Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Barn och ungdomars utveckling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Kurs mindfulness Studenthälsan
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum

Dagordning 4 mars Uddared 12.30- 13.15 Varför EL? Teoretisk grund 13.15- 14.00 Övning Elbarometern - Hur EL är du? 14.00 Fikapaus 14.20 -14.30 Film 14.30 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? 15.30 Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 16.00 Middag

Bakgrund Sektor lärandes verksamhetsidé betonar att all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. I Lerums kommuns skolor har vi sedan 2008 arbetat för att implementera entreprenöriellt lärande (EL) i verksamheten i syfte att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor/kompetenser. Under hösten 2013 genomfördes en omfattande enkätundersökning för att se hur EL implementerats i verksamheten. Undersökningen visar på stor skillnad av hur EL är implementerat i kommunens olika arbetslag. En spridning från dem som har kommit långt i arbetet med elevernas entreprenöriella kompetenser och de som inte har kommit så långt. Parallellt med andra idag pågående utbildningsinsatser för att minska spridningen enligt ovan behöver Sektor lärande arbeta fram och erbjuda ett återkommande utbildningspaket. Utbildningen ska erbjudas nyanställda pedagoger och de pedagoger som behöver utveckla sin förståelse och höja sin kompetens gällande entreprenöriellt lärande efter beslut av rektor/förskolechef.

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Engagerande Involverande och vara till nytta Nyckelord för hur utbildningsinsatsen helst skall upplevas och genomföras…. Engagerande Involverande och vara till nytta

Målgrupp och målet med utbildningen Nyanställda pedagoger i Lerum och övriga pedagoger som vill och behöver öka sin förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Mål Att pedagogerna under och efter avslutad utbildning har tillägnat sig och fördjupat sin förståelse av entreprenöriellt lärande samt genomfört ett mindre utvecklingsarbete i sin verksamhet.

Varför EL? ett försök till en överflygning, med några snabba nedslag för att kanske landa i en teoretisk grund med utgångspunkt i ”Skapa och våga”, Skolverket 2015. Definitioner Varför EL idag? Entreprenörskap i skolan En gemensam kärna? Källa för bilderna 7-16 är om inget annat anges ”Skapa och våga”, Forskning för skolan, Skolverket 2015

Definitioner Alltid definitionsproblematik olika discipliner, kontexter och branscher ”Entreprendre” (franska ”åtar”) en aktiv person som får något gjort. En individ som företar sig något, är nyskapande och risktagande, kan organisera och utveckla nätverk samt ser möjligheter istället för problem. Entreprenörskap Numer entreprenöriellt lärande (kreativa lärprocesser där eleverna är aktörer)

Vad talar vi om då?- samhälleliga drivkrafter och attityder, retorik & begrepp Från Lerumskommunalt, nationellt och globalt. Från Lpo94 till Lgr 11 “En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap” Källa: Mahieu, sid 43.EP i skolan,. Falk-Lundqvist mfl.

Nyfiken på….Välj en av frågorna nedan. Samtala bordsvis Vad innebär det för dig/er att eleven i högre drag i dagens skola förväntas vara delaktig i sitt eget lärande och skapa kunskap? Påverkar det er/dig att social kompetens betonas mer idag och blir en viktig faktor för och i elevens framtida liv och möjliga framgång?

Olika men ändå lika…..ett exempel.. Källa; Elisabeth Ronnevig, Högskolan i Hedmark, utbildning Kritisk vän, Lerum oktober 2014

Varför entreprenörskap/EL just nu? ”Lärare pekar ofta på betydelsen av att sätta undervisningen i tydligare relation till samhällsutvecklingen och att utveckla elevers kunskaper, förmågor och självtillit som gör dem väl rustade både inför framtiden och att skapa framtiden ” Källa: sid 10, Skapa och våga, Forskning för skolan, Skolverket 2015

Olika benämningar – varför då? Entreprenörskap i skolan Entreprenöriell pedagogik Företagsamt lärande entreprenörsfostran Entreprenörskap och företagsamhet Entreprenörskapande i skolan Ta-sig-församhet Entreprenöriellt lärande

Källa: ”Entreprenöriellt lärande -Vad innebär det och vilken betydelse kan det ha?” Lackéus, Forskning i korthet 2013:2 Kommunförbundet Skåne

Avslutningsvis entreprenörskap i skolan De flesta argumenterar idag för en mycket vidare tolkning: Man vill försöka frigöra begreppet från de starka ekonomiska konnotationerna Utbildningsmaterial är fortsatt sällsynt men det kommer mer så sakta. Se böckerna från Umeå Kopplingen mellan kunskapsmål och sociala mål är ofta stark i forskning. Fokus ligger på den inre företagsamheten och de entreprenöriella kompetenserna. I det nutida Elsamtalet i skolan så ligger fokus på den inre företagsamheten och de entreprenöriella kompetenserna hos eleven. Koppling till progressiv pedagogik (Dewey, Vygotskij, Piaget mfl.)

Finns det en gemensam kärna…...? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

HUR EL ÄR DU?

Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin https://www.youtube.com/watch?v=SRzClzHah3w&noredirect=1

Vad kan bli bättre med EL?

Varför gör vi inget på riktigt? Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad.   På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Du har sett att eleven verkar omotiverad och lite trött. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Vad har vi för nytta av detta? Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev;   Vad har vi för nytta av detta? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Kan vi inte göra på något annat sätt? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev  Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Jag är ju redan färdig med allt. Varför finns det olika ämnen egentligen? Kan vi inte göra på något annat sätt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Får jag föreläsa och inspirera andra? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Plötsligt säger en elev entusiastiskt nästan spirituellt; - jag vill hjälpa flyktingarna, kan inte jag få ha en föreläsning för hela skolan och inspirera andra att också hjälpa till. Får jag föreläsa och inspirera andra? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” ”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35

Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn 7E "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2. Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i dagens samhälle? Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”, kapitel 1

Fråga att jobba med i arbetslagen inför tillfälle 2. Hur kan vi som pedagoger ställa frågor till varandra för att utveckla förståelse för det vi gör? Källa: Falk Lundqvist, Hallberg, Leffler, Svedberg ”Entreprenöriellt lärande - i praktik och teori”, kapitel 1