Förmåner, privilegier och rättvisa
Självskattning: Jag i min skolmiljö Hur fungerar skolmiljön för dig? Kan du exempelvis äta all mat i skolan? Kan du delta i alla aktiviteter på idrottslektionerna?
Reflektera kring självskattningen Hur påverkar dina JA-svar ditt liv? Hur påverkar dina NEJ-svar ditt liv? Vad kan det innebära för fördelar att kunna svara JA på dessa påståenden? Kan en persons JA-svar bli ett hinder för någon annan? Hur då? Vilka konsekvenser kan det få om vi tar för givet att alla i skolan svarar JA på alla dessa påståenden?
Diskutera En som pratar mycket och tar plats i ett grupparbete anses ofta vara duktig men kan bli ett hinder för andra. Det är orättvist att personer som är gående kan välja toalett utifrån kön, medan vi som använder rullstol hänvisas till en allmän toalett med bild på en könlös person i rullstol. En som använder parfym och hårspray visar att den bryr sig om sitt yttre men struntar i alla oss med till exempel astma och allergi.
Övning: Papperskorgen
Diskutera Kan något som först verkar orättvist egentligen vara det mest rättvisa för att det ger alla samma möjligheter att klara en uppgift? Kan något som först verkar rättvist – till exempel att alla får göra en uppgift på exakt samma sätt – egentligen vara orättvist?