Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handlingsplan för matematikutveckling
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att skriva projektrapport
Muntligt Jag kan….
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Övning nationella prov svenska
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Läroplansträff Välkomna!.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Socialpsykologi.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Personlig försäljning Kap. 2
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Svenska som andraspråk 3
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Att skriva en resonerande text
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Vem sa det? Om anonymitet.
Nationella proven i svenska
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Resonerande text Använd din elevbok!
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Att skriva essä.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Vad vi behöver när vi kunskapar
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Workshop Arbetsplatslärande.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Övernattningsläger P-05 Kungsbacka IF
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
Tips för bättre kommunikation
Rekommendera en strategi
Att vara läkarstudent vid Linköpings universitet
Presentationens avskrift:

Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera

Ska bara extrovert beteende belönas? Möt Klara Svensson som tycker att skolan måste lära sig att inte alla är extroverta.

Fundera kring debattartikeln Vad tänker du om de synpunkter Klara Svensson för fram? Håller du med om att extroverta, utåtriktade personer gynnas och att extrovert beteende uppmuntras i skolan? Hur tänker du kring Klaras påstående att skolan forcerar och driver på inåtvända elever att bli mer utåtriktade? Vad är i så fall syftet med det?

Att låta alla komma till tals Hur kan vi göra för att fördela talutrymmet bättre och låta alla komma till tals? På kommande bilder presenteras två arbetssätt som låter fler uttrycka sina idéer, tankar och förslag: Tyst möte Samtala med ransoneringskort

Övning 1: Tyst möte Arbeta i grupper om fyra personer Alla deltagare har penna och varsitt tomt A3-papper Alla skriver ned frågan som är ämnet för mötet i mitten på sitt papper. Under två minuter skriver var och en ned en idé som kan fungera som ett svar på frågan. Ett exempel: Fråga: Vilka sätt att plugga är bäst när man ska ha ett prov med mycket fakta? Idé: Skriva ett eget material med olika färger för olika slags fakta. Efter två minuter, byt papper med den som sitter till höger om dig. Försök nu att vidareutveckla din bänkgrannes idé, till exempel genom att beskriva hur idén skulle kunna genomföras rent praktiskt. Även denna omgång är två minuter. Upprepa med nya omgångar till dess pappret kommit tillbaka till den som ursprungligen började skriva på det.

Diskutera övningen Tyst möte Hur upplevde ni mötesformen? Finns det tillfällen när mötesformen skulle kunna vara användbar?

Samtala med ransoneringskort Pröva att diskutera och använda ransoneringskort – ett kort för varje inlägg du gör i diskussionen.

Fundera kring samtalet med ransoneringskort Hur var det att samtala med ransoneringskort? Vad lärde du dig om dig själv? Vilka vinster finns det med att använda ransoneringskort? Finns det några situationer när de skulle passa att använda?