Förbättringsarbete samordnad planering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen! Evamaria.
Länsgemensam ledning i samverkan
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad individuell plan (SIP)
Förslag överenskommelse och riktlinje
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Tillgängliga Samordnade Individuella Planer Sofi Nordmark Karin Sundström Elisabeth Hjelm

Förbättringsarbete samordnad planering Varför? 2018 Ny lagstiftning ”Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård” Dålig följsamhet i dagens processer för samordnad planering vid utskrivning från slutenvård och samordning individuell planering i öppenvård. Vad? Två planer blir en, som följer den enskilde oavsett öppen- eller slutenvård samt socialtjänst Landstingets öppenvård får samordningsansvar, fast vårdkontakt ska utses Krav på samordnad planering alla veckans dagar Betalningsfria dagar ändras från 5 dagar till 3 dagar, (30 dagar för psykiatri 2018) om inte annan överenskommelse gjorts Nytt processanpassat IT-stöd Hur? Upprätta förnyade samverkansriktlinjer Utveckla och implementera förbättrade arbetsätt - utifrån ny lagstiftning - genom implementering och användning av e-hälsa och välfärdsteknologi Testa och implementera nytt IT-stöd - Lifecare, notifieringar, integrationer Transparenta planer - tillgängliggöra SIP via 1177 Vårdguiden för den enskilde Vem? Berör all vård-, stöd och omsorgspersonal som är involverad i samordnad planering vid utskrivning från slutenvård respektive samordnad individuell planering i öppenvård och socialtjänst. 2017 utbildning i Lifecare, samverkansriktlinjer, lagstiftning, videokonferens och 1177 stöd- och behandlingsplattformen. Viktigt med stark förankring hos berörda chefer på alla nivåer!

Aktiviteter för att nå målen Utvärdera att målen nåtts Syfte/mål Uppnå bättre följsamhet i processen Implementering av nya rutiner och flöden anpassade till nya lagen Säkra den enskildes delaktighet, vård och omsorg Aktiviteter för att nå målen Utbildning i nya processen och nytt IT-stöd Implementering av nya rutiner och IT-stöd Utvärdera att målen nåtts Enkäter till användare/utförare Individuella intervjuer med användare/utförare Fokusgruppsintervjuer med superanvändare/enhetschefer Statistikuttag Tydlig målbeskrivning A och O för att få en gemensam målbild Viktigt att ha en samsyn I vilka förväntningar som är på utbildningen Vad kan jag bidra med? Aktivera deltagarna

Budskapet för en gemensam målbild och syfte Varför ska de lära sig (relevans) Vad ska de lära sig (ämnet) Hur ska de lära sig (metod) Vem ska lära sig (målgrupp) När ska de lära sig (planering)

Det aktiva lärandet Självständig deltagare Deltagande aktör Självständig aktör Fundera över vilka färdigheter deltagaren behöver utveckla för att ta sig an sitt lärande. Lära sig att lära, ex utveckla ansvarstagande, mötesteknik, it-kunskap, lagstiftning. Självständig deltagare, en individ som kan utnyttja tillgängliga resurser och tar ansvar för sitt eget lärande Deltagande aktör, Många lär sig genom att göra dvs experiementera, laborera och arbeta med verklighetsnära uppgifter. Bra att arbeta med verkliga case, testa och diskutera I grupp. Ska berika aktiviteter och uppgifter med sina personliga kunskaper, färdigheter och erfarenheter. Nyttja detta I att utveckla sig själv tillsammans med andra. Självständig aktör, I slutet av utbildningen ska deltagaren ha en förändrad självbild och se sig som kompetent inom området I det här fallet I nya arbetssätten, nya lagen och nya IT-stödet, sitt ansvar och sin roll och hur det hänger ihop med övriga aktörers. Är en individ som geno0m sitt agernade visar hög professionell kompetens inom sitt område.

Teching how to teach or learning how learn Ytinlärning Läraren expert: ”Mata” mottagaren med information, Deltagaren: Passiv åhörare Lär sig memorera fakta och procedurer utan att på ett djupare plan förstå eller kunna tillämpa den. Djupinlärning Läraren: Coach, lyssna, ställa frågor, utmana, ge feedback Deltagaren: Aktiv mottagare Få en grund att stå på, problemlösning, gruppdiskussion Utvecklar en förståelse för begrepp och underliggande principer som också kan användas i andra sammanhang Ytinlärning Fakta; Komma ihåg, definiera, beskriva, identifiera, upprepa Förståelse; förstå med egna ord, förklara, försvara, generalisera, sammanfatta Tillämpning; Använda, beräkna, verkställa, visa , lösa, modifiera Analys; förstå strukturen, iurskilja, relatera, separera, indela, kritiskt bearbeta Syntes; skapa ny struktur, kategorisera, kombinera, tänka ut, förklara, organisera, planera, relatera Värdering; värdera och bedöma, jämföra, komma fram till, kritisera, bevisa, avgöra, stödja, försvara, föreslå, ta ställning

Teching how to teach or learning how learn Kolbs lärcykel Skyll på studenten; ämnesfokuserat lärande (expert-passiv mottagare) fattar inte… Skyll på läraren; aktivitetsfokuserat lärande (läraren styr aktiviteterna som deltagaren utför, går nåt fel är aktiviteten felplanerad) Ändra situationen: lärandefokuserat lärande (aktiviteter utifrån målen, coach- aktiv student som tar ansvar för sitt lärande) Externt motiverade: lär sig för att de måste för sin chef, jobbet kräver det Internt motiverade: ha en nyfikenhet och intresse att lära sig , vilja till egen kompetensutveckling What´s in it for me… Kolb Konkret erfarenhet genom något av våra sinnen som vi skapar en omedelbar förståelse för, vad händer nu? Sedan observerar och reflekterar vi utifrån vår tidigare personliga kunskapsbank, vad hände och vad betyder det? Reflektionen leder till en djupare förståelse av den konkreta erfarenheten Tredje steget, där vi sorterar intrycken och formulerar en abstrakt förståelse, vad har jag lärt mig? Sista steget, sker aktivt experimenterande för att prova den nya kunskapen, hur kan jag använda det jag lärt mig?

Feedback Lärande genom att läsa, skriva, lyssna, prata Diskussionsmöjligheter Individuellt lärande Kollaborativt lärande

Tips! Engagera deltagarna Ställ frågor Var öppen för diskussioner Låt de dela erfarenheter Återkoppla löpande Ta in synpunkter på hur vi kan bli bättre