Förmåner, privilegier och rättvisa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Nedstämdhet Verktyg för ett nytt tankesätt. Innehåll Tillfällig eller allmän nedstämdhet Känslor och nom Kartlägg problemet Tankespöken Att hjälpa andra.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Etik - Att göra det rätta.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Styrd helpdesk Normer och Värden
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Allmänt Label för vad som ska matas in ovanför inmatningsruta
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Lösningsförslag för ABB
4. Vad ska det bestämmas om?
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Andra delen i analys och planeringsfasen
Religion och identitet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Argumenterande text.
Att bemöta och bli bemött
Språkets makt.
smslån utan kreditprövning
Granska läromedel.
Motivera en åsikt Kommunikativ förmåga.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nyanser och grundfärger
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Hur startade Fairtrade?
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Regiongemensam elevenkät 2016
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
(ange enhet via Infoga sidfot)
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Information om licenser:
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Identitet Vad formar oss till oss?.
Återkoppling.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Förmåner, privilegier och rättvisa

Självskattning: Jag i min skolmiljö Hur fungerar skolmiljön för dig? Kan du exempelvis äta all mat i skolan? Kan du delta i alla aktiviteter på idrottslektionerna?

Reflektera kring självskattningen Hur påverkar dina JA-svar ditt liv? Hur påverkar dina NEJ-svar ditt liv? Vad kan det innebära för fördelar att kunna svara JA på dessa påståenden? Kan en persons JA-svar bli ett hinder för någon annan? Hur då? Vilka konsekvenser kan det få om vi tar för givet att alla i skolan svarar JA på alla dessa påståenden?

Diskutera En som pratar mycket och tar plats i ett grupparbete anses ofta vara duktig men kan bli ett hinder för andra. Det är orättvist att personer som är gående kan välja toalett utifrån kön, medan vi som använder rullstol hänvisas till en allmän toalett med bild på en könlös person i rullstol. En som använder parfym och hårspray visar att den bryr sig om sitt yttre men struntar i alla oss med till exempel astma och allergi.

Övning: Papperskorgen

Diskutera Kan något som först verkar orättvist egentligen vara det mest rättvisa för att det ger alla samma möjligheter att klara en uppgift? Kan något som först verkar rättvist – till exempel att alla får göra en uppgift på exakt samma sätt – egentligen vara orättvist?