Svenska i gymnasieskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Fossilbränslefritt Kronoberg
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Nätverket Svenska nus skolbesök
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Lönebildning inom friskolorna
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam elevenkät 2016
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
LPP – HLR HLR och säkerhet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Privata alternativs betydelse för lärare
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
LSG Uppföljningsrapport
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Svenska i gymnasieskolan Kvalitetsgranskning

Granskningens syfte Belysa svenskämnet i fyra av gymnasieskolans ”yrkesförberedande” program för att i högre utsträckning ge elever tillgång till kommunikativa och språkliga nyckelkompetenser 2018-09-09

Frågeställningar Anpassar lärarna undervisningen i ämnet till elevgruppens studieinriktning? Arbetar lärarna för att tillsammans med eleverna välja arbetssätt och innehåll i undervisningen som utgår från den enskilda elevens behov, förutsättningar och erfarenheter? 2018-09-09

Avgränsningar Endast kärnämneskurserna Svenska A och B Ett urval av program: Barn- och fritidsprogrammet (BF) Elprogrammet (EC) Medieprogrammet (MP) Omvårdnadsprogrammet (OP) Program i fristående skolor som i bidragshänseende hänförs till något av ovanstående program 2018-09-09

Förväntad effekt Ett redskap för skolutveckling avseende Ökad anpassning till elevgruppens studieinriktning Ökad delaktighet för eleverna samt grupp- och individanpassning Ett bidrag till en diskussion om och en kvalitetshöjning av svenskundervisningen Underlag till utvecklingen av Skolinspektionens regelbundna tillsyn 2018-09-09

Urval 42 skolor valdes ut utifrån: Program Skolor med kommunala och fristående huvudmän, fördelat cirka 2/3 respektive 1/3 Skolornas resultat i Svenska A och B, där 2/3 av skolorna skulle ha sämre resultat i kurserna jämfört med riksgenomsnittet på de valda programmen 2018-09-09

Genomförande och Metod Granskningen har omfattat 42 skolor i 34 kommuner, varav 29 med kommunal huvudman och 13 med fristående huvudman Varje skola har besökts av minst två inspektörer under två till tre dagar under perioden september 2009 till början av februari 2010 Inför besöken har statistik och begärda dokument från skolan studerats Webbaserade enkäter riktade till lärare och elever har besvarats inför besöken Enskilda intervjuer med rektorer, svensklärare och elever, samt gruppintervjuer med karaktärsämneslärare vid skolbesöken Lektionsobservationer vid skolbesöken Skolbeslut har fattats med krav på åtgärder/rekommendationer 2018-09-09

Resultat Anpassningen av undervisningen till elevernas studieinriktning är inte tillfredsställande - Drygt hälften av skolorna behöver utveckla anpassningen i båda kurserna - I en tredjedel av skolorna behöver en utveckling ske i endast Svenska B - Sex skolor har bedömts ha en väl fungerande och genomtänkt anpassning i båda kurserna 2018-09-09

Resultat Samverkan mellan svensklärare och karaktärsämneslärare behöver utvecklas Det finns brister i anpassningen av undervisningen utifrån elevernas behov, förutsättningar och erfarenheter: - elever ges inte tillräckliga utmaningar - elever ges inte det stöd de behöver - elever ges inte tillräcklig studiero - behov att se över val av litteratur och texter - i undervisningen bör hänsyn tas till elevernas medieanvändning 2018-09-09

Resultat Målen för utbildningen behöver tydliggöras för eleverna Elevernas möjligheter till inflytande i undervisningen brister i många skolor Uppföljning och utvärdering sker sällan med tillräcklig systematik 2018-09-09

Avslutande kommentarer Svenskämnets roll för att stärka elevernas personliga och kulturella identitet och förmåga att kommunicera Svenskämnet - ett viktigt demokratiämne Ämnets koppling till EU:s nyckelkompetenser Helhet viktig i utbildningen i en kursutformad skola Avgörande att hitta kunskapsinnehåll och arbetssätt som engagerar eleverna 2018-09-09 Här har vi sidfoten