 14.15 Övning Outside witness (OS/JG) 15.00 Fikapaus 15.20 Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? -enskild reflektion-hinder/möjligheter/alternativa lösningar. Goda råd på den resan (redovisning 1-1-1 i storgrupp) eller kanske göra det i 1/2grupp, 10+10? 16.40 Avslutande runda med utvärdering (våra frågor) 17.00 Diplomutdelning ☺

1 december Tillfälle 4 Dagordning för utskick Skiss 12.00-13.00 Gemensam lunch 13.10 Inledning - sammanhangsmarkering (P/O/J) 13.40 Övning Outsider Witness Position (OS/JG) 14.40 Redovisning (form 1-1-1) 15.00 Fikapaus 15.30 Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? 16.10 Tips & råd.. Vad tar jag med mig ifrån kursen? Självspegling- skriv i loggbok (Vad engagerande, involverade och varit till nytta?) 16.30 Avslutande runda med utvärdering (våra frågor) 17.00

Entreprenörskap i skolan- en gemensam kärna? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

Tips och råd – animering med äpplen Att vara flexibla och lyhörda i kontakt med kollegor och elever Vara samstämmiga i laget så att alla strävar åt samma håll Ha kontinuerliga pedagogiska samtal i laget för att upprätthålla samstämmigheten I ett flexibelt arbetssätt krävs en tydlighet i struktur, pedagogisk tanke och vad vi vill att eleven får med sig. Ett starkt Vi-tänk, kring hur man ser lösningar och inte problem, där alla hjälps åt för att varje individ skall nå sina egna och gemensamma mål. Att man är eniga kring beslut som fattas, grundade på allas delaktighet. Ett tillåtande klimat där, såväl lärare som elever, får komma till tals, känna sig delaktiga och kunna påverka. Att skapa möjlighet för frihet och valmöjlighet som skapar förutsättning för att kunna ta ansvar. En enhet som innehåller elever och lärare som är medvetna om sin egen roll, andras roll och den gemensamma rollen där alla tar ansvar för varandra och sig själva och sitt handlande.