Svenska i gymnasieskolan Kvalitetsgranskning
Granskningens syfte Belysa svenskämnet i fyra av gymnasieskolans ”yrkesförberedande” program för att i högre utsträckning ge elever tillgång till kommunikativa och språkliga nyckelkompetenser 2018-09-09
Frågeställningar Anpassar lärarna undervisningen i ämnet till elevgruppens studieinriktning? Arbetar lärarna för att tillsammans med eleverna välja arbetssätt och innehåll i undervisningen som utgår från den enskilda elevens behov, förutsättningar och erfarenheter? 2018-09-09
Avgränsningar Endast kärnämneskurserna Svenska A och B Ett urval av program: Barn- och fritidsprogrammet (BF) Elprogrammet (EC) Medieprogrammet (MP) Omvårdnadsprogrammet (OP) Program i fristående skolor som i bidragshänseende hänförs till något av ovanstående program 2018-09-09
Förväntad effekt Ett redskap för skolutveckling avseende Ökad anpassning till elevgruppens studieinriktning Ökad delaktighet för eleverna samt grupp- och individanpassning Ett bidrag till en diskussion om och en kvalitetshöjning av svenskundervisningen Underlag till utvecklingen av Skolinspektionens regelbundna tillsyn 2018-09-09
Urval 42 skolor valdes ut utifrån: Program Skolor med kommunala och fristående huvudmän, fördelat cirka 2/3 respektive 1/3 Skolornas resultat i Svenska A och B, där 2/3 av skolorna skulle ha sämre resultat i kurserna jämfört med riksgenomsnittet på de valda programmen 2018-09-09
Genomförande och Metod Granskningen har omfattat 42 skolor i 34 kommuner, varav 29 med kommunal huvudman och 13 med fristående huvudman Varje skola har besökts av minst två inspektörer under två till tre dagar under perioden september 2009 till början av februari 2010 Inför besöken har statistik och begärda dokument från skolan studerats Webbaserade enkäter riktade till lärare och elever har besvarats inför besöken Enskilda intervjuer med rektorer, svensklärare och elever, samt gruppintervjuer med karaktärsämneslärare vid skolbesöken Lektionsobservationer vid skolbesöken Skolbeslut har fattats med krav på åtgärder/rekommendationer 2018-09-09
Resultat Anpassningen av undervisningen till elevernas studieinriktning är inte tillfredsställande - Drygt hälften av skolorna behöver utveckla anpassningen i båda kurserna - I en tredjedel av skolorna behöver en utveckling ske i endast Svenska B - Sex skolor har bedömts ha en väl fungerande och genomtänkt anpassning i båda kurserna 2018-09-09
Resultat Samverkan mellan svensklärare och karaktärsämneslärare behöver utvecklas Det finns brister i anpassningen av undervisningen utifrån elevernas behov, förutsättningar och erfarenheter: - elever ges inte tillräckliga utmaningar - elever ges inte det stöd de behöver - elever ges inte tillräcklig studiero - behov att se över val av litteratur och texter - i undervisningen bör hänsyn tas till elevernas medieanvändning 2018-09-09
Resultat Målen för utbildningen behöver tydliggöras för eleverna Elevernas möjligheter till inflytande i undervisningen brister i många skolor Uppföljning och utvärdering sker sällan med tillräcklig systematik 2018-09-09
Avslutande kommentarer Svenskämnets roll för att stärka elevernas personliga och kulturella identitet och förmåga att kommunicera Svenskämnet - ett viktigt demokratiämne Ämnets koppling till EU:s nyckelkompetenser Helhet viktig i utbildningen i en kursutformad skola Avgörande att hitta kunskapsinnehåll och arbetssätt som engagerar eleverna 2018-09-09 Här har vi sidfoten