Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Ska bara extrovert beteende belönas? Möt Klara Svensson som tycker att skolan måste lära sig att inte alla är extroverta.
Fundera kring debattartikeln Vad tänker du om de synpunkter Klara Svensson för fram? Håller du med om att extroverta, utåtriktade personer gynnas och att extrovert beteende uppmuntras i skolan? Hur tänker du kring Klaras påstående att skolan forcerar och driver på inåtvända elever att bli mer utåtriktade? Vad är i så fall syftet med det?
Att låta alla komma till tals Hur kan vi göra för att fördela talutrymmet bättre och låta alla komma till tals? På kommande bilder presenteras två arbetssätt som låter fler uttrycka sina idéer, tankar och förslag: Tyst möte Samtala med ransoneringskort
Övning 1: Tyst möte Arbeta i grupper om fyra personer Alla deltagare har penna och varsitt tomt A3-papper Alla skriver ned frågan som är ämnet för mötet i mitten på sitt papper. Under två minuter skriver var och en ned en idé som kan fungera som ett svar på frågan. Ett exempel: Fråga: Vilka sätt att plugga är bäst när man ska ha ett prov med mycket fakta? Idé: Skriva ett eget material med olika färger för olika slags fakta. Efter två minuter, byt papper med den som sitter till höger om dig. Försök nu att vidareutveckla din bänkgrannes idé, till exempel genom att beskriva hur idén skulle kunna genomföras rent praktiskt. Även denna omgång är två minuter. Upprepa med nya omgångar till dess pappret kommit tillbaka till den som ursprungligen började skriva på det.
Diskutera övningen Tyst möte Hur upplevde ni mötesformen? Finns det tillfällen när mötesformen skulle kunna vara användbar?
Samtala med ransoneringskort Pröva att diskutera och använda ransoneringskort – ett kort för varje inlägg du gör i diskussionen.
Fundera kring samtalet med ransoneringskort Hur var det att samtala med ransoneringskort? Vad lärde du dig om dig själv? Vilka vinster finns det med att använda ransoneringskort? Finns det några situationer när de skulle passa att använda?